about
Toon menu

Niets is wat het liket op Facebook

Wat u te zien krijgt in uw Facebook-tijdslijn, is een selectie van alle berichten die niet toevallig is en al evenmin onschuldig. Die selectie gebeurt volgens ingewikkelde algoritmes en die worden nog al eens gewijzigd. Eind augustus voerde Facebook de laatste grote wijziging door.
woensdag 17 september 2014

Er zijn zoveel pagina's die u liket en zoveel mensen waarmee u bevriend bent, dat het onmogelijk is om alle berichten op te nemen in die constante stroom in het middenvak van Facebook. Aangezien u maar een beperkt aantal keer per dag die tijdlijn checkt, zou u sowieso veel updates missen.

Dat is de redenering en daarom kiest Facebook in uw plaats welke berichten u te zien krijgt. Dat gebeurt via een algoritme dat rekening houdt met affiniteit, gewicht en tijd. Affiniteit komt neer op de band die u heeft met een bepaald bericht. Hebt u eerdere berichten van de aanbrenger geliket, plaats u vaak een commentaartje op zijn of haar berichten?

Vervolgens geeft Facebook gewicht aan die acties. Grofweg weegt een activiteit zwaarder naarmate hij meer tijd kost. Liken weeg dus minder zwaar dan een commentaar achterlaten.

De derde parameter is de tijd. Als het al maanden geleden is dat u een aanbrenger van nieuws likete of becommentarieerde, is het aannemelijk dat die na verloop van tijd niet meer zal opduiken in uw nieuwslijn.

Nieuwe regels

Facebook voegde eind augustus nog enkele parameters toe. Zo wil het bedrijf naar eigen zeggen de strijd aanbinden met zogeheten click-bait. Dat zijn lokberichten met aantrekkelijke, intrigerende titels die veel kliks uitlokken en dus normaal een bericht laten stijgen in de Facebook-ranking. (Voor een paar voorbeelden uit traditionele en nieuwe media: klik hier.)

Maar vaak bieden die berichten niet wat ze beloven. Ze zijn niet meer dan lokmiddelen, een beetje zoals de goedkope toeristenmenu's in bepaalde historische stadswijken. Facebook meet voortaan hoelang u blijft hangen op de website waar dat bericht u naar toe leidde. Ook de verhouding tussen aantal kliks en acties – liken, commentaar geven – weegt vanaf nu mee.

Dat heeft nogal wat gevolgen voor nieuwssites die voor hun bereik voor een groot stuk afhangen van Facebook. Om u een idee te geven, verklap ik even een bedrijfsgeheim. Meer dan 85 procent van de lezers van DeWereldMorgen.be komen via een omwegje op onze site terecht. Slechts 15 procent tikt dus zelf braaf de url in in hun browser.

Facebook is samen met Google de grootste leverancier van lezers. DeWereldMorgen.be heeft 31.000 fans op Facebook. Dat zijn 31.000 mensen die ooit aangegeven hebben dat ze onze berichten graag ontvangen. Maar een bericht dat niet meteen hard geliket wordt, komt slechts bij enkele duizenden terecht in de nieuwslijn. Een fractie dus van ons totale aantal fans. 

Adverteren

Er is natuurlijk een keerzijde aan die algoritmes. Facebook beweert dat er geselecteerd wordt om het gebruikersgemak te verhogen, maar ondertussen ziet u ook almaar meer gesponsorde berichten in uw tijdlijn opduiken. U kent dat wel – uw vrienden die u de pagina van Ford of Delhaize aanprijzen.

Die advertenties en gesponsorde berichten zijn de voornaamste bron van inkomsten van Facebook. Het gaat om enorme bedragen. Om één enkel bericht bij al onze fans te krijgen, zouden we 77 euro moeten neertellen.

Facebook verdiende het afgelopen kwartaal zo'n 1,2 miljard dollar aan advertenties. In 2013 haalde het bedrijf 17,5 procent van alle wereldwijde advertentie-inkomsten op mobiele toestellen binnen.

Facebook vist dus de advertentievijver op het internet leeg en dwingt media ook nog eens om te betalen als ze hun publiek willen bereiken. Dat publiek is het dankzij sociale media als Facebook en Twitter afgeleerd om autonoom naar websites te surfen. We klikken op wat we zien passeren op Facebook en Twitter. Alleen gebeurt dat - alvast op Facebook - almaar meer volgens de regels van Zuckerberg en co.

U kan de media die u na aan het hart liggen, helpen door wat vaker naar hun pagina's te surfen en hun berichten te liken, te becommentariëren en te delen. We zullen uw affiniteit met genegenheid beantwoorden.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door Didier op woensdag 17 september 2014

    Die titel is heel goed gekozen. Zie deze, 85.000 maal gelikete, professioneel gemaakte You-Tubevideo. Hij kreeg ook 750 dislikes: die kwamen mogelijk van “clickfarms”. Over het kopen van likes op legitieme en illegitieme wijze, en meer van die ongezonde dingen. En Facebook + Advertenties = Eén Grote Fraude In deze wereld is niets meer wat het lijkt, zeker niet op Facebook ! http://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties