Het internet heeft een nieuwe goudmijn: uw geheimen
Internet, Wereld -

Het internet heeft een nieuwe goudmijn: uw geheimen

donderdag 5 augustus 2010 01:24

 

Een van de snelst groeiende succesverhalen op het internet is het bespioneren van internetgebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van The Wall Street Journal. 4c812db292272995e5416a323e79bd37 is een kleine code die verborgen zit in de computer van Ashley Hayes-Beaty, een 26-jarige vrouw uit Nashville, Tennesee. De ontcijfering van die code onthult haar favorite films “The Princess Bride,” “50 First Dates” en “10 Things I Hate About You.” De code onthult ook dat ze van “Sex and the City” houdt, vaak op zoek gaat naar entertainmentnieuws en graag aan een quiz deelneemt. Wanneer ze met die informatie wordt geconfronteerd bevestigt Hayes-Beaty dat dit  profiel ‘angstaanjagend correct’ is.

Uit de studie van de WSJ blijkt dat het bespieden van consumenten veel verder reikt dan de meeste websurfers denken:

  • De 50 grootste Amerikaanse websites laten gemiddeld 64 stukken traceertechnologie achter op de computer van een bezoeker, meestal zonder deze daarover in te lichten. Een aantal sites plaatst er meer dan honderd; Wikipedia plaatst er geen.  
  • Deze traceertechnologie is de laatste jaren dermate verfijnd dat ze de real time-activiteiten van internetters in kaart kan brengen door hun locatie, inkomen, shoppinginteresses en zelfs medische toestand te beoordelen.
  • De profielen van deze individuen worden voortdurend verfijnd en ge-updated en worden dan te koop aangeboden op transactieplaatsen die vergelijkbaar zijn met aandelenmarkten en de laatste 18 maanden speciaal daarvoor zijn opgericht.

Deze nieuwe technologieën transformeren de interneteconomie. Kochten adverteerders ooit uitsluitend advertentieruimte op een website, dan betalen ze nu om consumenten te volgen op het internet en ze -waar ze zich ook bevinden- met reclameboodschappen te bestoken.

Wanneer u een reclameboodschap te zien krijgt die aansluit bij uw interesses is dat dan ook nooit toeval.  Volgens het onderzoek staan tussen de adverteerder en de consument vandaag al zo’n 100 tussenpersonen- trackingbedrijven, databrokers, advertentienetwerken,… – allen in de weer om adverteerders het meest nauwkeurigmogelijke profiel van elke internetter te bezorgen.

Bron : The Wall Street Journal en Express.be

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!