Wokia. Of hoe het wereldwijde naakt mens en erotiek verandert

Wokia. Of hoe het wereldwijde naakt mens en erotiek verandert

zondag 6 november 2016 08:18
Spread the love

Wij leven, zo ziet de historicus dat, in een ICT tijdperk. Het beeld is in beeld gekomen, na twintig eeuwen van voeding van de menselijke geest met letters. Over alle oude grenzen van landen en mogelijkheden, van fatsoen en moraal heen. Onze erotische aard is evident als menselijk wezen. De huid is naakt, en zij vormt op die wijze het belangrijkste seksuele orgaan, zo weet de seksuoloog. Het Internet is plots een hoofdspeler geworden op het menselijke forum, waar het erotische beeld hart en geest, en dus ook zonder meer ons menselijk lot gaat sturen, onze vitaliteit en vruchtbaarheid gaat (onder)voeden. (810 woorden)

De belangrijkste functie van het internet, als wij de blik even mogen laten gaan over de heel lange termijn van meer dan vierduizend jaar, lijkt mij dat het de mens terug in contact brengt met de visuele impressie van naakte lichamen van andere mensen. Het begrip “medemens” krijgt iets van zijn heelheid terug, van zijn onschuld, en openheid. Zoals het in de oersetting was, honderd duizenden jaren lang. En zoals het er vaak tot op vandaag nog aan toe gaat, in de Namibische woestijn bij de Kung! San, in het Andeswoud bij de Yanomami, bij de Hamar in Ethiopië, bij de Himba in Zuid-Afrika enzovoort. Mensen zien er elkaars lichaam elke dag, en moeders en tantes zijn er voortdurend in gezellig huidcontact met de kinderen.

 

Het Naakt, dat was waar miljarden mensen duidelijk naar snakten, toen zij voor de eerste keer het “on” knopje van de persoonlijke computer hebben omgedraaid. Achter al het andere aan “nuttigheid”, achter brieven, rekenbladen, reisinfo, wereldnieuws… zit die grote behoefte: “Ik wil naakt zien!”. “Eindelijkl”

Intussen is het een realiteit. Porno consumptie lijkt omnipresent. Iedereen doet er aan. De anderen zijn witte Raven. Zeker bij de mensen van de jongste generatie.

Dat naaktbeelden beschouwen een bevredigend antwoord geeft aan een zeer diepmenselijke behoefte, is duidelijk.

 

 

Naakte mensen om je heen zien, het werkt ontwapenend

 

 

…Misschien kan zo wel een nieuwe Grote Oorlog uitgesteld of uitgebannen raken.

Op naaktstranden en in sauna kon iedereen al generaties merken hoe stil en zacht de sfeer werd, zonder de wapens & het harnas van alle dag. Wapens als das en speld, colbert vest, merkwagen, sportwagen, chequeboekje, hoed, boormachine, kettingzaag, dure vulpen, artistiek brilmontuur, mitrailleur, atoombom.

Het naakt hoort bij het leven

Anderzijds is de “oplossing” voor de hypocriete spanning die de mensheid had geschapen door gekleed te gaan, (niet eventjes bij gelegenheid, maar overal en altijd!), er eentje die uit “een hemel” is gevallen die toch ook iets hels heeft.

Zoals in de bijgaande prent van een gelijkgezinde mens van diep-Afrikaanse origine blijkt. “Modern Love-terms and conditions applicable” heet het schilderij. Wat een mooie, directe, profetische zegging! Wat een inzicht in Mens en Tijden! Met hoe veel menselijkheid en vriendelijk genie, met welk inzicht, begrip, empathie, respect, eerbied, tact, broederlijkheid, zachtheid, kleur, helderheid, barmhartigheid… ook is het thema, het dilemma hier gebracht!

Het werk is te bekijken in een museum ergens op aarde dat de naam “Museo d’Erotica” draagt.

 

Door de komst van “Wokia-toestellen” (aan zelfbevrediging doen heet “to wank” in het Engels, voor de mannen), is er iets fundamenteels veranderd in de existentiële situatie van de mens.

 

Man en vrouw. Die wondere wezens. Zij gaan de Ontmoeting, zij gaan het Contact met elkaar niet meer aan. Vaak niet. Niet in het leven dat zich afspeelt in de gewone vijf dimensies.Zij zitten nu elk in hun deel van het decor. Spelen met zichzelf. Met een prent van de erotische essentie van de andere mens, met een symbool, een icoon van het andere geslacht bij de hand…

Bijzonder aan deze op het eerste gezicht nieuwerwetse situatie is daarbij zeker dat zij in feite een terugkeer naar de origine, naar de oorsprong betekent. Onder archeologen is het een publiek geheim dat, naast  de vele bekende, mooi en trefzeker geborstelde en gekraste afbeeldingen van medeschepsels die tevens jachtwild waren, de oerossen, elanden, beren, bizons, tijgers, edelherten en rendieren… en de paar menselijke figuren, de vulva van de vrouw veruit de meest voorkomende prehistorische afbeelding betreft. Duizenden keren komt zij voor op de muren van de grotten en op de intrigerende verticale rotspartijen in diverse landschappen overal ter wereld.

Man en vrouw. Hun erotiek, hun seksleven is nu, rond het jaar 2000, dus veel ‘eenvoudiger’ geworden. Easy. Gemakkelijk. Echter ook een-voudig, in de zin van directer, armer, eenzamer.

Mogen wij hier van een gewonnen veldslag gewagen? Voor de mens van de Verlichting die zielsveel is gaan houden van de Zelfbeschikking. Van de technische intelligentie. Die in dit geval overigens onbedoeld en ongemerkt is ingehaald door het hart en de lendenen. En helaas, misschien betekent het naakt op het internet toch ook een overwinning van het monster waarvan de mens gedurende zijn hele leven is geroepen het te bestrijden: de Vervreemding. L’aliénation, monsieur. Alienation, my friend…

 

 

Veel groeten,

Stefaan Hublou Solfrian Aerts Vojvoditz Simanga

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!