De Mercado San Miguel in Madrid, nu nog met auto's (foto CC/intelligentinfo)

Spaanse hoofdstad Madrid kiest voor autovrij

Het bestuur van de Spaanse hoofdstad Madrid wil het hele stadscentrum autovrij maken tegen 2020. Wie nog met de auto het centrum inrijdt, zal hoge boetes betalen.

vrijdag 3 oktober 2014 11:58

Vanaf
januari 2015 gaat het plan al deels in werking. In een eerste fase
wordt 190 hectare van het centrum autovrij gemaakt. Alleen inwoners
van die wijken mogen er dan nog in met de wagen, andere bestuurders
moeten op de grote lanen blijven.

Motorfietsen mogen de stad wel
gratis in, maar enkel overdag en in de vooravond. Bestelwagens die
goederen vervoeren naar de binnenstad zullen dat moeten doen tussen
10 en 13 uur.

Boetes

Wie
de nieuwe regels negeert en met de wagen een autovrije zone
binnendringt, krijgt een boete van 90 euro. Op termijn moet de
autovrije zone nog verder uitgebreid worden naar 352 hectare. Tegen
2020 moet het hele gebied binnen de binnenring autovrij worden.

De
stad heeft ook de parkeertarieven in het centrum verhoogd en
investeert in meer flitscamera’s om het verkeer te vertragen en de
straten veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. Op korte
termijn wil de gemeente zo het autoverkeer met meer dan een derde
verminderen in de binnenstad.

Het
ambitieuze plan is niet zozeer het product van vooruitstrevende
politici, maar kwam er onder druk van de bewoners zelf. Het centrum
van Madrid bestaat nog steeds voor een groot stuk uit woonwijken en
het plan geniet brede steun onder de lokale bevolking.

De
stad schat dat het plan jaarlijks 500.000 euro zal kosten, een smak
geld in een land dat zwaar getroffen is door de crisis. De voordelen
zijn echter groot: een betere levenskwaliteit voor de Madrilenen,
minder ziektes als gevolg van luchtvervuiling en minder
verkeersongelukken. Bovendien is het een grote stimulans voor het
toerisme.

Madrid’s
Big Plan to Swear Off Cars

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!