Verslag, Nieuws, Economie, België, Undefined -

Werknemers Ford na de klap: de strategie, de manifestatie

De ministers van de federale en Vlaamse regering beloofden de vakbonden om geen straffe uitspraken meer te doen naar aanleiding van het drama bij Ford Genk. Op 11 november komt er een nationale manifestatie in Genk. Ondertussen is iedereen die zijn sympathie wil betuigen welkom aan het piket.

vrijdag 26 oktober 2012 19:47

“Het is alsof je een slag in je gezicht krijgt, daar moet je even van bekomen”, zo klonk het woensdag bij de werknemers van Ford net na de aankondiging dat de fabriek in 2014 dicht gaat. Helemaal bekomen zijn ze nog niet, maar de vakbonden broedden ondertussen wel op een strategie voor de komende weken en maanden.

Vrijdag mochten ze langs bij de twee betrokken regeringen. Het was een uniek zicht. Daar zaten ze naast elkaar, Elio Di Rupo en Kris Peeters met naast hen hun ministers die van ver of dichtbij iets met het dossier te maken hebben. Aan de overkant namen de vakbondsvertegenwoordigers plaats in hun groene en rode jassen.

Parlementslid Meryame Kitir – die donderdag indruk maakte met haar optreden in de Kamer – zat deze keer aan de kant van de werknemers, haar collega’s.

Straffe uitspraken

Veel nieuwe inzichten leverde de ontmoeting niet op. “We hebben afgesproken dat de regeringen hun volledige medewerking zullen verlenen tijdens de onderhandelingen. De Vlaamse regering richt een werkgroep op met de onderhandelaars van Ford. Er komt ook een tweede werkgroep die zich bezig houdt met het industriële beleid in Limburg”, zo vat Luc Prenen van ACV Metea het resultaat van de vergadering samen.

“We hebben ook gevraagd om op te houden met straffe uitspraken te doen in de pers. De vakbonden willen alle kansen krijgen om te onderhandelen. Als we merken dat we niet ver genoeg geraken met Ford, moeten we op hun hulp kunnen beroep doen. Daarvoor zijn ze verkozen. Iedereen zat instemmend te knikken toen wij dat vroegen”, zegt Rohnny Champagne van ABVV-Metaal.

Natuurlijk ging het ook even over het brugpensioen. Minister van Pensioenen Alexander De Croo wou zich even laten gelden als nieuw regeringslid en had zijn veto gesteld tegen brugpensioen op vijftig zoals de vakbonden vragen. “We gaan toch geen brug van vijftien jaar naar een pensioen organiseren. Dat zou onverantwoord zijn”, zo zei hij donderdag.

Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV-Metaal had prompt gereageerd met een persbericht dat de fijne titel droeg: “Alexander De Croo is een harteloze tuinkabouter”.

Op de vergadering zong De Croo al een toontje lager. “Hij zei dat hij zoveel mogelijk kansen op nieuw werk wil geven, maar hij neemt de mogelijkheid tot brugpensioen als uiterste oplossing niet weg, aldus De Croo”, zegt Rohnny Champagne.

Maar waarom houden de de vakbonden zo hard vast aan het brugpensioen? “Niemand die bij Ford werkt, heeft gevraagd om ontslagen te worden”, zegt Luc Prenen. “Van de ontslagen 50-plussers bij Opel Antwerpen heeft nog geen 30 procent een nieuwe job gevonden. Dat zegt genoeg.”

Rohnny Champagne: “Het brugpensioen heet sinds kort werkloosheid met bedrijfstoeslag. Wel die nieuwe term komt ons deze keer goed uit. Wij gaan het met Ford hebben over die bedrijfstoeslag. Zij moeten daar voor opdraaien, niet de gemeenschap.”

Manifestatie in Genk

Donderdag hadden de vakbonden de koppen bij elkaar gestoken om een strategie voor de komende weken en maanden af te spreken. Er komt alvast een grote manifestatie in Genk op 11 november. “Een mars in de namiddag met toespraken en muzikale omlijsting”, zo heet het voorlopig.

Ondertussen wordt de fabriek in Genk geblokkeerd door de vakbonden. Tot 13 november zijn de werknemers met tijdelijke werkloosheid. Elke dag komen wel honderden mensen langs bij het piket. “We krijgen ook veel steun: klassen, bedrijven uit de buurt en uit heel het land en zelfs uit het buitenland. Dat doet veel deugd”, zegt Luc Prenen.

De vakbonden hopen die sympathie vast te houden. Wie ook iets wil doen of een goed moment zoekt om langs te komen, neemt best contact op met de vakbonden (mailadres te verkrijgen via de redactie).  

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!