Griekse privémedia eenzijdig over JA-NEEN-betogingen

Griekse privémedia eenzijdig over JA-NEEN-betogingen

Een vergelijking van de tijd die de grote Griekse tv-zenders spendeerden aan berichtgeving over de JA- en NEEN-betogingen op 29 en 30 juni 2015 laat een zeer consistent patroon zien. De JA-betogingen kregen ruime aandacht. Alleen de openbare omroep ERT gaf beide betogingen evenveel zendtijd.

donderdag 2 juli 2015 15:42

Onderstaande
tabel geeft de tijd weer die de zes grote Griekse tv-zenders
SKAI, MEGA, ANT1, ALPHA, ERT1 en STAR besteedden aan het nieuws over de NEEN-betoging van 29 juni en de
JA-betoging van 30 juni, de volgende dag, allebei op het centrale
Syntagmaplein in de hoofdstad Athene.




(bron grafiek: http://www.alfavita.gr)

Alleen
de openbare zender ERT1 (EPT1 in Grieks alfabet) gaf ongeveer
evenveel aandacht aan beide betogingen (4:50 tegenover 4:39). De
andere zenders zijn privézenders in handen van Griekse oligarchen, die de fiscale plannen van de Syriza-regering niet bepaald genegen
zijn.

Zo wil de huidige regering de bestaande (!) wet toepassen die
de bedragen van de uitzendlicenties bepaalt. Tot nu betalen de
Griekse tv-zenders immers geen enkele euro uitzendrechten (in tegenstelling tot in elke ander
EU-lidstaat). De Eurogroep heeft nooit aangedrongen op de toepassing van deze wet.

In
totaal gaven deze zes zenders 8:33 minuten zendtijd aan de
NEEN-betogingen (OXI) en 47:23 minuten aan de JA-betogingen (NAI). De
grote helft van de totale zendtijd voor de NEEN-betoging komt van één
zender alleen, de openbare omroep. 

Onderstaand schema geeft de verwevenheid weer van de Griekse commerciële zenders SKAI (?KAÏ), MEGA, ANT1, A (ALPHA) en STAR met de Griekse oligarchie:




dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!