Nieuws, Cultuur, Antwerpen, Lokaal, Antwerpen, Affiches, Letterenhuis, Grafische ontwerpers, Prospekta, Cobra, Folders, Brochures cultuurhuizen -

Winnaars Cobra Power of print 2011 zijn bekend

ANTWERPEN – Op donderdag 8 december 2011 werden in het Letterenhuis in Antwerpen de prijzen aan de winnaars van Cobra Power of print 2011 uitgereikt. Met deze wedstrijd zetten Prospekta en Cobra de samenwerking tussen grafisch ontwerpers en cultuurhuizen in de kijker. De strafste affiches en folders van het voorbije cultuurseizoen worden er gepresenteerd.

vrijdag 9 december 2011 10:30

Een sterke affiche of folder is het resultaat van een goede samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerper. Met deze wedstrijd zetten Cobra en Prospekta die samenwerking in de spotlights. Culturele affiches en wervende folders uit het seizoen 2010-2011, kwamen in aanmerking voor Cobra Power of print 2011.

Vakmanschap

Twee afzonderlijke vakjury’s beoordeelden respectievelijk 168 ingestuurde folders en 240 affiches. Een vakjury koos uit de inzendingen 18 eigenzinnige, sterke affiches en folders. De vakjury voor affiches verkoos ‘Nero’ van NTGent, ontworpen door Gert Dooreman als beste affiche van het seizoen 2010-2011. De jury beoordeelt dit als gedegen vakmanschap. “Dooreman blijft met dit werk trouw aan zichzelf maar tracht ook altijd iets nieuws te brengen.”

De vakjury voor de folders verkoos het ‘Montyplan’ van Kultuurfactorij Monty als beste folder van het voorbije cultuurseizoen. “Vormgeefster Ann Schoeters kent het huis door en door en dat lees je in de grafische schriftuur die naadloos vertaalt waar de instelling voor staat. Uit de inhoud spreekt een groot respect voor de artistieke productie.”

Jongerenjury

Speciaal voor Antwerpen Europese Jongerenhoofdstad 2011 werd er een jongerenjury samengesteld die een dag na de vakjury dezelfde oefening maakte. Hun keuze was even verfrissend als verrassend. Sommige affiches en folders werden ‘te saai, ‘cool’ of ‘onbegrijpelijk’ bevonden. Recht voor de raap. Maar gaandeweg ontspon zich een debat dat kracht gaf aan beeld, tekst en kleur. Ook de jongeren maakten hun keuze weloverwogen.

De jongerenjury koos voor ‘Oresteia’ van de Roovers, ontworpen door Tom Hautekiet als beste affiche van seizoen 2010-2011. Voor de categorie folders kozen ze twee winnaars omdat “de seizoensbrochure van de Warande, ontworpen door Ties Goos, en de postkaart van Lucifer (Theater Zuidpool & Jef Cuypers) nu eenmaal niet tegen elkaar af te wegen zijn”.

Publieksprijs

In Antwerpen en Brussel werden de genomineerde affiches in hun natuurlijke habitat – op straat dus – tentoongesteld. Stemmen kon via de website van Cobra. 1.749 mensen brachten hun stem uit en verkozen ‘Klopterop’ van BRONKS, ontworpen door Françoise Beck als beste affiche van het afgelopen seizoen.

In de categorie folders wonnen de maandbrochures van de Beursschouwburg, ontworpen door Joris Kritis & Julie Peeters de publieksprijs.

Tentoonstelling

De sterkste affiches van het voorbije cultuurseizoen vormen samen met de genomineerde folders een tentoonstelling in en om het Letterenhuis in Antwerpen. Deze kan je gratis bekijken. De folders worden tentoongesteld in het Letterenhuis in de Minderbroedersstraat, de geselecteerde affiches kan je ontdekken op het plein voor de academie.

De expositie loopt van vrijdag 9 december 2011 tot en met vrijdag 6 januari 2012.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!