about
Toon menu

"VN moet burgers Noord-Kivu beschermen", vraagt Amnesty

Er worden opnieuw VN-vredesmilitairen van MONUSCO naar de Congolese provincie Noord-Kivu gestuurd nu de situatie daar snel verslechtert. Amnesty International wil dat de VN-Veiligheidsraad de Rwandese regering oproept onmiddellijk te stoppen met het verlenen van steun aan de rebellenbeweging M23.
vrijdag 13 juli 2012


De MONUSCO-vredestroepen moeten de strijd aanbinden met de rebellenbeweging M23 die de afgelopen dagen een offensief heeft uitgevoerd. Het Congolese leger (FARDC) is zelf niet bij machte om weerstand te bieden tegen de rebellenbeweging en de grote strategische steden als Goma, de provinciehoofdstad van Noord-Kivu, te beschermen.

De Verenigde Naties en de autoriteiten van Congo beschuldigen Rwanda ervan de statenloze gewapende groep M23 te steunen. Rwanda ontkent dit.

M23-rebellen

De M23-rebellen hebben zichzelf vernoemd naar het vredesakkoord van 23 maart 2009. De rebellengroep vindt dat de Congolese regering er niet in geslaagd is de bepalingen uit dat vredesakkoord ten uitvoer te brengen.

In dit vredesakkoord was onder meer opgenomen dat de inmiddels opgeheven rebellenbeweging CNDP zou worden opgenomen in de reguliere Congolese strijdkrachten. Uiteindelijk bracht die bepaling de Congolese regering in verlegenheid, omdat generaal Bosco Ntaganda (ex-leider van de CNDP) door het Internationaal Strafhof in Den Haag wordt gezocht wegens oorlogsmisdrijven.

De M23 splitste zich af van het Congolese leger in april 2012 toen duidelijk werd dat de Congolese regering beloofde om generaal Ntaganda op te pakken.

Kans op regionaal conflict

Volgens Amnesty International is het sturen van vredestroepen naar de regio om burgers te beschermen een positieve eerste stap. De situatie in Noord-Kivu is zo gespannen dat wanneer de internationale gemeenschap nu niets doet, de kans op een regionaal conflict aanzienlijk is.

Volgens de meest recente berichten van verschillende bronnen gebruikt M23 zwaar geschut en dwingen ze burgers zich bij hen aan te sluiten. Twee burgers die weigerden zich bij hen aan te sluiten, werden op zondag 8 juli door M23-rebellen doodgeschoten. Twee andere burgers kwamen om tijdens gevechten.

Hoewel het er sterk op lijkt dat Rwanda het VN-wapenembargo heeft geschonden, heeft de VN-Veiligheidsraad niets gedaan om Rwanda onder druk te zetten om haar steun aan M23 te beëindigen. Amnesty International wil dat de Veiligheidsraad zich uitspreekt over de schending van het embargo door Rwanda en maatregelen neemt om verdere overtredingen te voorkomen.

Het is nu cruciaal dat de VN-Veiligheidsraad haar mandaat gebruikt om de burgers van Noord-Kivu te beschermen en verdere escalatie van het geweld te voorkomen.

Lore Van Welden

Lore Van Welden is mediaverantwoordelijke bij Amnesty International Vlaanderen vzw

reageer

Eén reactie

  • door d op vrijdag 13 juli 2012

    “The UN and the Congolese army sent MI24 and MI25 helicopters flown by Ukrainian pilots. The gunships, first made by the Soviet Union, strafed hillsides with 30mm rounds and fired rockets, a UN source said. "We made several passes on rebel positions," the UN official said. The UN and the troops from the Democratic Republic of Congo, which claims the rebels are a Rwandan proxy, had earlier deployed tanks around Goma in Nord-Kivu province.”

