about
Toon menu

Vrijgezellendag: O2O rukt geruisloos op

Volstrekt te verwachten was dat vrijgezellendag in China gisteren weer voorgaande records zou verpulveren. Achter de glitter werd minder opgemerkt dat Alibaba 600.000 gewone winkels betrok in zijn organisatie opdat het een naadloze O2O (online to offline) gebeurtenis zou worden. Jack Ma wil een omwenteling in de kleinhandel waarbij zijn 20 ‘He Ma’-winkels als voorbeeld dienen.
dinsdag 14 november 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Na afloop van vrijgezellendag in China op zondag 13 november waren de superlatieven weer niet uit de lucht. Op 24 uur tijd verkocht Alibaba voor 168 miljard yuan of 25 miljard dollar. 157 handelaars verkochten voor meer dan 100 miljoen yuan, 17 overschreden 500 miljoen en 5 voor meer dan 1 miljard. Daarmee is de Chinese koopdag al vier maal zo groot als in de VS Black Friday en Cyber Monday samen. Gedurende een vier uur lopende show gaf Alibaba voor 270 miljoen aan beloningen uit en dit tot en met gratis reizen naar Antarctica. Alipay verwerkte tijdens de eerste tien minuten 256.000 transacties per seconde en in totaal werden gisteren op 24 uur 1,48 miljard transacties verricht. Concurrent JD.com, die sinds 1 november een eigen verkooppromotie leidt, verkocht ondertussen al voor 111 miljard yuan.

Het duurde gisteren maar 12 minuten en 18 seconden voordat de eerste levering van vrijgezellendag arriveerde bij een zekere Liu in Shanghai. Liu had gewoon koekjes en snacks gekocht van de Tmall supermarkt en deze bestelling was overgemaakt naar het dichtstbijzijnde warenhuis waar robotten er vier minuten over deden voor het oppikken en het verpakken. Deze manier van werken, waarbij gewone winkels ingeschakeld worden in het Alibaba verkoopsysteem, noemt Jack Ma ‘de nieuwe kleinhandel’. Wat houdt deze omwenteling in?

O2O

Jack Ma heeft eigenlijk de 6 miljoen gewone ‘pop & moms’-winkels op het oog waarbij hij er al 600.000 voor vrijgezellendag inschakelde in zijn distributiesysteem. Hij wil de online en de offline (O2O) koopervaring naadloos via de buurtwinkel op elkaar afstemmen en zo een omwenteling veroorzaken in het kleinhandelslandschap. Terwijl met Alipay gratis betaald wordt, verzamelt het bedrijf waardevolle gegevens van de klanten.

Jack Ma. Bron: Flickr

Ook hebben Alibaba-teams de gewone winkels bijgestaan om hun systemen te upgraden zodat ze beter hun inventaris kunnen bijhouden. Deze kleinhandelaars die zich op een belangrijke locatie bevinden, zouden leverings- en opslagcentra worden.

Om de grote dag voor te bereiden, gebruikten de winkeliers de mobiele app Ling Shou Tong, waarmee zij de gewenste goederen bestellen. De winkeliers werden hierbij geholpen door Alibaba’s big data. Zo ontdekte een algoritme dat een soort laars onverwacht populair was. Bij nader inzien werd deze laars gebruikt in de kaskraker film Wolf Warrior 2. Door rechtstreeks te kunnen bestellen, vallen tussenpersonen weg en is het eindproduct goedkoper. Omdat Alibaba ook rechtstreekse contacten heeft met buitenlandse leveranciers kan een variatie aan goederen uit bijvoorbeeld Rusland, Australië, Canada en Noorwegen ook 15 procent goedkoper aangeboden worden dan in de supermarkten.

Alibaba heeft eveneens 100.000 kleinhandelspunten omgevormd tot zogenoemde ‘slimme winkels’ waar 1.000 merken aan meedoen. Indien een verkooppunt een van die producten niet in voorraad heeft, kan de consument checken waar het wel in voorraad is. De goederen kunnen aan huis geleverd worden. De nieuwe kleinhandel die Alibaba op het oog heeft, wordt geïllustreerd door de 30 ‘He Ma’-winkels van Alibaba. Deze naam heeft niets te maken met de Nederlandse keten.

He Ma

Alibaba bezit in China al een twintigtal ‘He Ma’- winkels. De ervaring begint met het downloaden van een mobiele app. Deze linkt de gebruiker aan zijn Taobao- of aan zijn Alipay-account. He Ma gebruikt data en slimme logistiek om vers voedsel in een straal van 3 km te leveren binnen 30 minuten. Uit hun cijfers blijkt dat de He Ma winkels 3 tot 5 maal zo veel verkopen als andere supermarkten. Je denkt dat er maar twintig personen aanwezig zijn in het warenhuis, maar tezelfdertijd lopen tientallen bestellingen online binnen. Elke winkel kan 1.000 bestellingen per dag aan.

Zo kunnen de gebruikers bestellingen verrichten vanuit de luie zetel. Ze kunnen vers voedsel bestellen om het ofwel thuis te bereiden, ofwel het te laten bereiden door de ‘He Ma’-chefs en het gewoon te laten afleveren binnen 30 minuten. Vooral zeevruchten blijken populair. Zo kan je zelf de kreeft en andere schaaldieren uitkiezen en het of in het restaurant ter plaatse verorberen of het laten bereiden en aan huis laten bezorgen. De winkels zien er gewoon uit, maar elk onderwerp heeft een te scannen barcode die de prijs bevat en productinformatie, zoals de oorsprong en de achtergrond. De klanten scannen de code en maken hun aankoop af door met Alipay te betalen aan de kassa bij de uitgang.

Als dit model meer verspreid en populair wordt, kan het gedeeld worden met de traditionele kleinhandelaars om hen te helpen bij de omvorming naar het digitale tijdperk. Verwacht kan worden dat Alibaba dus zijn ecosysteem uitbreidt in functie van de verhoopte omwenteling in de kleinhandel. Toch is niet iedereen fan van dit jaarlijks koopfestijn. "Vrijgezellendag is een ramp voor het milieu", zo vertelde Nie Li vanGreenpeace aan AFP. Greenpeace raamt dat de 24 uur durende gebeurtenis dit jaar 130.000 ton verpakkingsafval heeft opgeleverd waarvan slechts minder dan 10 procent wordt gerecycleerd.

Bronnen: SCMP, Inside Retail Asia, Bloomberg, ejinsight


Jan Jonckheere is redacteur voor Chinasquare.be. Dit artikel is eerder op Chinasquare.be gepubliceerd.