Meer fietsers in Brussel geven voor de experten van de Fietsersbond automatisch meer veiligheid?
Iedereen weet toch dat de groeiende vermenging van verkeersmodi onvermijdelijk hogere risico’s meebrengt. En dat dit bij slachtoffers wellicht nadelig is voor wie het minst beschermd is: een fietser tegenover een auto of een auto tegenover een tram. Daarom hoef je de logge tram en haar gebruikers nog geen schuldgevoelens aan te praten.
Naast de inrichting van de openbare ruimte, moet het respect van het verkeersreglement door ELKE weggebruiker prioriteit zijn. Iedereen kan beter en het begint bij de individuele weggebruiker.
Vandaag dient het aantal auto’s op de weg ontmoedigd door slim autogebruik met comfortabele alternatieven. Met specifiek in Vlaanderen het openbaar vervoeraanbod dat dient afgestemd op de decennialange lintbebouwing. Of nog dat de fiscale voordelen voor woon-werkverkeer dienen aangepast, we beseffen het best.
… Maar het aantal auto’s verminderen omwille van risico’s voor ongevallen? Dit lijkt me geen vrij onderzoek.