    “Democratic Republic Of Congo's M23 rebels, comprising renegade soldiers who mutinied in April under the leadership of Gen. Bosco Ntaganda, on Wednesday threatened to capture the city of Goma if attacks on civilians were not stopped immediately. Addressing a press conference in Bunagana, a border town captured by the rebels last Friday, the M23 leadership denied allegations by the DRC government that they were being supported by the government of neighboring Rwanda. Jean-Marie Runiga Rugerero, who described himself as the leader of the M23's political wing, told reporters that the rebel group had handed over control of the towns they captured recently from the DRC forces to the United Nations peacekeeping force deployed in the region. Stressing that withdrawal of M23 fighters from the captured areas were subject to safety of civilians there, he said and warned that "now about Goma, if civilians aren't protected… We M23 will take over the city of Goma and protect the civilians - the Tutsis, the Balega and the Bashi." Nevertheless, U.N. special representative to DR Congo Roger Meece has said that the U.N. peacekeeping mission in the DRC is re-deploying most of its 19,000-strong forces to Goma to protect civilian centers in the city from the advancing M23 rebels.”

    Twee citaten die aangeven dat de MONUSC wel degelijk alles doet wat mogelijk is. Daarbij mag men ook niet over het hoofd zien dat Joseph Kabila er alles aan gedaan heeft om A.te proberen deze UN interventie te beëindigen en B. als dat niet lukte, hen tot een ninimum te beperken.

    Als AI wil mobiliseren voor de Kongolese bevolking zou ze beter het akkoord van de landen uit de Grote Meren regio ondersteunen en, zoals de speciale US raadgever voor de Grote Merenregio hieronder aangeeft, het hoofdprobleem aanpakken en wereldwijd landen onder druk zetten om en soldaten en financiering voor deze internationale missie die de Rwandees/Kongolese grens moeten bewaken bij elkaar te krijgen.

    “The Democratic Republic of Congo, Rwanda and neighbouring states called on Thursday for the creation of an international military force to eliminate armed rebels in the DRC's turbulent east. Their agreement, signed on the sidelines of an African Union summit in Addis Ababa, proposes an internationally-backed military response to an offensive by rebels in the DRC's North Kivu province, a political and ethnic tinderbox. The document was signed by the foreign ministers of nearly a dozen states of the Great Lakes region, including the DRC and Rwanda, and condemned recent advances by the Tutsi-led M23 rebel movement and a rebellion by predominantly Hutu fighters of the FDLR insurgent group in North and South Kivu. It was not immediately clear in the text, to be presented to African heads of state at the Addis summit, where the troops would come from to establish the "neutral international force" that would take on the Congolese rebel groups. The U.S. Special Adviser for the Great Lakes and the DRC, Ambassador Barrie Walkley, welcomed the signing as "a step in the right direction". He told Reuters efforts to end the fighting in North Kivu would be bolstered if, as expected, President Kagame and Congolese President Joseph Kabila both attended a mini-summit on eastern Congo at the weekend in Addis during the AU meeting. But he added there was uncertainty about how the "neutral international force" proposed in the accord would be created. "The intention is absolutely laudable, but what does it mean? Where would the troops come from," he asked.”

    Niet onbelangrijk is te weten te komen waarom de duizenden Kongolese soldaten opnieuw geen partij zijn voor de honderden M23 rebellen. Alleen al in Bunagana zijn er bv. meer gedeserteerd naar Oeganda dan er rebellen zijn en zo ook gingen de duizenden troepen die Goma moesten verdedigen de mist in. Waaronder elitetroepen die door Belgische soldaten opgeleid werden en de eerste weken bejubeld werden door de Kongolese pers. US en Belgische militairen kunnen dan wel voor de opleiding zorgen maar hebben geen vat op de fundamentele dynamiek in het Kongolese leger. Een kleine illustratie: http://blogs.aljazeera.com/blog/africa/two-most-loyal-soldiers-dr-congo

    die helaas niet aangeeft dat er wel degelijk zwaar geïnvesteerd wordt in het leger zodat de zogenaamde “maffieuse kringen” niet enkel actief zijn in de grondstoffensmokkel maar ook binnen het leger zelf naar goud boren… Vandaar helaas deze replay van de CNDP bedreiging van Goma onder Laurent Nkunda enkele jaren geleden…. Waar toen ook de noodransoenen voor de troepen aan het front in Kinshasa op de markt aangeboden werden….

Lees alle reacties