Bron: Facebook Teachers for Climate
Teachers for Climate

Leerkrachten vragen scholen om massaal de klimaatnoodtoestand uit te roepen

Teachers for Climate sluit zich aan bij de oproep van Youth for Climate om in de scholen meer initiatieven te nemen rond de klimaatproblematiek. In heel wat scholen leeft die vraag ook bij leerlingen en personeel. Dat willen wij tijdens de internationale actieweek in de verf zetten door op 26 september massaal de klimaatnoodtoestand uit te roepen.

maandag 16 september 2019 12:17

Al meer dan 600 steden, overal ter wereld, willen niet langer wachten op hun regeringen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. Zo hebben New York, Sydney, Parijs, Amsterdam en Milaan reeds de klimaatnoodtoestand uitgeroepen en er komen bijna dagelijks nieuwe steden bij. Scholen beginnen hen daarin te volgen. Daarbij beloven ze om minstens tien klimaatacties te ondernemen tijdens het schooljaar. Dat kan gaan van stappen die ze al langer nemen tot nieuwe initiatieven, zowel kleine als grote. Wij denken dan bijvoorbeeld aan lessen over de klimaatverstoring, het stimuleren om met de fiets naar school te komen of vragen aan de overheid om eindelijk eens te investeren in een grondige isolatie van alle schoolgebouwen. Op www.teachersforclimate.be vind je een draaiboek en een lijst met 22 mogelijke klimaatacties.

De inspiratie voor deze acties vinden wij op www.cedamia.org/schools/. Om hun engagement kenbaar te maken, kunnen scholen zich hier registreren en zichzelf met een vlaggetje laten weergeven op een wereldkaart. Zo kunnen we tonen dat wij deel uitmaken van een wereldwijde beweging. Je kiest tien klimaatacties waarvoor je je als school (of als klas) wilt engageren en je roept de klimaatnoodtoestand uit op 26 september. Diezelfde dag laten zoveel mogelijk scholen om 12.05u de schoolbel rinkelen of kunnen leerlingen wekkers laten afgaan. Deze actie kan een debat op gang brengen in de school. Leerlingen kunnen zo bijvoorbeeld in overleg met de school zelf kiezen op welke tien acties ze hun aandacht willen richten.

Graag willen wij, Teachers for Climate, dat een van de tien acties erin bestaat dat de school zich engageert om de leerlingen via lessen of projecten te informeren over de klimaatverstoring en over mogelijke oplossingen. Op deze manier slaan scholen drie vliegen in één klap: ze doen aan bewustmaking rond dit urgente probleem, ze ondernemen actie en ze worden deel van de oplossing. Het zou goed zijn als die lessen zich niet beperken tot de rol van de individuele consument, waardoor we de verantwoordelijkheid vooral bij de kinderen en hun ouders leggen. Dat mensen hun individuele gedrag aanpassen uit ecologische overwegingen, juichen wij toe. We gaan dit probleem echter niet samen kunnen aanpakken door kinderen en volwassenen een schuldgevoel over hun gedrag aan te praten, terwijl er wordt gezwegen over de verpletterende verantwoordelijkheid van overheden en grote bedrijven, bijvoorbeeld in de energie- en voedselproductie.

In de aanloop naar de VN-klimaattop in New York op 23 september vraagt secretaris-generaal Antonio Guterres aan de deelnemers om geen speeches meer te geven, maar met concrete actieplannen te komen. Ook voor scholen is het nu tijd voor echte actie. Teachers for Climate hoopt dan ook dat veel scholen op 26 september deelnemen en om vijf over twaalf het klimaatalarm letterlijk zullen doen afgaan door de schoolbellen langdurig te laten rinkelen.

 

Namens Teachers for Climate:

Wim Benda, Nele Coen, Johanna Vandenbussche, Hadrien Van Eerdewegh, Elisabeth Vereecken en Christoph Wauters

contact@teachersforclimate.be

Deze actie doen wij in samenwerking met CNCD-11.11.11. Om onze campagne kenbaar te maken, verstuurden we ook brieven naar scholen. Leerlingen en (groot)ouders kunnen eveneens brieven sturen naar directies. Voorbeelden vind je op brieven.teachersforclimate.be. Op 8 november zal er een tweede evenement zijn waarbij we ook hogescholen en universiteiten uitnodigen om deel te nemen aan de actie.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!