Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Opinie

Actiegroep 'Wijk zonder trein' wil CEO NMBS leveren

Al enkele maanden zoekt men naar een opvolger voor NMBS-topman Jo Cornu. De Gentbrugse ‘Wijk zonder trein’ wenst de regering te helpen en schuift zelf een kandidaat-CEO naar voor. Zo wil de actiegroep aanklagen dat de reiziger al te vaak het slachtoffer is van het terugschroeven van de dienstverlening.
donderdag 13 oktober 2016

In Gentbrugge halveerde twee jaar geleden het aantal treinen. Als alternatief kiest Wijk zonder trein onder het motto #uwbuurtverdientmeertreinen resoluut voor meer én beter openbaar vervoer.

Als kandidaat-CEO van de NMBS wil Olivier Pintelon, de woordvoerder van Wijk zonder trein, meer dan ooit een ander signaal laten horen. “Als CEO wil ik onder het motto #uwbuurtverdientmeertreinen meer dan ooit kiezen voor een sterk openbaar vervoer.

Om de ecologische transitie kracht bij te zetten, moet er meer geïnvesteerd worden in het spoor. Ik zal daarvoor ijveren bij de federale regering.” Er zijn te veel ‘wijken zonder trein’ in ons land. De NMBS moet meer dan ooit het recht op basismobiliteit – ook voor afgelegen gebieden – waarborgen. Ook rond de steden Gent, Antwerpen en Brussel moet er vooruitgang komen in de uitbouw van de voorstadsnetten – bij voorkeur tegen het vervoersplan van eind 2017.  

Daarenboven verzet hij zich tegen een verdere liberalisering en / of privatisering van het spoor. “De buitenlandse ervaringen bewijzen dat dit geen interessante piste is.” Als CEO voorziet hij tevens nauwe samenwerking met reizigersorganisaties en spoorvakbonden.

Wijk zonder trein is een actiegroep gegroeid uit het protest tegen de afbouw van de dienstverlening in Gentbrugge. Eind 2014 werden daar het aantal treinen gehalveerd.

Het protest staat echter symbool voor een veel groter idee. “Het gaat over veel meer dan Gentbrugge. Onze strijd staat symbool voor alle ‘wijken zonder trein’ – of het nu gaat over Melsele, Drongen of Noorderkempen.”, stelt Olivier Pintelon.


Praktisch:

Kandidaat-CEO Olivier Pintelon is overdag telefonisch te bereiken voor een mondelinge toelichting. Vanaf 17u kan er ook een interview worden afgenomen aan Brussel-Centraal of vanaf 18u15 aan het station Gentbrugge. In onderling overleg kan het interview ook ’s morgens worden afgenomen.

Hier kunt u de videosollicitatie van Olivier Pintelon bekijken. Bijgesloten vindt u tevens een korte motivatiebrief alsook een beknopt cv.

Meer info: www.wijkzondertrein.be 

Facebook: facebook.com/wijkzondertrein

 


Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door Red Heskimo op vrijdag 14 oktober 2016

    Gaan klagen bij de federale regering voor voorstadsnetten heeft weinig zin aangezien dit in de meeste gevallen een regionale bevoegdheid is. Is het GEN er zo geen?

    En als we Catherine Fonck de fractieleider van cdH in de Kamer moeten geloven is er massaal in Vlaanderen geïnvesteerd. Verviervoudiging van capaciteit op sommige lijnen in Vlaanderen terwijl Wallonie alsmaar achteruit wordt gesteld. (Dit tijdens een discussie over het Artsen ingangsexamen, vond het ook een verrassende wending)

    Een nog nauwere samenwerking met de spoorvakbonden lijkt me evenwel geen goed idee. Zij zijn nu net de zwakke schakel van deze organisatie. Een depolitisering en ontzuiling lijkt mij een strakker plan.

    Maar ik wens u veel succes en hoop oprecht dat u het wordt. Heb drie jaar bij de nmbs gezeten en heb daar zaken gezien en meegemaakt die mij tot op heden nog altijd choqueren.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties