Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Nieuw hoofddoekendebat in Turkije

Na de oprichting van de Turkse Republiek in 1923 werd het vrouwen verboden een hoofddoek te dragen in openbare gebouwen. De vrouwenbeweging en modernisten verwelkomden het besluit, maar conservatieve moslims zagen het als een inbreuk op hun religieuze vrijheid. Pas in de 21e eeuw zette de islamitisch georiënteerde Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (AKP) een streep door het verbod, tot in het parlement.
maandag 6 oktober 2014

Hoewel strijders voor vrouwenrechten de hoofddoek ook nu nog als aspect van vrouwenonderdrukking interpreteren, vond ik het einde van het verbod een goede zaak. Het is niet aan regeringen om te bepalen wat iemand, om wat voor reden dan ook, wel of niet op het hoofd draagt. Bovendien was het krom dat islamitische vrouwen in Turkije geen hoofddoek mochten dragen in openbare gebouwen, terwijl dat in Nederland bijvoorbeeld (vrijwel) overal was toegestaan.

De vergelijking tussen beide landen gaat niet helemaal op, want de essentie van de hoofddoek in Nederland verschilt van die in Turkije. Wanneer ik in Nederland een alledaags contact heb met een bankbediende of supermarktcaissière die het haar bedekt heeft, merk ik geen verschil met vrouwen zonder textiel op het hoofd. In Turkije ligt dat anders. Daar is de hoofddoek vaker een signaal over een beperking in de sociale omgang. Dat wil zeggen, tussen de vrouw en voor haar vreemde mannen.

Supermarkt

Turkije kent twee soorten supermarkten. Die waar wel en die waar geen alcohol wordt verkocht. In een supermarkt waar alcohol in de schappen staat zul je geen vrouw met hoofddoek achter de kassa zien. In de alcoholvrije supermarkten wel.

Bij het afrekenen tekent zich het verschil af. In supermarkten die drank verkopen begroeten de caissières iedereen, dus ook mannen, met een vriendelijk "hos geldiniz" (welkom). In de halal supermarkten trachten kassameisjes met hoofddoek contact met mannen zoveel mogelijk te beperken. Ik maakte al eens mee dat een caissière haar rug naar me toe probeerde te blijven keren terwijl ze me het kassabonnetje gaf. Even was ik bang dat het kind haar schouder uit de kom zou draaien.

Een paar maanden geleden zei vicepremier Bülent Arinc dat een goed islamitisch meisjes schuchter de blik afwendt in het bijzijn van een vreemde man. Islamisten als Arinc zien graag een muur tussen de ene en de andere helft van de mensheid. Segregatie tussen geslachten is voor hen zelfs belangrijker dan een efficiënt beleid om het in Turkije sterk toegenomen geweld tegen vrouwen een halt toe te roepen. Vrijheid voor religie, kwestie van prioriteit.

Nieuwe wet

Over naar de actualiteit. Zo nu en dan jast de AKP-regering er in één klap een uitgebreid pakket nieuwe wetten doorheen. De oppositie vindt dat niets, omdat een wet is ingevoerd voordat men het goed en wel doorheeft. Onlangs was het weer zover. Onderdeel van het pakket was deze keer een wet die toestaat dat meisjes al vanaf tien jaar een hoofddoek op school mogen dragen.

Eerder was individuele vrijheid het argument van de AKP bij de liberalisering van de hoofddoek, maar dit ligt toch anders. Ik kan me voorstellen dat een twintigjarige studente met diepe religieuze gevoelens in een gewetensconflict raakt wanneer ze geen hoofddoek in het openbaar mag dragen. Maar valt dat vol te houden over tienjarige meisjes?

Ouders

De nieuwe wet geeft geen vrijheid aan meisjes, maar aan ouders; vrijheid om dochters te dwingen waar dan ook een hoofddoek te dragen. Dat leidt tot de vraag of ouders hun kinderen een geloof op mogen leggen. Een geloofssysteem kan immers verstrekkende gevolgen hebben voor het verdere leven. Een conservatieve moslim zal daar tegenoverstellen dat het even grote gevolgen kan hebben wanneer ouders alcohol drinken in aanwezigheid van hun kinderen. Een lastige discussie.

