Jongens hebben vrachtwagens, meisjes hebben poppen (blog normativerolesinsociety.wordpress.com)
IPS

Vrouwen in schoolboeken: onzichtbaar of ondergeschikt

Welke rol spelen vrouwen in de samenleving? Geen, als je afgaat op de meeste schoolboeken. Volgens een nieuw Amerikaans rapport zijn vrouwen bijna overal ter wereld zo goed als onzichtbaar in schoolboeken.

maandag 20 april 2015 15:41

“Als
aliens op de aarde zouden terechtkomen en onze schoolboeken lezen,
dan zouden ze er geen flauw idee van hebben wat de bijdrage van
vrouwen is aan onze samenleving”, zegt Rae Blumberg van de
Amerikaanse overheidsomroep National Public Radio.

Blumberg
is sociologe aan de Universiteit van Virginia en onderzoekt al jaren
schoolboeken uit de hele wereld. Ze schreef hierover een rapport voor
de VN-onderwijsorganisatie UNESCO. Het beeld van vrouwen dat erin
naar voren komt, is niet fraai. Ofwel zijn vrouwen onzichtbaar in
schoolboeken, ofwel hebben ze een ondergeschikte rol.

Niet
één carrièrevrouw

Een
achtjarige leerling in India vindt in een geschiedenis- en
aardrijkskundeboek bijvoorbeeld niet één carrièrevrouw. Er staan
alleen maar vrouwen in die koken voor hun man of voor de kinderen
zorgen.

Hetzelfde
beeld vind je in een taalhandboek in Kenia. Daarin staan zinnen als
“De kookpot van mijn moeder heeft een deksel”, “Jane zou beter
zelf vlechten leggen in het haar van haar pop”, “Mr. Momanyi
rijdt met de bus” en “Zijn voorstel is interessant.” Meisjes
en vrouwen spelen steevast met poppen of staan aan het fornuis,
jongens en mannen zijn altijd ondernemend en intelligent.

In
Iraanse schoolboeken is op slechts een kwart van de foto’s een
meisje of vrouw te zien. In Georgië is op amper 7 procent van de
illustraties een vrouw zonder man te zien. In Thailand worden vrouwen
bijna altijd afgebeeld terwijl ze het huishouden doen.

Blumberg
analyseerde voor haar rapport meer dan zestig studies over
schoolboeken in 21 landen. Ook in de VS is de rol van vrouwen in
geschiedenisboeken nog altijd onderbelicht, ondanks de inspanningen
die sinds de jaren tachtig gedaan worden om vooroordelen uit
schoolboeken te bannen, zegt Blumberg. “Schoolboeken spelen een
belangrijke rol in genderbeleid”, zegt ze, “als meisjes zichzelf
niet zien in schoolboeken, dan is de kans minder groot dat ze
zichzelf belangrijke dingen zien doen.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!