Ford Genk: Sabam en kebab aan de fabriekspoort

maandag 5 november 2012 16:42

De voorbije week was het druk aan de poorten van Ford Genk. Zo zijn er verschillende delegaties langs geweest om hun steun te betuigen. Een grote delegatie van ABVV Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld, maar we kregen ook afgevaardigden van Bayer over de vloer. En vandaag kwam er dan weer een stevige delegatie van Volvo Gent langs waarmee we even samen hebben kunnen zitten.

Daarnaast werden er verschillende activiteiten georganiseerd om de arbeiders van Ford een hart onder de riem te steken. Woensdag- en zondagavond hebben we hier in de tent op groot scherm naar de matchen van Racing Genk tegen AA Gent en Lissabon gekeken. Een ander mooi voorbeeld was de kebab met frietjes die de Turkse gemeenschap hier zowel woensdag als zondag heeft gemaakt voor de werknemers. De media hadden ook veel aandacht voor de concerten die we aan de fabriekspoorten wilden organiseren maar die niet zijn doorgegaan omdat Sabam er een stokje voor gestoken heeft. Die optredens waren een initiatief van een aantal mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben met Ford Genk: een aantal onder hen heeft ooit gewerkt bij Ford Genk, anderen hebben dan weer familieleden die bij Ford werken. Jammer dat het niet is kunnen doorgaan.

En nu moeten we dus naar de toekomst kijken en voor onze mensen zorgen. De werknemers van Ford zitten al enkele jaren in een systeem van ‘kleine schorsing’. Dat wil zeggen dat je maximaal vier weken mag stempelen en een week moet werken om in orde te blijven als tijdelijk werkloze. Als ze staken krijgen ze dertig euro per dag. We vinden het belangrijk dat ze financieel niet nog meer in moeilijkheden komen.

Daarom zijn we vandaag begonnen met de voorbereidende werken voor de heropstart van de fabriek op dertien november. Er zijn nu technici bezig om de machines opnieuw in te stellen. Voor we het slechte nieuws te horen kregen waren ze die eigenlijk net aan het instellen met het oog op de komst van nieuwe modellen. Maar van die nieuwe modellen is nu natuurlijk geen sprake meer. Ze moeten de machines met andere woorden allemaal terugdraaien en de lijnen terugzetten om verder te werken met de huidige modellen.

Verder hebben we vandaag een eerste interne vergadering gehad. De bedoeling is dat we vanaf nu dagelijks om elf uur zo’n vergadering organiseren om onder meer te bespreken wat er moet gebeuren om de fabriek tegen volgende week operationeel te maken.?? We gaan natuurlijk niet met volle goesting terug aan het werk maar 98 procent van onze mensen zou toch graag aan de slag willen. Enerzijds vanuit financiële overwegingen, anderzijds om meer afgewerkte wagens achter de hand te hebben voor de onderhandelingen.

Dat betekent ook dat we niet van plan zijn te stoppen met onze acties: we zijn volop aan het mobiliseren voor de betoging in Genk op zondag 11 november.?

(Gesprek opgetekend door Keltoum Belorf)

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!