Niets is wat het liket op Facebook

Wat u te zien krijgt in uw Facebook-tijdslijn, is een selectie van alle berichten die niet toevallig is en al evenmin onschuldig. Die selectie gebeurt volgens ingewikkelde algoritmes en die worden nog al eens gewijzigd. Eind augustus voerde Facebook de laatste grote wijziging door.

woensdag 17 september 2014 13:14
Spread the love

Er zijn zoveel
pagina’s die u liket en zoveel mensen waarmee u bevriend bent, dat
het onmogelijk is om alle berichten op te nemen in die constante
stroom in het middenvak van Facebook. Aangezien u maar een beperkt
aantal keer per dag die tijdlijn checkt, zou u sowieso veel updates
missen.

Dat is de redenering
en daarom kiest Facebook in uw plaats welke berichten u te zien
krijgt. Dat gebeurt via een algoritme dat rekening houdt met
affiniteit, gewicht en tijd. Affiniteit komt neer op de band die u
heeft met een bepaald bericht. Hebt u eerdere berichten van de
aanbrenger geliket, plaats u vaak een commentaartje op zijn of haar
berichten?

Vervolgens geeft
Facebook gewicht aan die acties. Grofweg weegt een activiteit
zwaarder naarmate hij meer tijd kost. Liken weeg dus minder zwaar dan
een commentaar achterlaten.

De derde parameter is de tijd. Als het al
maanden geleden is dat u een aanbrenger van nieuws likete of
becommentarieerde, is het aannemelijk dat die na verloop van tijd
niet meer zal opduiken in uw nieuwslijn.

Nieuwe regels

Facebook voegde eind
augustus nog enkele parameters toe. Zo wil het bedrijf naar eigen
zeggen de strijd aanbinden met zogeheten click-bait. Dat zijn
lokberichten met aantrekkelijke, intrigerende titels die veel kliks
uitlokken en dus normaal een bericht laten stijgen in de
Facebook-ranking. (Voor een paar voorbeelden uit traditionele en nieuwe media: klik hier.)

Maar vaak bieden die berichten niet wat ze
beloven. Ze zijn niet meer dan lokmiddelen, een beetje zoals de
goedkope toeristenmenu’s in bepaalde historische stadswijken.
Facebook meet voortaan hoelang u blijft hangen op de website waar dat
bericht u naar toe leidde. Ook de verhouding tussen aantal kliks en
acties – liken, commentaar geven – weegt vanaf nu mee.

Dat heeft
nogal wat gevolgen voor nieuwssites die voor hun bereik voor een
groot stuk afhangen van Facebook. Om u een idee te geven, verklap ik
even een bedrijfsgeheim. Meer dan 85 procent van de lezers van
DeWereldMorgen.be komen via een omwegje op onze site terecht. Slechts
15 procent tikt dus zelf braaf de url in in hun browser.

Facebook is samen
met Google de grootste leverancier van lezers. DeWereldMorgen.be
heeft 31.000 fans op Facebook. Dat zijn 31.000 mensen die ooit
aangegeven hebben dat ze onze berichten graag ontvangen. Maar een
bericht dat niet meteen hard geliket wordt, komt slechts bij enkele
duizenden terecht in de nieuwslijn. Een fractie dus van ons totale aantal fans. 

Adverteren

Er is natuurlijk een
keerzijde aan die algoritmes. Facebook beweert dat er geselecteerd
wordt om het gebruikersgemak te verhogen, maar ondertussen ziet u ook
almaar meer gesponsorde berichten in uw tijdlijn opduiken. U kent dat
wel – uw vrienden die u de pagina van Ford of Delhaize aanprijzen.

Die advertenties en
gesponsorde berichten zijn de voornaamste bron van inkomsten van
Facebook. Het gaat om enorme bedragen. Om één enkel bericht bij al onze
fans te krijgen, zouden we 77 euro moeten neertellen.

Facebook verdiende
het afgelopen kwartaal zo’n 1,2 miljard dollar aan advertenties. In
2013 haalde het bedrijf 17,5 procent van alle wereldwijde advertentie-inkomsten
op mobiele toestellen binnen.

Facebook vist dus de
advertentievijver op het internet leeg en dwingt media ook nog eens
om te betalen als ze hun publiek willen bereiken. Dat publiek is het
dankzij sociale media als Facebook en Twitter afgeleerd om autonoom naar websites te surfen. We klikken op wat we zien passeren
op Facebook en Twitter. Alleen gebeurt dat – alvast op Facebook – almaar
meer volgens de regels van Zuckerberg en co.

U kan de media die u
na aan het hart liggen, helpen door wat vaker naar hun pagina’s te
surfen en hun berichten te liken, te becommentariëren en te delen. We zullen uw affiniteit met genegenheid beantwoorden.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!