about
Toon menu
Opinie

Waarom zijn tickets bij Ryanair zo goedkoop?

Met informatiebrochures ‘Ryan R., de grote boze prijsvechter’ heeft  ACV-Transcom deze ochtend de reizigers op de luchthaven van Zaventem meer achtergrondinformatie gegeven over de oneerlijke praktijken van de lagekostenmaatschappij en de werkomstandigheden van het personeel. Op deze manier hoopt ACV-Transcom dat reizigers beter zullen begrijpen waarover de stakingen van deze week gaan.
maandag 23 juli 2018

Op woensdag 25 en donderdag 26 juli staakt het personeel van Ryanair. Daardoor zullen naar alle waarschijnlijkheid een aantal vluchten worden geschrapt. De reiziger, die net op vakantie wilde vertrekken, is daarvan de dupe. Toch moeten reizigers weten dat zij enkel zo goedkoop kunnen reizen doordat het personeel, dat hen op hun vlucht welkom heet, de échte prijs betaalt van deze goedkope tickets.

Personeel nauwelijks beschermd

Ryanair-personeel werkt onder Iers arbeidsrecht, ook als ze werken en wonen in België of een ander land. Op die manier vermijdt de maatschappij hogere loonkosten, en kan ze veel meer flexibiliteit eisen. Ook weigert de maatschappij om vakbonden te erkennen en collectieve arbeidsovereenkomsten te sluiten. Daardoor is het personeel nauwelijks beschermd.

Daarnaast werkt bijna 70% van de piloten op zelfstandige basis. Bij het cabinepersoneel gaat het vooral om uitzendcontracten. Deze mensen hebben nog minder zekerheid en bescherming en zijn nog meer verplicht om akkoord te gaan met lange werkdagen, onvoorziene verplaatsingen, extra kosten, enz. Door de lange werkdagen komt bovendien ook de veiligheid van de reizigers in het gedrang.

Cabinepersoneel moet vooral verkopen

Daarnaast is ook het verdienmodel van de lagekostenmaatschappij een groot probleem. Het cabinepersoneel wordt zwaar onder druk gezet om zoveel mogelijk producten te verkopen aan boord. “Tijdens hun opleidingen leren de crew-leden nog wel over veiligheid, maar in de praktijk gaat het echte werk alleen over verkopen. Dit zorgt niet enkel voor zeer veel concurrentie onder het personeel, het is zo extreem dat ook dit de veiligheid aan boord onder druk zet”, zegt Bjorn Vanden Eynde, secretaris luchtvaart bij ACV-Transcom.

Het personeel, zowel piloten als cabinepersoneel, is de werkomstandigheden, de extreem hoge werkdruk en flexibiliteit, meer dan beu. Na de stakingen van de piloten vorig jaar had ceo O’Leary beloofd dat hij vakbonden zou erkennen.

Betere loon- en werkvoorwaarden  

De stakingen van deze week zijn het rechtstreeks gevolg van het feit dat er gedurende de zes voorgaande maanden geen enkele vooruitgang is geboekt. Intussen was er woensdag een verzoeningsvergadering. Ryanair beloofde daar alsnog om in België vakbonden te erkennen. Daarnaast wil ACV-Transcom ook dat er binnen Crewlink een vakbond wordt erkend, zodat ook de arbeidsomstandigheden van het personeel dat via dit bureau wordt tewerk gesteld, kunnen verbeterd worden.

Voor ACV-Transcom staat het tenslotte buiten kijf dat werknemers moeten tewerkgesteld worden aan de loon- en arbeidsvoorwaarden van het land waar ze hun arbeid beginnen en eindigen, en waar ze wonen.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.