Meer dan ooit heeft de wereld nood aan onafhankelijke journalistiek.

Meer dan ooit is het nodig om een tegengeluid te laten horen.

Steun daarom DeWereldMorgen.be

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Opinie

Vlaanderen wil en de politiek moet kunnen

Meer autovrije centra en fietspaden, meer groen en natuur, meer lokaal geproduceerde elektriciteit en werken dichterbij huis. Dat is wat de Vlaming wil. En de Vlaming wil ook dat er niet meer gebouwd wordt in overstromingsgevoelige gebieden. De enquête ‘Ruimte voor Morgen’ leert ons dat Vlamingen veel groener en progressiever denken dan de meeste van onze politici.
zaterdag 7 mei 2011

Het is de verdienste van deze enquête dat we nu eindelijk een goed beeld hebben van wat de Vlaming wil. Nu is het aan de politiek om maatregelen uit te werken die tegemoet komen aan hetgeen de bevolking wil. Gelukkig is dat niet zo moeilijk omdat die maatregelen al bestaan en in andere landen al met succes worden toegepast.

milieuzones

In Duitsland is Berlijn het prototype van een leefbare stad zoals het in Vlaanderen zou kunnen. De Duitse hoofdstad bant vrachtwagens en vervuilende auto’s uit de druk bewoonde gebieden. Dat scheelt een hoop ongezond fijn stof en geeft de openbare ruimte terug aan fietsers en voetgangers. In Vlaanderen krijgen die milieuzones vandaag geen kans.

Overal ter wereld worden gedurfde beslissingen genomen om steden autovrij of autoluw te maken. Denk maar aan de autovrije handelscentra in de meeste Nederlandse binnensteden. In Vlaanderen is zelfs het aanduiden van één enkele winkelwandelstraat een ware groene revolutie. En echte autovrije centra zijn er nauwelijks, op Gent en Brugge na.

Ecologische wijken

Terwijl de Vlaming luidop droomt van duurzaam wonen is er hier nog steeds geen enkele ecologische wijk gebouwd. Daarvoor moet je naar Amsterdam, Culemborg (Nederland), Londen, Stockholm, Malmö, Kopenhagen, Freiburg… In die steden krijgt openbaar vervoer voorrang op de auto, is de straat terug een speel- en ontmoetingsplek, wonen de mensen er kleiner maar aangenamer en groener, en gezonder ook, ….

Echt ecologische of duurzame wijken zijn er niet, hoogstens aanzetten. Sommige van die plannen zoals voor de Tweewaterswijk in Leuven of de geplande wijk aan de Gasmeterlaan in Gent zien er schitterend uit. Maar in de praktijk staat de Vlaamse regering ook toe dat nieuwe woonuitbreidingsgebieden - zelfs overstromingsgebieden - verder volgebouwd worden met klassieke verkavelingen terwijl er nog meer dan 400.000 percelen beschikbaar zijn in de woongebieden.

Bossen bijplanten

Landen zoals Denemarken en Ierland plantten de voorbije jaren respectievelijk 16 000 ha en 38 000 ha bossen aan. In Vlaanderen daarentegen blijven er constant bossen verdwijnen. Dagelijks 11 voetbalvelden. Minister Schauvliege heeft een boscompensatiefonds van 6 miljoen EUR ter beschikking maar vindt de beschikbare grond niet.

In Vlaanderen moeten we met lede ogen aanzien dat er bij ons steeds meer open ruimte verdwijnt. Door de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen kan er nog maar eens 7.000 ha industrieterreinen bijkomen terwijl er nog 12.000 ha beschikbaar is en terwijl er nog veel vervuilde terreinen gesaneerd moeten worden.

Dromen doen uitkomen

De Vlaamse regering met de ministers Peeters en Muyters op kop doet steeds uitschijnen dat dromen kan maar veranderen niet. De vele voorbeelden uit het buitenland bewijzen dat deze dromen wel degelijk kunnen uitkomen.

Dirk Peeters is Vlaams parlementslid voor GROEN!  

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

4 reacties

  • door sammy roelant op zaterdag 7 mei 2011

    Het centrum van Brugge is niet autovrij Dirk, helaas! Enkel de Burg is autovrij, Op het kleine Sint-Amandsstraatje na zijn alle winkelstraten en zelfs de Markt toegankelijk voor personenwagens. Nochtans was het in 1978, bij de opmaak van het eerste mobiliteits plan, onder Van Acker de bedoeling om daar uiteindelijk toe te komen, en alle randvoorwaarden ervoor werden gecreëerd. Toch ontbrak het steeds aan moed om daadwerkelijk autovrije straten in te voeren, onder het mom dat de straten er dan 's avonds doods bij zouden liggen.

  • door Adrien Verlee op zaterdag 7 mei 2011

    In dit verband klinkt onderstaande reactie 200 % belachelijk. Maar wanneer gaan we eindelijk eens alle kunststoffen in de PMD-zak mogen doen? Bijvoorbeeld: - Niet iedereen kan (of zal) zijn yoghurtpotjes en botervlootjes opsparen om ze naar het container park te doen; - Het is toch meer efficiënt dat via de gewone ophaling al die kunststoffen gecentraliseerd worden, i.p.v. dat elkeen zich los van elkaar verplaatst.

    Maar ja de bedrijven willen niet mee zeker?

  • door Geert Puype op maandag 9 mei 2011

    Ik ken de enquêt niet maar de resultaten zijn m.i. te mooi om waar te zijn. Ik vrees dat veel mensen die zei ingevuld hebben in de eerste plaats sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven. Iedereen weet wel dat je best niet in overstromingsgevoelige gebieden bouwt maar als je moet kiezen tussen dure goedgelegen bouwgrond en goedkoper maar met overstromingsrisico's, maken veel mensen wellicht andere keuzes. De Vlaming droomt van duurzaam bouwen ? Waarom zie ik nog altijd verderschrijdende lintbebouwing en villa's die her en der worden gebouwd waabij de bewoners voor de geringste boodschap een auto nodig hebben ?

  • door rikke op maandag 9 mei 2011

    Dat een deel Vlamingen "groener" zouden zijn dan politici wordt helemaal niet bewezen in een enquête. De doorsnee Vlaming woont in de belastingsluwe groene rand, zet de open ruimte nog steeds mee vol met spuuglelijke fermettes en kruipt in z'n vrije tijd wel eens op de fiets. De doorsnee Vlaming veroorzaakt vrolijk mee de files helemaal alléén in z'n auto. De doorsnee Vlaming blijft vrolijk verpakking kopen en zaagt dan over gebrek aan recyclage mogelijkheden. De doorsnee Vlaming perst elektrische zijn vers sinaasappelsap met stroom van z'n zonnepanelen. De doorsnee Vlaming koopt om de vijf jaar een nieuwe "zuinigere" diesel met een zwaardere motor dan de vorige. Hij wast dit juweeltje wekelijks met tientallen liters drinkwater en veel chemisch detergent. De doorsnee Vlaming is voor het uitbreiden van het openbaar vervoer, zolang hij het niet moet betalen en de tram niet door zijn straat rijdt. De doorsnee Vlaming stemt dan ook op Bartje Friet en Yves Marseillaise, en niet op Groen.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties