Nog een slachtoffer van de EU regeltjes

Nog een slachtoffer van de EU regeltjes

zaterdag 10 januari 2015 17:23




De Europese Commissie heeft vrijdag bekend
gemaakt dat Cyprus Airways de meer dan € 100 miljoen aan staatssteun die het in
de afgelopen jaren heeft ontvangen terug moet betalen.  Deze steun heeft het bedrijf, volgens de
EC,  een onrechtmatig voordeel ten
opzichte van zijn concurrenten gegeven, en dat is in strijd met EU-regels.  Vandaag heeft daarom de Grieks Cypriotische
minister van Financiën Harris Georgiades aangekondigd dat de noodlijdende nationale
luchtvaartmaatschappij Cyprus Airways zijn activiteiten staakt.

Georgiades, die sprak tijdens een
persconferentie samen met minister van Communicatie en Openbare Werken Marios
Demetriades, zei dat hij, na het besluit van de Commissie, van de relevante
licentie-organisaties verwachtte dat ze de commerciële vergunning van Cyprus
Airwais in zouden trekken.

De Raad van Bestuur van Cyprus Airways heeft besloten
om de procedure voor de vrijwillige opheffing te starten en heeft aan het einde
van de dag alle activiteiten van de onderneming stilgelegd. De Air Transport Licensing
Authority, ATLA, heeft de huidige licentie vanCyprus Airways inmiddels
opgeschort.

Het ministerie van Financiën van Cyprus heeft na
het EU-besluit alternatieve regelingen aangekondigd voor de passagiers. Deze
alternatieve regelingen zijn mogelijk het gebruik van gecharterde vliegtuigen,
het transporteren van de passagier naar hun bestemming met andere
luchtvaartmaatschappijen, of een combinatie  daarvan. Het is de bedoeling de aanvankelijke
keuzes van de passagiers zo min mogelijk te verstoren, aldus een persbericht. De
minister verzekert ook dat “de Republiek volledig de kosten voor alternatieve
vluchten op zich zal nemen en daardoor de passagiers op geen enkele wijze belast zullen worden”.

Alweer een EU besluit dat precies het
tegengestelde effect heeft dan de EU voor ogen had. De regering van
Cyprus zou € 100 miljoen aan steun, gegeven aan een van de vervoerders van
toeristen naar het Griekse deel van het eiland, terug moeten krijgen. Nu heeft
de EU een bron van inkomsten voor de regering en voor de
bewoners afgesneden. Niet alleen is het bedrag daarmee verloren, ook de
mogelijkheden die Cyprus heeft om er economisch weer bovenop te komen, na de
instorting van het bancaire systeem in 2013 en het ‘herstel plan’ van de EU
worden steeds kleiner.

Desdijds zijn Cypriotische banken failliet
gegaan en hebben spaarders hun tegoeden op moeten geven. Een deel van de
economische basis van Cyprus, de winsten van spaarrekeningen van niet Europese
burgers, vooral Russen, werd in een klap onder het eiland weggeslagen. Nu moet
dus ook het toerisme er aan geloven.

In 2013 bracht dat toerisme in Cyprus nog  € 2.082,4
miljoen op, 8 procent meer dan het jaar daarvoor. Wanneer het eiland
geen eigen luchvaartmaatschappij meer heeft, blijven de toeristen trouw aan
Cyprus of zoeken ze elders hun vertier? En welke problemen komen er nog meer af
op dit kleine eilandje in de Middenlande Zee? Is Cyprus te klein voor de EU, of
ziet de EU het als een speelbal en proefkonijntje voor meer sinistere plannen?

Bronnen: Foto: Wikimedia Commons,

Persbericht CNA News

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!