De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Wat dromen dansende bomen?

‘Wat dromen dansende bomen?’

woensdag 17 november 2010 00:58
Spread the love

 Wat dromen dansende bomen? (Boekvoorstelling)

 

Het project

We leven in tijden waarin multiculturaliteit openlijk in vraag wordt gesteld. Multiculturaliteit en integratie zijn geen exacte wetenschap en er zijn mensen die om variërende redenen nooit fan geweest zijn. Het is makkelijk om zwartkijker te zijn en slechts de negatieve dingen te willen zien. Dat is ook de beste manier om niet te moeten nadenken over oplossingen. Een grotere uitdaging is om de positieve dingen ervan te zien en daarvan te vertrekken om de gelijkenissen te vinden… Mus-e is een project over kunst op school, interculturele dialoog en sociale integratie. Opgericht in 1993 door Yehudi Menuhin (Yehudi Menuhin is de bekende Joodse violist) is Mus-e ondertussen uitgegroeid tot een internationaal project actief in 12 landen dat wekelijks meer dan 54000 kinderen bereikt en samenwerkt met 950 kunstenaars. In België richt Mus-e zich bij voorkeur tot scholen waar verschillende nationaliteiten en culturen aanwezig zijn.

‘Zonder verbeelding komt de mens niet aan taal toe. Zonder taal, die afstand creëert, loopt de verbeelding vast in onszelf’ (Roland Barthes)

‘De verbeelding omvat alle zintuigen en herinneringen aan een geluid of een stem, de geur van een bepaalde plek, de verwachting van hoe iets smaakt. Beelden, vele daarvan gekoppeld aan onze zintuigen, borrelen voortdurend omhoog uit ons onderbewustzijn en motiveren ons bij wat we doen.’ (Dan Campbell, ‘Het Mozart Effect’)

Het idee

Participerende scholen besteden 10% van de lestijd aan dit model. Kinderen die soms moeite hebben onze taal aan te leren uit schrik fouten te maken krijgen met dit kunstproject een duwtje in de rug om hun schroom te overwinnen en vaak reeds na korte tijd merkt men dat de schaamte om fouten te maken vervalt wanneer kinderen samen aan creatieve projecten werken. Dit leidt op zijn beurt tot betere algemene resultaten bij de deelnemende kinderen. Het mus-e programma werkt met professionele kunstenaars uit verschillende disciplines, enkele namen: Dani Klein, Patries Wichers, Tania Cnaepkens, Mustapha Bussala, Anne Teresa De Keersmaeker. Dit zijn slechts enkele ronkende namen van kunstenaars, in totaal werken er in België 45 mee. Haast alle projecten lopen in de basisschool.

Camping Wiels

In een Nederlandstalige en een Franstalige basisschool in Vorst loopt het project Camping Wiels, onder begeleiding van Patries Wichers. Het is een project waar gedurende 10 weken wordt gewerkt rond het thema ‘wonen’ en ‘samenwonen’. Een van de thema’s die wordt bekeken zijn nomaden, hoe leven nomaden eigenlijk? Wat zijn de gelijkenissen en verschillen tussen verschillende culturen. Op een moment in dit project bouwen de kinderen eerst tenten op schaal die ze in een latere fase op ware grootte nabouwen in de oude brouwerij van Wielemans (Wiels). Het project eindigt met een nacht kamperen in dit tentenkamp. ‘s morgens komen de ouders van de kinderen dan koken en zo maken zowel de kinderen als de ouders kennis met bijvoorbeeld couscous en andere gerechten…

Het boek

In het boek ‘wat dromen dansende bomen’ brengen de mensen van Mus-e het CAT (Child-Artist-Teacher) Model naar boek. Dit boek is dus in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten en ouders, niet zozeer voor de kinderen. In het boek staat een stevige bijdrage van Peter Adriaenssens (de bekende kinderpsychiater) over kinderpsychologie. Er staan interviews in met bijv. Dani Klein en andere kunstenaars die meewerkten en uiteraard worden een aantal ateliers en projecten voorgesteld en wordt aan de hand van tips uitgelegd hoe deze projecten op te starten en tot een goede einde te brengen op een correcte en zinvolle manier. U leest getuigenissen van directeurs, directrices en leerkrachten over hun ervaringen met dit leer- en integratiemodel.

Wat dromen dansende bomen? Uitgegeven bij Mus-e Belgium. (142 pagina’s met vormgeving door Hans Theys en vele prachtige kunstwerken gemaakt door kinderen)

take down
the paywall
steun ons nu!