Delta Lloyd Life geraakt met neponderzoek in alle kranten
Verslag, Nieuws, België, Mediakritiek -

Delta Lloyd Life geraakt met neponderzoek in alle kranten

Efficiënt reclame maken doe je niet door dure advertentieruimte te kopen, maar door zelf artikels te schrijven. Dat bewees verzekeraar Delta Lloyd Life maandag met de 'pensioenpeiling'.

dinsdag 13 april 2010 21:55
Spread the love

Delta Lloyd Life stelde maandag de resultaten voor van een peiling naar de pensioenverwachtingen van jongeren. Uit de peiling bleek volgens Delta Lloyd Life dat jongeren geen vertrouwen meer hebben in het wettelijk pensioen en dat ze vooral heil verwachten van het pensioensparen. Even later prijkte het bericht op alle nieuwssites. Dinsdagochtend kon je de resultaten ook lezen in alle kranten en werd er zelfs even naar verwezen in het krantenoverzicht van Radio 1.

Geen enkele journalist stelde zich vragen bij de aard van het onderzoek of bij het feit dat de resultaten Delta Lloyd Life wel heel goed uitkwamen.

Het gaat namelijk helemaal niet om een wetenschappelijk onderzoek. Delta Lloyd Life stuurde de enquête rond in een nieuwsbrief. Je kon een Bongobon winnen als je meedeed. Delta Lloyd toetert triomfantelijk dat “het fiscaal individueel pensioensparen het populairste middel” blijkt bij jongeren. Dat is niet toevallig een product dat de verzekeraar zelf aanbiedt.  

Een beetje kritische journalist zou gezien hebben dat het eigenlijk nogal meevalt met die liefde voor het pensioensparen. Slechts een kwart van de -35-jarigen die de nieuwsbrief ontvangen en de moeite deden om de enquête in te vullen, doet aan pensioensparen.

Het onderzoek leert dus helemaal niets. We weten nu alleen wat jonge mensen die de nieuwsbrief van Delta Lloyd ontvangen en graag een Bongobon willen winnen, denken over hun pensioen. Maar het stond wel in alle kranten en de journalisten verwoordden heel precies de ideologische boodschap van Delta Lloyd Life.

De kranten snijden met dat soort slechte journalistiek in hun eigen vel. Niet alleen bestoken ze hun lezers met onzin, ze laten ook nog eens zien dat het helemaal niet nodig is om al die dure advertentieruimte te kopen.

Dan pakt Humo het slimmer aan. Op The Wild Site kan je een hele week filmpjes zien van de winnaar van de Delta Lloyd Life-wedstrijd die een weekje Miami won in het gezelschap van de onvermijdelijke Erika Van Tielen. In dat geval is het Delta lloyd Life die betaalt en Humo die de reclame verpakt als leuke content.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!