Islam, Senegal, Tolerantie, Reggae, Esperanzah!, Soefisme, Globaroma -

De remedie van Jupiter & Ma shi Faï

Jupiter & Ma shi Faï, een rijzende ster aan het reggaefirmament, mocht zondag op Esperanzah! als eerste het podium op. Een festivaldag openen is geen sinecure, maar Jupiter & co, bijgestaan door de zon, wisten het publiek mee te krijgen met hun mix van reggae, blues, rock en afrobeat. Na het optreden spraken we met de zanger om te weten te komen wie de man achter deze mystieke reggaegroep is.

zaterdag 13 augustus 2011 14:37

Jupiter & Ma Shi Faï is een redelijk nieuwe groep in de Brusselse Reggae scene. Kan je iets meer vertellen over het idee achter deze groep?

Jupiter & Ma Shi Faï: We werken eigenlijk al 10 jaar in Brussel. Ikzelf ben 7 jaar geleden naar België gekomen. Ik kom van Senegal en ik was daar ook al met muziek bezig. Ik was daar rapper in een hiphopgroep, waarmee we ook een album gemaakt hebben. Daarna ben ik gitaar beginnen spelen. Ik had zin om muziek te componeren en in hip hop is dat niet zo evident omdat er vooral samples gebruikt worden.

Toen ik naar België kwam begon ik te spelen met muzikanten die ik hier ontmoette en zo ontstond Jupiter & Massive 5. We spelen een repertoire dat ik hoofdzakelijk heb gecomponeerd en zijn enkele jaren geleden richting Senegal getrokken om daar te spelen. Ondertussen hebben we ook onze naam veranderd. Jupiter is mijn echte naam en het oorspronkelijke “massive 5” verwees naar de muzikanten. Daarna hebben we daar “Ma shi Faï” van gemaakt, wat “ik breng de remedie” betekent in Wolof, een van de officiële Senegalese talen.

Rap je nog altijd?

Jupiter: Jazeker, ik maak nog altijd hiphop. Weinig stijlen zijn me vreemd. Met reggae bereik je een publiek dat heel bewust is en een geëngageerde boodschap weet te smaken. De reggae die we maken heeft dan ook als doel om een boodschap over te brengen. Maar ik mik niet enkel op het reggaepubliek, ik maak bijvoorbeeld ook klassieke muziek. 

Afgaande op de samenstelling van de Brusselse bevolking heb ik het gevoel dat hip hop populairder is dan reggae. Hoe ervaren jullie dat?

Jupiter: Het is inderdaad niet vanzelfsprekend om hier als reggaegroep naam te maken. In de afgelopen vijf jaar hebben we twee preproducties gemaakt en zijn we met onze eigen middelen naar Senegal gegaan. Nu hebben we een album kunnen produceren met ons eigen geld en wat hulp van de Franse Gemeenschap. Kortom, er ligt niet zomaar een markt voor nieuwe reggae voor je open, je moet alles zelf doen.

Je haalde daarnet al jullie boodschap aan. Waaruit bestaat die?

Jupiter: Ik zing veel over God in mijn teksten. Ik ben een soefi-moslim van het Baye Fall-broederschap* (een mystieke tak van de Senegalese Islam, ed.). We praten ook veel over tolerantie tussen mensen. We zijn immers allen gelijk! We hebben verschillende kleuren enzo, maar dat komt enkel omdat de zon niet overal even hard schijnt. Het is belangrijk om te proberen tolerant te zijn. De mens is gemaakt om te leren. Als mensen proberen meester te zijn, gebeuren er steevast stommiteiten. Zolang de mens wil leren en tolerant wil zijn, zitten we goed. Dat is de boodschap die we overal willen verspreiden.

Wat brengt de toekomst voor Jupiter & Ma Shi Faï ?

Jupiter: Ons eerste album ‘Today and tomorrow’ is in april uitgekomen. Nu proberen we zoveel mogelijk concerten te spelen om dit album aan de mensen te laten horen in België en Europa. In de winter vertrekken we opnieuw naar Senegal om daar een tournee te doen. We zingen veel in Wolof, Arabisch, en ook in het Frans en Engels op dit album, dus het is goed om daar ook ons album te promoten. Ik leef eigenlijk tussen België en Senegal en heb ook familie in beide landen.

Hoe was je aankomst in België?

Jupiter: Toen ik in België aankwam heb ik Nederlands geleerd. Ik kende het Frans al, maar nog niet het Nederlands. Voor ons is dat normaal. In Senegal zijn er 33 talen en spreekt elke Senegalees minstens 3 talen. Ik werd ook opgevangen door Globaroma, een organisatie die zich met artistieke nieuwkomers bezig houdt. Ik heb met hen samengewerkt gedurende twee jaar. Ik heb er gitaarlessen gegeven en repetities gehouden.

Vind je dat Globaroma goed werk verricht?

Jupiter: Ze doen zeer goed werk. Veel mensen die hier aankomen, lopen verloren omdat de sociale structuren die ze kennen anders zijn dan de structuren die ze hier aantreffen. Een organisatie als Globaroma helpt om je weg hier te vinden.

Denk je dat ze voldoende steun kunnen bieden aan de artiesten die naar ons land migreren?

Jupiter: Neen. Ze doen een goede zaak, maar het is niet genoeg. Ze hebben de eerste steen gelegd, maar het huis staat er nog niet. De organisatie zou dus veel groter moeten zijn om aan de bestaande vraag te voldoen. Dat moet toch beter kunnen.

Het is geen structurele oplossing?

Jupiter: Neen, het is een conjuncturele oplossing.        

Je bent ook aan andere projecten bezig?

Jupiter: Ja, ik ben bezig met een project in samenwerking met Vlaamse klassieke muzikanten en ik ben ook betrokken bij een project om vier Afrikaanse stemmen te laten zingen op klassieke composities. Die projecten gaan hun gang, maar we wachten niet op resultaten. We werken en spelen gewoon verder.

*Het Baye Fall-broederschap bestaat sinds 1850, met als voornaamste kenmerken het laten groeien van de haren (dreadlocks) en het dragen van kleurrijke klederdracht. De pijlers van de Baye fall zijn tolerantie en hard werk. Baye Fall vertoont sterke gelijkenissen met het rastafarisme, maar is 100 jaar ouder en komt uit Senegal. Bovendien is rastafarisme gebaseerd op het oude testament terwijl aanhangers van Baye fall moslims zijn. De Senegalese muzikant Cheikh Lo maakt ook deel uit van het Baye Fall-broederschap.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!