De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Zijn Apple-producten nieuws?

Zijn Apple-producten nieuws?

donderdag 14 april 2011 21:56
Spread the love

“Witte iphone arriveert in april” lees ik in de pers. Geen advertentie, maar gewoon redactioneel nieuws. Sinds geruime tijd wordt over de komst van nieuwe Apple-producten in alle media uitvoerig bericht.

Niet alleen in lifestyle-supplementen, maar ook bij de economische berichtgeving en in de algemene nieuwspagina’s. Privé-ondernemingen promoten hun nieuwe producten in de media via betalende advertenties en spots.

Voor Apple hoeft dit niet, hun producten hebben nieuwswaarde. Geen dure reclame-campagnes nodig. De media kondigen aan vanaf wanneer een een nieuw Apple-produkt beschikbaar zal zijn in de winkels, belichten de revolutionaire toepassingen ervan, tonen de meestal geweldig saaie presentaties van Steve Jobs, dan beelden van lange wachtrijen voor Apple-stores op de grote dag en foto’s van dolgelukkige kopers die als eerste het nieuwe hebbeding hebben kunnen bemachtigen. Wat later gevolgd door de steevast fenomenale verkoopscijfers.

Hoe werkt dit? Wie zijn de journalisten die systematisch en op identieke wijze over Apple berichten, en wat drijft hen? En waaraan dankt Apple deze unieke positie?

Kunnen Apple-producten de wereld redden? Een recent artikel uit  The Guardian maakt melding van kinderarbeid, lage lonen en gevaarlijke werkomstandigheden in de Apple-fabrieken. Arbeidsinspecteurs werden er ook al de toegang geweigerd. Een waslijst van andere onfrisse Apple-praktijken is te vinden op Wikipedia.

take down
the paywall
steun ons nu!