Er is geen recept voor het opzetten van een succesvol bedrijf. Sommigen begonnen met een origineel idee, anderen hadden het geluk om op de juiste plaats te zijn en dan ook op het juiste moment.
Nintendo :Het traditionele en bescheiden begin.
Originele Nintendo-spellen hebben niets te maken met de Wii of met Mario Bros. Nintendo Koppai begon in 1889 als een bescheiden Japans bedrijf dat de traditionele handgemaakte “Hanafuda” speelkaarten verkocht. In 1959 begon Nintendo de Disney-figuren te drukken op hun kaarten, en opende zo een gloednieuwe markt op het gebied van speelkaarten voor kinderen. Het was een echte explosie in deze industrie. Bijna twintig jaar later, lanceerde Nintendo het bouwspel Othello. Othello kent geen joystick, slechts tien gekleurde knoppen per speler en een groen scherm met witte en zwarte stukjes. Dank zij Mario Bros, Game Boy, Pokémon en Wii, kwam Nintendo in onze woningen binnen. Het werd een van de meest krachtige bedrijven van alle video games in de wereld.
De pientere aanpassing: Nokia
Als we denken aan Nokia, dat denken we aan mobiele telefoons. Nokia is gestart in de “communicatie-sector” in het midden van de 19e eeuw. Toen was het nog gewoon papier! Wanneer Fredrik Idestam, een mijningenieur, zijn eerste houtpulp molen opzette in Zuidwest-Finland, kon hij zich waarschijnlijk niet voorstellen dat 150 later, Nokia een wereldwijde telecommunicatie-leider zou zijn die meer dan 1,3 miljoen mensen verbindt. Nokia heeft ook rubberlaarzen, autobanden, elektriciteit en tv’s gemaat. Het is het verhaal van een bedrijf dat veranderde met de tijd en dat de kansen in de evolutie van de technologie zag.
De self-made zakenman: Regus
Mark Dixon was al een zakenman op het moment van zijn geboorte in Essex in het Verenigd Koninkrijk. Op zeer jonge leeftijd, maakte hij sandwiches klaar om te kunnen verkopen aan zijn klasgenoten tijdens de schoolvakanties. Hij verliet de school op 16-jarige leeftijd en bleef broodjes verkopen in een hotdog busje. Later kocht hij nog zeven bestelwagens. Met zijn ?10.000 spaargeld richtte hij The Bread Roll Company op, die hij in 1988 verkocht voor ?800.000.
Dixon verhuisde vervolgens naar Brussel, waar hij opmerkte dat veel ondernemers hun vergaderingen hielden rond koffietafels en in hotels, dit bij gebrek aan een meer professionele omgeving. Op die manier zag hij een potentieel voor Regus, nu de grootste aanbieder van flexibele werkplekken in de wereld. Regus eerste business center opende zijn deuren in de Avenue Louise in 1989.Vandaag heeft het bedrijf 1500 business centers in 600 steden wereldwijd.
De tragedie van een visionair : Victoria’s Secret
De afgestudeerde bedrijfseconoom uit Californie Roy Raymond ging winkelen en zocht lingerie voor zijn vrouw. Deze ervaring was zo pijnlijk voor hem dat hij besloot om het hele concept van een fijne lingerie winkel te veranderen. De eerste winkel die hij in 1977 in Palo Alto ( California ) opende zag eruit als een Victoriaanse salon met oosterse tapijten en daarbij was zijn voornaamste doel de mensen op hun gemak te laten voelen bij het kopen van lingerie. In 1982 hadden de Raymonds al vijf succesvolle winkels , die ze later verkochten voor ? 2,6 miljoen aan Leslie Wexner , de oprichter van de kledingketen The Limited . Roy Raymond probeerde zijn vroege succes te herhalen door andere projecten te creëren, maar hij had enkele faillissementen. Het echtpaar verloor twee huizen en hun auto’s. Volgens zijn vrouw Gaye , moest hij zelfs een grote hoeveelheid geld te lenen van zijn moeder. Op het einde kreeg hij een zware depressie. Roy Raymond sprong van de San Francisco ‘s Golden Gate Bridge in 1993. Hij was pas 46 jaar oud.
Het ongedwongen gesprek: Crumpler
Melbourne , 1995 : Een groep van koeriers in een kring zitten op te scheppen over hun littekens en hun wonden opgelopen tijdens de jaren van fietsen onder het drukke verkeer . De groep klaagt over de kwaliteit van hun boodschappentassen en ??besluiten om de beste zakken van de wereld te ontwerpen. op die manier is Crumpler is geboren. Deze tassen zijn nu wereldberoemd. Dankzij een ongedwongen babbel.
Geen van deze bedrijven wist wat hun de toekomst zou brengen. Maar ze hebben allemaal twee dingen gemeen: enthousiasme en eenvoud.