Als we de zoekopdrachten naar vegan, vegetarisch en paleo (een populair dieet waarbij men tracht te eten zoals onze verre voorouders aten) vergelijken, zien we duidelijk dat veganisme aan interesse wint.
Op de grafiek in figuur 1 worden de zoekopdrachten getoond voor de afgelopen 2 jaar. Met “vegan” in het blauw, “paleo” in het rood en “vegetarisch” in het geel. Het is duidelijk dat vanaf de tweede helft van 2015 “vegan” zich is beginnen te onderscheiden.
Eind augustus 2015 as er het eerste vegan summerfest in Gent en in september 2015 is onder andere idool Ian Thomas te gast geweest bij De Keuken van Sofie, en Ian is een overtuigd veganist. In 2015 en 2016 waren er ook nog screenings van de veel besproken documentaire “Cowspiracy, the sustainability secret”.
Als we de zoekopdrachten van de afgelopen 2 jaar wereldwijd bekijken, zie figuur 2, zien we dat vegan (blauw) duidelijk populairder wordt en zeer recentelijk zelfs “meat” (rood) is voorbij gestoken met aantal zoekopdrachten (ter volledigheid, de gele lijn is “vegetarian”).
De redenen voor interesse in veganisme zijn divers. Een veganistische levensstijl kan men aannemen vanwege dierenrechten, ecologische voetafdruk, een efficiënter voedingssysteem, verminderd waterverbruik, gezondheid,… Als we de wereldwijde zoekopdrachten van verschillende combinaties van deze redenen met het woord “vegan” opzoeken zien dat vooral de zoekopdrachten met “health” (blauw op figuur 3), “earth” (rood op figuur 3) en “animals” (geel op figuur 3) veel gezocht worden.