Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Vrouwen in schoolboeken: onzichtbaar of ondergeschikt

Welke rol spelen vrouwen in de samenleving? Geen, als je afgaat op de meeste schoolboeken. Volgens een nieuw Amerikaans rapport zijn vrouwen bijna overal ter wereld zo goed als onzichtbaar in schoolboeken.
maandag 20 april 2015

“Als aliens op de aarde zouden terechtkomen en onze schoolboeken lezen, dan zouden ze er geen flauw idee van hebben wat de bijdrage van vrouwen is aan onze samenleving”, zegt Rae Blumberg van de Amerikaanse overheidsomroep National Public Radio.

Blumberg is sociologe aan de Universiteit van Virginia en onderzoekt al jaren schoolboeken uit de hele wereld. Ze schreef hierover een rapport voor de VN-onderwijsorganisatie UNESCO. Het beeld van vrouwen dat erin naar voren komt, is niet fraai. Ofwel zijn vrouwen onzichtbaar in schoolboeken, ofwel hebben ze een ondergeschikte rol.

Niet één carrièrevrouw

Een achtjarige leerling in India vindt in een geschiedenis- en aardrijkskundeboek bijvoorbeeld niet één carrièrevrouw. Er staan alleen maar vrouwen in die koken voor hun man of voor de kinderen zorgen.

Hetzelfde beeld vind je in een taalhandboek in Kenia. Daarin staan zinnen als “De kookpot van mijn moeder heeft een deksel”, “Jane zou beter zelf vlechten leggen in het haar van haar pop”, "Mr. Momanyi rijdt met de bus” en "Zijn voorstel is interessant.” Meisjes en vrouwen spelen steevast met poppen of staan aan het fornuis, jongens en mannen zijn altijd ondernemend en intelligent.

In Iraanse schoolboeken is op slechts een kwart van de foto’s een meisje of vrouw te zien. In Georgië is op amper 7 procent van de illustraties een vrouw zonder man te zien. In Thailand worden vrouwen bijna altijd afgebeeld terwijl ze het huishouden doen.

Blumberg analyseerde voor haar rapport meer dan zestig studies over schoolboeken in 21 landen. Ook in de VS is de rol van vrouwen in geschiedenisboeken nog altijd onderbelicht, ondanks de inspanningen die sinds de jaren tachtig gedaan worden om vooroordelen uit schoolboeken te bannen, zegt Blumberg. “Schoolboeken spelen een belangrijke rol in genderbeleid”, zegt ze, “als meisjes zichzelf niet zien in schoolboeken, dan is de kans minder groot dat ze zichzelf belangrijke dingen zien doen.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.