foto wikimedia

WHO: landen moeten kinderreclames voor ongezonde voeding aan banden leggen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft nieuwe richtlijnen uitgevaardigd om kinderen beter te beschermen tegen “agressieve” marketing voor ongezonde voeding.

woensdag 5 juli 2023 10:16
Spread the love

Volgens de WHO worden kinderen te vaak blootgesteld aan reclame die voedingsmiddelen of dranken promoot met veel verzadigde vetzuren, transvetten, toegevoegde suikers of zout. Bovendien maken die reclamecampagnes vaak gebruik van “agressieve marketingstrategieën” om kinderen aan te spreken.

Onder meer in België en Nederland lijden steeds meer kinderen aan overgewicht en obesitas. Uit onderzoek blijkt dat reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en jongeren daarin een belangrijke rol speelt. Ook volgens de WHO doet reclame voor ongezonde voeding kinderen zin krijgen in zulke producten, en is het bepalend voor hun idee van een gezond voedingspatroon.

Speeltjes of beroemdheden

De nieuwe richtlijnen bevelen aan dat landen een doortastend en verplicht beleid invoeren om kinderen van alle leeftijden te beschermen tegen reclame van voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken die veel vetten, suikers en zout bevatten. Daarbij zouden overheden zelf lijsten moeten opstellen van voedingsmiddelen die geen of beperkt gebruik mogen maken van marketingtechnieken, vergelijkbaar zoals dat in verschillende landen al het geval is voor tabaksproducten en alcoholische dranken.

Volgens de WHO heeft het gebruik van animatie of andere technieken die kinderen aanspreken – zoals het bijvoegen van speeltjes bij suikerrijke ontbijtgranen of beroemdheden die het aanprijzen – een grote impact op de jonge geesten.

“Agressieve en alomtegenwoordige marketing van voedingsmiddelen en dranken met veel vetten, suikers en zout voor kinderen is verantwoordelijk voor ongezonde voedingskeuzes”, zegt Francesco Branca, directeur van de afdeling Voeding en Voedselveiligheid van het VN-agentschap. “Vrijblijvende oproepen tot verantwoorde marketingpraktijken hebben geen zinvolle impact gehad.” Daarom moeten overheden volgens hem strenge en verplichte regelgeving doorvoeren.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!