swissportbagage
Nieuws, Economie, België -

“Verschrikkelijke flexibiliteit op luchthaven”

De werknemers van Swissport, één van de twee bagageafhandelaars op Zaventem, voeren sinds zondagavond actie. Een meedogenloze concurrentie- en prijzenslag om klanten zorgt voor onrust bij het personeel. "We protesteren tegen de hoge werkdruk, de onmogelijke shiften en willen een correcte verloning van de overuren", zegt Hans Van Meel, ACV-delegee bij Swissport.

dinsdag 14 mei 2013 16:10
Spread the love

Voor de tweede dag op rij worden er in Zaventem vluchten afgeschaft en moeten reizigers vertrekken zonder bagage. De werknemers van Swissport zijn in staking. 

Hans Van Meel: “De werkomstandigheden zijn onhoudbaar geworden. Er wordt een verschrikkelijke flexibiliteit van de arbeiders gevraagd. We zitten met een tekort aan personeel. Werknemers krijgen onmogelijke shiften van negen uur en split-shiften. Bijvoorbeeld beginnen om 6u ‘s morgens tot 11u ‘s middags, even naar huis gaan om dan ‘s avonds na 19u opnieuw te komen om nog eens drie uur te presteren.”

“Ondanks het personeelstekort vroeg de directie economische werkloosheid aan voor een deel van de personeelsleden. Maar dat gebruiken ze enkel om meer winst te maken. Door het tekort aan personeel moeten ze constant mensen uit verlof bellen om overuren te verrichten anders krijgen ze het werk niet gedaan. Ze profiteren daarenboven van het systeem van de onbetaalde overuren.”

Gratis overuren

“Sinds Flightcare is er een systeem ingesteld waarbij de eerste 15 overuren niet worden uitbetaald. Terwijl die volgens de CAO wel moeten betaald worden aan 100 procent en boven de 15 uur aan 175 procent. Maar het is nu al elf jaar dat ze die eerste vijftien uur niet uitbetalen. Ze laten mensen gratis overuren kloppen en met allerlei trucjes zorgen ze ervoor dat er nooit boven de 15 uur overgewerkt wordt.”

“Arbeiders beginnen met een halftijds contract en na twee jaar halftijds zou dat dan moeten overgaan in een vast contract van 75 procent. Maar wat we nu zien is dat het contract na twee jaar niet eens verlengd wordt. Zogezegd omdat de werknemer plots niet meer zou passen in het kader van het bedrijf. En er wordt overgaan tot het aanwerven van een andere werknemer.”

Hamburgerjobs

“De directie wil daarenboven overgaan tot contracten van drie uur voor piekmomenten. Maar we blijven er als vakbond tegen. We vinden dat absoluut onaanvaardbaar om mensen voor drie uur aan te nemen. Die arbeiders kunnen de andere uren nergens anders ingevuld krijgen. Omdat het zo’n onregelmatige uren zijn dat geen enkele werkgever dat zal aanvaarden.”

“Je krijgt je shiften een week op voorhand en in één week tijd kan je elke dag een andere shift of split-shift doen. De ene dag wordt je ingepland ‘s morgens en dan weer in de namiddag en dan weer ‘s avonds. Er zijn dus bij Swissport bij mijn weten weinig of geen bijklussers zoals Freek De Witte van VOKA in het Radio 1-programma De Ochtend zei. En zelfs voor bijklussers is die flexibiliteit en werkdruk bijna onmogelijk te combineren met een andere baan.”

Leefbaarheid en correcte verloning

“Onze hoofdeisen zijn het sociaal leefbaar houden van het werk en een correcte verloning. We willen dat de werknemers na één jaar een vast contract krijgen en dat overuren correct uitbetaald worden. Split-shiften moeten verdwijnen. Iedereen heeft recht op een menselijk bestaan.”

“Daarnaast vragen we ook meer zekerheid van de Zwitsers dat er na dit seizoen nog werk zal zijn. Er gaan geruchten dat bepaalde diensten zullen verhuizen naar Zurich, maar we krijgen er geen duidelijkheid over. We hebben een vacature zien circuleren voor een projectmanager die daar een gecentraliseerde loadcontrol wil oprichten. Dat wil zeggen het hele administratieve centrum: de laadplanningen maken, lonen berekenen, controles etc. Dat gebeurt nu hier in Brussel maar ze willen dat blijkbaar voor de hele wereld centraliseren in Zurich.”

Bitse concurrentie 

“Op Zaventem werken twee bagageafhandelaars, Swissport en Aviapartner. Er is tot nu toe altijd een soort van verstandhouding geweest tussen de twee. Maar sinds kort is er een prijzenslag aan de gang. Aviapartner is fors onder de prijs aan het concurreren en heeft ondertussen twee klanten van Swisscontrol binnengehaald. Zowel Jetairfly als Iberia zijn overgestapt naar Aviapartner.”

“Het is een grote opdoffer en dit grijpt de directie nu ook aan om het personeel onder druk te zetten. Tot collectief ontslag willen ze niet gaan dus proberen ze het personeel op andere manieren aan te zetten om zelf te vertrekken.”

Prijzenslag met personeel

“Mijn collega’s bij Aviapartner weten niet waar ze moeten beginnen. De overstap is voor hen geen cadeau. Ze krijgen er twee grote bedrijven bij maar amper bijkomend personeel voor de extra workload. Jetairfly was bij ons goed voor bijna 200 voltijdse jobs. Bij Aviapartner hebben ze daarvoor 25 man aangenomen om die vluchten af te handelen. Om te concurreren snijden ze in het personeel maar de vraag is in hoeverre ze dat kunnen volhouden als ze nu al in zwakke papieren zitten. Ze hadden al een uitstel op de lonen van twee maanden gehad.”

Verdict na hoogseizoen

“Na het vertrek van Jetairfly en Iberia begonnen ze enkele diensten te reorganiseren. Het is dus afwachten. Met het hoogseizoen trekken heel wat maatschappijen hun vluchtfrequenties op. Dus ik vrees dat de echte ramp pas na het hoogseizoen zal komen.”

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!