Verslag, Nieuws, Economie, België, Zaventem, Flightcare, Aviapartner, Luchthaven -

Werknemers luchthaven kamperen in vertrekhal

ZAVENTEM -- Werknemers van Flightcare en Aviapartner brachten vrijdag hun tent mee naar de vertrekhal van de luchthaven. Zij voerden zo een symbolische actie tegen de komst van een derde bagage-afhandelaar. “Als die er komt, wordt de werkdruk en flexibiliteit zo hoog dat we dan beter meteen hier blijven slapen”, klonk het.

vrijdag 2 april 2010 12:52
Spread the love

Nog tot oktober 2011 geldt er een duopolie op de luchthaven van Zaventem. De overheid kent de afhandeling toe aan twee bedrijven, Flightcare en Aviapartner. Maar de staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe broedt op plannen om een derde concurrent toe te laten. Hij bestelde een studie bij vervoerseconoom Eddy Van de Voorde die hem daarin gelijk lijkt te geven.

De vakbonden weren zich hevig tegen de komst van een derde afhandelaar. “Nu al is de concurrentie moordend. Als er een derde afhandelaar bijkomt, zal de flexibiliteit en de werkdruk nog meer stijgen en zullen ook de lonen onder druk komen. Dan nemen de werknemers inderdaad beter hun tent mee naar hun werk”, zegt Hendrik Vermeersch van de socialistische bediendecentrale BBTK.

Flexibiliteit doet scheiden

Eén van de kampeerders Monty Van Keymeulen werkt bij Aviapartner. “De flexibiliteit is nu al enorm. Onze werkdag begint vaak om 2 of 3 uur ‘s nachts. De dag er na kan dat om 7 uur ‘s morgens zijn of om 8 uur ‘s avonds. We kennen ons uurrooster wel een maand op voorhand, maar het kan elke dag veranderen. Dan zit je thuis en bellen ze je op of je niet snel kan komen inspringen.”

Onmogelijk om zo nog een sociaal leven te lijden, zegt Van Keymeulen. “Ik ken minstens tien collega’s die aan het scheiden zijn. Ook ik zit in een scheidingsprocedure. Door die rare uren zagen wij elkaar bijna nooit.”

Tegenover die flexibiliteit staat geen aantrekkelijk loon, zegt Van Keymeulen. “We krijgen hier 1200 euro netto. Wie drie zondagen werkt, heeft iets meer: 1400 euro. En dat om elke dag balen van 70 kilo te versleuren.”

Schouppe verantwoordelijk

De vakbonden hadden al verschillende contacten met het kabinet van Etienne Schouppe, maar de staatssecretaris zelf kregen ze nog niet te zien. “Ik heb de indruk dat hij verveeld zit met die zaak. De kans bestaat dat hij de hete aardappel doorschuift naar luchthavenuitbater Brussels Airport Company en dat is een commerciële maatschappij die in de eerste plaats aan winst denkt”, zegt Hendrik Vermeersch.  

“Maar om een derde afhandelaar toe te laten, moet hij wel het koninklijk besluit aanpassen. Schouppe is dus wel degelijk verantwoordelijk”, aldus Vermeersch. 

take down
the paywall
steun ons nu!