about
Toon menu

Vertoning 'Black' krijgt scenario van 'Image'

De heisa rond de film Black doet de makers Adil El Arbi en Bilall Fallah even in het scenario van hun vorige film 'Image' belanden.
vrijdag 13 november 2015

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Het begon met een alarmerend bericht in De Morgen. “Brusselse bioscopen bang van 'Black'”, zo luidde de titel. “Enkele uitbaters vrezen dat de rassenrellen op het scherm in de zalen zullen worden voortgezet. De Brusselse bioscopen Vendôme en Le Stockel zetten de film niet op de affiche”, schreef de krant.

Voor wie het bioscoopwereldje in Brussel een beetje kent, leek dat meteen een verdacht artikel. Er zijn de grote complexen UGC en Kinepolis en daarnaast is er een netwerk van kleinere cinema's. In Vendôme, een kleine bioscoop in de wijk Matonge, spelen ze arthousefilms.

De programmatrice van de Vendôme verslikte zich in haar koffie toen ze het nieuws hoorde op de radio. De Morgen had niet de moeite gedaan om contact op te nemen. “Hier klopt niets van”, zei programmatrice Peggy Fol aan de krant La Capitale. “Als we die film niet programmeren, is dat doordat we een cinema voor arthousefilms zijn. Black is een actiefilm op zijn Amerikaans, met veel geweld. Die past niet in onze editoriale lijn.”

Maar het bericht van De Morgen werd klakkeloos overgenomen door andere kranten. De Standaard maakte daarvan: “Elsense cinema's bannen film over Brusselse stadsbendes”. De krant verhuisde Stockel van Sint-Pieters-Woluwe naar Elsene, maar liefst negen kilometer verder (letterlijk: "De cinemazalen Vendôme en Le Stockel, allebei gevestigd in Elsene").

Woensdag was het dan zo ver. De film was te zien in UGC bij Brouckère en Kinepolis op de Heizel. In die laatste bioscoop liep het mis. Relletjes bij film 'Black' in Kinepolis Brussel titelden de nieuwssites.

Wie het relaas leest van die 'relletjes', ziet veeleer een probleem van mismanagement van Kinepolis en een veel te gespierd en ongepast optreden van de politie. De film is door de ondoorgrondelijke beslissing van de filmkeuringscommissie enkel toegankelijk voor +16-jarigen. Woensdag was een vakantiedag en dus kwam er heel volk naar de vertoningen in Kinepolis. Daar waren natuurlijk ook -16-jarigen bij.

Dan is er eindelijk eens een film die jongeren uit Brussel aanspreekt – gebaseerd op een jeugdboek trouwens – en dan mogen ze niet naar binnen. Kinepolis had ten eerste de capaciteit van de zalen onderschat en liet ook na te controleren aan de ingang van de zaal.

Na vijf minuten werd de film stopgezet waarna stewards toch nog de ticketjes en de leeftijd beginnen te controleren. Toen één jongen zijn ticket niet snel genoeg terugvond in de zakken van zijn jas, werd de politie er bij gehaald. Ooggetuige Rachida R. beschrijft op Facebook hoe de jongen door twee agenten uit zijn stoel gesleurd werd. Hij kreeg er ook nog eens voor de ogen van de hele zaal van langs met de wapenstok.

Omstaanders reageerden boos en al gauw kwam nog een tiental agenten de zaal binnengestormd. Zij deelden nog meer klappen uit. Kinepolis besliste de vertoning te annuleren. “Mocht Kinepolis beter de verkoop geregeld hebben dan was het nooit zover gekomen. Om nog te zwijgen van de politie die (niet allemaal) gretig waren om op gekleurde hoofden te kloppen”, schrijft Rachida R. op Facebook.

Nick Van de Camp, een student die in de zaal aanwezig was, bevestigt die versie. "Niemand is de toegang omwille van de leef- tijd geweigerd", vertelde Van de Camp aan De Morgen. "In de zaal zaten kinderen die ik niet eens zeven jaar oud zou schatten. Daar is absoluut niet moeilijk over gedaan."

Van de Camp geeft wel een iets andere versie van de jongen die weggesleurd werd, maar mogelijk gebeurde dat in de tweede zaal van Kinepolis waar de film eveneens werd stopgezet. “Toen de vertoning na tien minuten pauze nog altijd niet was heropgestart, is er een jonge kerel opgestaan met de vraag of hij de film misschien zelf moest opstarten. 'Ik heb ervoor betaald", zei hij. Eigenlijk zei hij wat zo ongeveer de hele zaal dacht. Niet veel later werd die kerel door een agent de zaal uitgezet, op een wel zeer brutale manier. Terwijl die jongen zich niet eens verweerde."

De problemen van woensdag waren dus de volmaakte selffulfilling prophecy. De Morgen schepte met een verzonnen verhaal de sfeer waarna alle media klaarstonden om de problemen te framen als 'rellen met jongeren uit Brussel'.

Kinepolis had dit perfect kunnen oplossen door tickets te controleren bij de ingang van de zaal en door stewards in de zaal de genummerde plaatsen te laten aanwijzen. Ze hadden zelfs vooraf kunnen samenzitten met de talloze ervaren jeugdwerkers in Brussel om alles keurig te laten verlopen. Maar liever lieten ze de zaal op een chaotische manier tot de nok vullen om er dan de heethoofden van de politie op af te sturen.

Wie de vorige film van El Arbi en Fallah gezien heeft, kent dat scenario.

Bij nieuwe vertoningen donderdag bleef alles trouwens rustig.

reacties

2 reacties

  • door Saïd Latona op vrijdag 13 november 2015

    Ik heb de film gezien in de Kinepolis te Brussel. Gelukkig de voorstelling van 14u. Maar ik ben echt geen fan van de film. Ik woon in Kuregem in Brussel en ik kan je zeggen dat deze film ver van het dagelijkse realiteit is. Het is eerder een voorstelling van New York dan Brussel. Criminaliteit bestaat natuurlijk zoals in elke grote stad, maar de film gaat er een beetje over.

  • door ria aerts op zaterdag 14 november 2015

    Dit bewijst het eens te meer: het nieuws wordt gemaakt.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties