De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Een blauwe maandag

Een blauwe maandag

zondag 26 januari 2020 11:44
Spread the love

Scrollend doorheen de berichtenstroom kwam ik te weten dat het vandaag Blue Monday is, een hersenspinsel van de Britse psycholoog Cliff Arnall uit 2005. De uitdrukking heeft niets te maken met ‘een blauwe maandag’, het gezegde dat uit de 17de eeuw stamt en in ons taalgebied gebruikt wordt om iets mee te omschrijven dat van korte duur is, weinig betekenis heeft en/of geen succes geworden is.

Op Blue Monday baalt de bevolking massaal omdat de feestdagen alweer enkele weken achter ons liggen terwijl het nog een heel eind duurt voor het opnieuw vakantie is. Omdat er van al onze goeie voornemens niets terecht gekomen is en we onze centen aan cadeautjes, eten en drank uitgegeven hebben waardoor we nu extra kort bij kas zitten. Daarnaast zijn het korte en donkere dagen en is het ook nog eens maandag natuurlijk. Wanneer al deze ingrediënten in onze bovenkamer samen het kookpunt bereiken, zorgt dat voor de somberste dag van het jaar, aldus Arnall.
100 % winterblues.

Academici doen de stelling als onzin af, maar de media ziet het als een gelegenheid om allerlei gezondheidscoaches en geluksgoeroes te raadplegen, waardoor het op het net wemelt van de tips en adviezen om de negatieve vibes uit ons lijf te bannen en instant vrolijk te worden.
Op Tijdschrift.land kon je een extra voordelig abonnement afsluiten op allerlei tijdschriften, mocht je je daar beter door voelen, en bij Autowereld probeerden ze ons op te vrolijken door een serie blauwe sportwagens te presenteren. Ook de reissector plukt er de vruchten van, want de vaststelling van Arnall bleek nadien deel uit te maken van een reclamecampagne bij een reisagentschap.

Maar ook andere handelaars en bedrijven zien er een gelegenheid in om klanten te werven: Telenet bedacht dit jaar de Comedy Helpdesk als remedie voor Blue Monday en schakelde Adriaan Van Den Hoof, Urbanus en Jacques Vermeire in voor een vrolijk gesprek. Je moest je voor 15 uur registreren om kans te maken teruggebeld te worden. Lachen op bevel, uit beleefdheid of verplichting; er valt beslist een goeie sketch uit te puren.

Bij Media Markt wilden ze dat we de meest sombere dag van het jaar niet aan ons hart lieten komen en vuurden tegelijk de meest ‘xtreme’ solden van het jaar op me af. Of zoals verzekeraar Cretendo het zo mooi in zijn reclameslogan stelt: ‘turning uncertainties into opportunities’.
Ik voelde hoe ik langzaam maar zeker in het krachtveld van een depressie kwam, en snel sloeg ik mijn laptop dicht.

Kortom, een blauwe maandag dus.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!