De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Sfeerverslag in woord en beeld van Les Nuits Botanique

Sfeerverslag in woord en beeld van Les Nuits Botanique

BRUSSEL – ‘Les Nuits’ van de Brusselse concertzaal Botanique zitten er alweer op. De afgelopen twee weken konden concertliefhebbers zowel gevestigde waarden als The Flaming Lips, The War On Drugs en James Holden aanschouwen, als ontdekkingen doen.

dinsdag 27 mei 2014 00:10
Spread the love

DeWereldMorgen.be

Al sinds 1995, toen nog in september, vinden ‘Les Nuits’ ieder jaar plaats in mei plaats. Op wellicht de mooiste concertplek van het land… Een
unieke locatie, een programmatie met een dijk van een reputatie! Een festival
waarbij ontdekking en versterking van muzikale carrières een topprioriteit zijn.
Bewijs hiervan is de eclectische programmatie die openstaat voor nieuwe
trends mét kwaliteit! In het Koninklijk Circus, de Chapiteau, de Orangerie, de
Rotonde en het Museum (Grand Salon De Concert) kan je terecht voor al dat moois
van vandaag en (over)morgen.

Mooi is ook dat de mensen die voor de sfeer komen dat
gewoon gratis kunnen doen, aangezien het park (behalve de grote concerttent)
vrij toegankelijk is. Zeker op een mooie dag een echte aanrader! En
binnen moet je enkel betalen voor de toegang tot de verschillende zalen.  

DeWereldMorgen.be

Uitgebalanceerd

Wij waren afgelopen woensdag aanwezig op de
traditionele ‘Nuit Belge’ en bevonden ons te midden van erg veel volk! Voor de
prijs van één ticket kon je in vier verschillende zalen enkel Belgische bands aan
het werk zien. Wij kwamen te laat voor Coely (van oorsprong Congolezen), het
Brusselse duo Alaska Gold Rush en Astronaute, het soloproject van de bassist
van Mad About Mountains. Eigenlijk is het onmogelijk om alle bands te zien:
verder misten we ook nog de Belgisch-Franse Scarlett O’Hanna en de Luikse bands
The Experimental Tropic Bluesband en My Little Cheap Dictaphone. Op die manier
weet u natuurlijk wel wie er speelde!

DeWereldMorgen.be

Het Brusselse kwintet Robbing Millions, dat begin dit
jaar zijn eerste EP uitbracht, zagen we nog net… Mooi uitgebalanceerde popmuziek
troffen we aan in een goedgevulde Orangerie. En dan was School Is Cool er al
aan begonnen in de Chapiteau. Bij momenten wat rommelig en bombastisch. Maar
wat vooral knap is, is dat ze vertrekkend vanuit het experiment tot aanstekelijke
popsongs komen. Faut le faire!

We kregen geen tijd om iets te drinken, want de
oergezellige Rotonde stond al propvol voor de intense muziek van het duo
Madensuyu. Gedreven je eigen muzikale weg zoeken loont. Madensuyu zette, badend
in warmwitte kleuren, een indringende en stevige set neer.

Iets geheel anders waren ‘Carl et les Hommes-Boîtes’: de
lome beats, spaarzame synths en poëtische hiphop, aangevuld met abstracte
visuele creaties, kwamen in ‘Le Grand Salon’, de allermooiste zaal in Botanique,
erg goed tot hun recht.

DeWereldMorgen.be

Het Brusselse Vismets, dat in laatste instantie Baloji
mocht komen vervangen, sloot af in de Chapiteau. Toen ik de tent binnentrad
waren ze al goed halfweg. Ze deden me overigens denken aan A Brand, speelden
duidelijk een thuismatch en kozen deze keer voor iets meer rockgerichte
nummers. Al was afsluiter ‘Wasted Party’, met een stukje ‘Thunderstruck’, een electrobom
in de zaal. En het publiek kreeg er maar niet genoeg van!

Afsluiter van de avond was het Gentse Amatorski. Mijn
god, wat is dit tekens weer mooie muziek! De band weet steeds een perfecte
sfeer te creëren tussen geluid en licht. De ideale muziek om mee te gaan slapen… 

Intens

DeWereldMorgen.be

Later op de week kwamen we terug naar de Rotonde
om Xavier Dubois en Die Anarchistische Abentunterhaltung (DAAU) aan het werk te
zien. Veel volk was er alleszins niet komen opdagen, zodat iedereen gezellig
rondom de muzikanten kon gaan zitten.

Als liefhebber van instrumentale muziek wou ik dit
zeker niet missen. Xavier Dubois, gitarist bij Ultraphallus, bracht een afwisselend
introverte, experimentele én intense performance. Tussendoor was het de beurt
aan het Franse Michel Cloup Duo met drums, elektrische gitaar maar vooral een
stem die nu eens zalft en dan weer slaat. Indrukwekkend.

Afsluiten deed DAAU, die al meer dan twintig jaar de grenzen
van de jazz en pop verleggen. Een mooi beproefd recept en geweldig om live nog
eens mee te maken. Alweer geslaagde nachten, dus. Ik geef enkel nog mee dat veel
bands deze zomer ook op het Dour Festival staan, waarmee Les Nuits nauw samenwerkt. Tot dan!

Foto’s: Séverine Bailleux en Vincent Philbert (Kmeron)

take down
the paywall
steun ons nu!