De seculiere Turken twijfelden niet. Zij reageerden als door een wesp gestoken over de ‘vrijheid’ om tienjarige meisjes een hoofddoek op school te laten dragen. Zoals Kemal Kilicdaroglu, leider van de oppositievoerende Republikeinse Volkspartij (CHP). Eerder dit jaar had hij geen bezwaar tegen volksvertegenwoordigsters met een hoofddoek, maar dit gaat hem te ver. De landelijke orde van advocaten (TBB) sloot bij Kilicdaroglu aan en diende een klacht in bij de Staatsraad over de nieuwe wet.

Sezen Aksu

De beroemde zangeres Sezen Aksu mengde zich eveneens in het debat. Tijdens een optreden zei ze fanatiek: "Houd jullie lusten in bedwang in plaats van ons haar te bedekken, stelletje gekken."

Later verklaarde ze: "Ik keur dat seksistische gedoe af, waarbij een schoolmeisje een vrouw wordt door haar een hoofddoek te laten dragen." Geen onredelijk standpunt, gezien het grote aantal minderjarige meisjes dat in Turkije tot een huwelijk wordt gedwongen. De regeringsgezinde kranten oordeelden anders. Daar werd Aksu het doelwit van een lastercampagne.

De hoofddoek zal Turkije nog wel even bezighouden. Heel goed mogelijk dat de AKP er geleidelijk aan nog meer wetten over gaat introduceren. De salamistrategie is die partij niet vreemd bij de islamisering van de Turkse samenleving.

Peter Edel is schrijver van De diepte van de Bosporus, een politieke biografie van Turkije (2012, uitgeverij EPO, Antwerpen)

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

5 reacties

  • door ismail spada op maandag 6 oktober 2014

    De wet die vrouwen en meisjes "toelaat" om een hoofddoek te dragen is een wet die haar VERPLICHT om een hoofddoek te dragen.

    Hetzelfde gebeurt bij ons waar het MOSLIMBROEDERSCHAP overal geïnfiltreerd is en vanuit verenigingen, organisaties en executieven die wet bepalen voor alle moslims en moslimas.

    Het is de wet die de jeugd islamiseert vanaf hun eerste schooldag tot aan hun huwelijk.

    Het is de aangepaste doctrine van het MOSLIMBROEDERSCHAP dat gesteund werd vanuit Qatar om de Arabissche wereld van Gazastrook tot Indonesië en van Bosnië tot Zuid-Afrika op zijn kop te zetten om werelds gewin: GELD en MACHT.

    Het is grotendeels mislukt na de val van MORSI en de zijnen in Egypte maar de organisatie leeft voort. Ook in Europa waar hun schone schijn strategie nog niet voor iedereen duidelijk is.

    Uit hun ideologie ontstaan de extremistische groeperingen die geen geduld meer hebben.

    Open uw ogen voor het MOSLIMBROEDERSCHAP ze sluit. Zij die pluralisme en tolerantie prediken erkennen binnen de eigen geloofsgemeenschap zelfs afwijkende gedachten niet. Zij willen dat moslims hun voorvaderen blind volgen. En uiteraard ook hun emir, sheikh, ustad, imam enz. die deze kennis geërfd hebben. (sic)

    Het is mijn advies aan moslims, moslimas en aan niet moslims om dat vooral niet te doen. Ze misbruiken jullie goed-gelovig-zijn en jullie positieve ingesteldheid voor hun eigen doeleinden.

    Maar mijn advies is niet dwingend en zeker geen wet.

    Wordt wakker, redt de democratie van "vrijheden" die op AKP- of MOSLIMBROEDERSCHAP-leest geschoeid zijn.

  • door ismail spada op dinsdag 7 oktober 2014

    En dan is er ook het modieus verschil in hoofddoeken.

    De Turkse hoofddoek waar een plastic accessoire de 'luifel' omhoog houdt. Bij de Marokkaanse hoofddoek vind je die niet.

    Je kan de ene soort hoofddoek aan de Turkse meisjes en vrouwen niet verkocht krijgen en omgekeerd maar het MOSLIMBROEDERSCHAP overstijgt wel deze varianten omdat ze niet zwaar tillen aan de kleuren en stofjes. De hoofddoek van de Salafisten is dan weer somber van kleur en ondoorzichtig.

