Gisteren was de eerste dag autovrij in de binnenstad van Geraardsbergen -naar de genomen beslissing van het stadsbestuur om de corona-exit zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Als mobiliteitsactivisten die al jaren actie voeren voor een mobiliteit op mensenmaat (en niet enkel op maat van het toenemend autoverkeer) zijn we daar uiteraard tevreden mee -hoewel we geenszins bij de tijdelijke autovrije regeling betrokken waren (waarschijnlijk omdat de beslissingen snel moesten genomen).
Het is zeker logisch dat de nieuwe verkeerssituatie niet meteen goed zat en dat sommige weggebruikers er nog hun draai moesten in vinden. Op voorhand had het stadsbestuur ook gecommuniceerd dat dat ter verbetering zou geëvalueerd worden. Een goed idee, vonden ook wij: een nieuw stratenplan is niet zomaar meteen gefixt.
Naar onze ervaringen verliep die eerste dag goed en inderdaad op maat van de mensen: velen getuigden dat ze het wel fijn vonden om zo in een autovrije straat te kunnen wandelen en flaneren. Het was rustig in de straat, met enkel aangename muziek op de achtergrond ipv vermengd met verkeerslawaai; en je kon er weer weer geluiden van mensen horen. En van vogeltjes.
Naar verluidt waren vooral autorijders ontevreden dat ze niet tot voor de deur van hun winkel naar keuze konden autorijden. Het is te begrijpen dat ze dat niet leuk vonden: een auto is ook een blok aan je been. Dat is gewoon zo: eenmaal op bestemming heb je er helemaal niets meer aan en is het zwoegen om die logge automobiel op een legale manier kwijt te raken. Soms kan het wel nuttig zijn dat je de aankopen in die grote koffer van de personenwagen kan droppen om mee naar huis te tuffen. Dat kan soms zo zijn. Maar vaak genoeg kan je die spullen (meestal zijn het spulletjes zoals een brood of -godbetert- een pakje sigaretten..) ook even makkelijk kwijt in een fietstas. Dus daarvoor is die auto geen absolute vereiste.
Corona-herexamen?
De nieuwe tijdelijke verkeersregeling was zeker niet ideaal. Er waren nog veel dingen voor verbetering vatbaar. Zoals hoe mindermobielen dichtbij het stadscentrum konden parkeren; of voor sommigen onder hen hoe ze toch met de auto doorgang konden krijgen om boodschappen te doen.
Voor de lokale winkels was het vast ook geen goede dag : niet alle mensen die buitenkwamen, hebben inkopen gedaan. En gezien onze binnenstad eerder naar de kleine kant is én veel mensen aan het afwachten waren hoe de nieuwe verkeersregeling zou lopen, was er geen volkstoeloop in het stadscentrum.
In feite was dat maar goed ook, want met de corona-exit konden we maar beter voorzichtig zijn. Of wilden we graag onze ziekenhuizen vol hebben voor de rest van de zomer?
Het is ook logisch dat de mensen na acht weken in quarantaine maar mondjesmaat terug op een ‘normale‘ gang komen. Ik denk dat dat niet mag vergeten worden.
Als we niet snel weer in een nieuwe corona-quarantaine willen, is het in ieder geval veiliger shoppen in een stadscentrum waar plaats genoeg is voor iedereen. Dat moge duidelijk zijn.
Mindermobiele mensen
Deze foto is misschien wel meest duidend hoe een autovrije straat ook voor mindermobielen een oplossing kan bieden: met hun rolwagen kunnen ze zonder gevaar aangereden te worden, gebruik maken van de volledige straat. Dat kunnen ze namelijk niet in straten vol rijdende en geparkeerde wagens: in het beste geval kunnen ze dan op de stoep proberen om zich te bewegen; en dat laatste lukt maar heel moeilijk met al die auto’s die alle plaats innemen.
Terwijl ze in een autovrije winkelstraat toch meer vrijheid en comfort kunnen genieten.
Handelaars maken kabaal
Hopelijk kan de autovrije situatie in de binnenstad van Geraardsbergen nog even aanhouden.
Want eveneens naar verluid zijn er enkele handelaars die veel kabaal maken over hoe slecht het voor hun zaak wel is, ‘met al die voetgangers en fietsers’! Zij zouden bij de burgemeester al na enkele uren aangedrongen hebben op een terugkeer naar een stad vol autoverkeer.
Als het die handelaars lukt om de situatie snel weer teniet te doen en alle straten weer vol te laten lopen met auto’s, zal dat net daarvoor zorgen: dat de straten weer vol staan met auto’s en dat we de mensen niet meer zien lopen.
En al zeker geen mindermobiele mensen meer.
Wim Schrever – campagnemaker bij Fietscampagne vzw