    Je afzetten tegen de Westerse maatschappij is wat telt. Leden losweken uit de maatschappij, polariseren, segregeren, is een van de kenmerken van sektevorming.

    Moslims en moslimas onderbrengen in een groep die hen 'onvoorwaardelijk lief heeft' en hen wil beschermen tegen het decadente van de maatschappij waarin ze leven. Moslims wordt een plaats geboden waar ze veilig zijn, waar ze samen dingen kunnen doen, samen kunnen eten, samen kunnen bidden, samen dezelfde voorgekauwde kennis kunnen opdoen enz.

    Je kan het niet beter illustreren dan met een filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=zxJyfqeaKU8

    Als moslim die het beste voor zijn broeders en zusters wenst, zeg ik: "Blijf weg bij deze organisaties, verenigingen, seminaries, lezingen en evenementen." "Bestudeer zelf de Koran en vraag GOD om hulp om meer kennis te verkrijgen."

    Dit MOSLIMBROEDERSCHAP misbruikt de ISLAM. Het staat ver van de ISLAM en het verkoopt enkel schone schijn, hoe simpel en overtuigend ze die ook willen brengen.

    Ik beschuldig hen van het misbruiken van vertrouwen. Moge GOD jullie doen ophouden. Ameen.

    • door ismail spada op dinsdag 7 oktober 2014

      http://www.kifkif.be/kif-kif-newsletter/kan-kunst-de-wereld-veranderen-closed-curtains-regie-mokhallad-rasem-star-boy-pro

      Geen toegang

      U heeft niet voldoende toegangsrechten voor deze pagina.

      http://www.kifkif.be/

      U heeft niet voldoende toegangsrechten voor deze pagina.

      En zie Kif Kif gesubsidieerd door de VLAAMSE OVERHEID wil geen kritische moslims op haar forum.

      Na enkele duidelijk geformuleerde berichten was dat alles wat ik nog te zien krijg.

      Natuurlijk zijn we dat al gewend van Islamitische sites. Maar een, van Vlaams geld, voorzien forum dat constant de Westerse waarden in vraag stelt en constant kritiek levert op de maatschappij waarin ze leven, verdraagt dus geen zelfkritiek. Het is trouwens niet de eerste keer.

      Dit soort forum is een aanfluiting van de democratie, het ondermijnt de democratie, het valt ze aan met de bedoeling ze te vernietigen.

      Gelukkig trapt deWereldMorgen niet in dezelfde val want ook Knack is in hetzelfde bedje ziek.

      Ook in Knack zit iemand aan de wisknop om kritische berichten, die nochtans beantwoorden aan hun reglement, toch als ongepast gezien terwijl een Montasser AlDe'emeh mag zeggen dat miljoenen moslims pro-kalifaat zijn en dat sharia4belgium maar een protestgroepje was zonder kwade bedoelingen.

      Je zou als breeddenkend moslim haast gaan denken dat Vlaanderen voor het MOSLIMBROEDERSCHAP is dat elders als een terroristische organisatie wordt beschouwd, ook in Arabische landen.

      Vlaanderen subsidieert mensen die anderen het zwijgen opleggen?

      Misschien willen de politiekers zich al voorbereiden op wat komen gaat: DE SHARIA en zich alvast integreren uit opportunisme?

      Afpakken die subsidies voor dergelijke onruststokers en infiltranten. Als moslim wil ik kunnen blijven zeggen wat ik denk en vind, ook over moslims met een dubbele agenda en hun sympathisanten.

      Moge GOD de waarheid aan het licht brengen. Ameen.

      • door ismail spada op dinsdag 7 oktober 2014

        En plots kan ik weer op Kif Kif.

        't Zal dus aan mij of aan mijn computer gelegen hebben.

        Zo zie je maar.

        GOD doet wat HIJ wil met mensen.

  • door Wim Prové op dinsdag 7 oktober 2014

    Voor mij is het antwoord op deze enigszins overbodige discussie het invoeren van het laïcisme . Iedere religieuze overtuiging kan in onze maatschappij , je respecteert de ander maar je religieuze overtuiging is en houd je privé. Als je werkt in overheidsdiensten of als je naar een openbare school gaat dring je je religie niet op aan een ander. Een kenmerk van onze Westerse maatschappij is dat de Universele rechten van de mens voorop staan en niet religie of de sharia.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties