De smog in China wordt al jaren erger en erger. Links is Beijing na twee dagen regen in augustus 2005 en een week later op een warme, 'zonnige' zomerdag (klik op de foto voor breder beeld) (Bobak/CC/Wikimedia Commons)

China herontdekt fiets in strijd tegen luchtvervuiling

Nadat ze hem de voorbije decennia bijna volledig hadden afgezworen herontdekken de Chinezen de fiets terug als vervoermiddel. Net nu smog de hoofdstad Beijing al sinds december 2016 in de ban houdt, haalt een fietsdeelsysteem een investering van 215 miljoen dollar binnen.

maandag 9 januari 2017 20:36
Spread the love

 

Het Chinese fietsdeelsysteem Mobike wordt in zijn laatste aanbod voor investeerders onder meer gesteund door het Chinese technologiebedrijf Tencent en de investeringsmaatschappij Warburg Pincus. Mobike werd eerst gelanceerd in april 2016 en bleek na zes maanden al een gigantisch succes in verschillende grote Chinese steden. Deze nieuwe onderneming onderscheidt zich met fietsen met opvallende oranje wielen. Mobike wil een milieuvriendelijke vervoersoptie bieden in stedelijke omgevingen.

De Mobike-fietsen worden op de voet gevolgd door een gps-systeem, zodat gebruikers ze eender waar in de stad kunnen achterlaten. Via een smartphone-app kunnen gebruikers zien of er beschikbare fietsen in de buurt zijn, die ze vervolgens kunnen ontgrendelen door een QR-code op de fiets te scannen.

Luchtvervuiling is een escalerend probleem in alle Chinese steden. Onderzoekers van het Instituut voor Atmosferische Fysica (IAP) van de overheid in Beijing analyseren sinds 2013 de luchtkwaliteit in de geteisterde urbane driehoek Beijing-Tianjin-Hebei. Zij verklaarden in een recent rapport dat de IAP-regio in eerste instantie te lijden heeft onder de uitstoot van transport in het zuiden van het land, die in de hogere luchtlagen (500 tot 1000 meter hoogte) blijft hangen.

“Als deze pollutie zich eenmaal vormt, zakt ze naar lagere luchtlagen en neemt de concentratie luchtvervuiling daar toe”, zegt onderzoeksleider Wang Yuesi. “De vervuiling in de lagere luchtlagen neemt daar vervolgens xplosief toe door andere bronnen van vervuiling: de uitstoot van steenkoolcentrales met daarbovenop de uitstoot van het autoverkeer.”

De dikke smog die momenteel vooral het noorden van China in de ban houdt bracht recent een speciale ‘smogpolitie’ op de been, een eenheid binnen het politiekorps die de strijd moet aanbinden met illegale vervuilers. Burgemeester van Beijing Cai Qi kondigde aan dat vanaf 1 februari 2017 300.000 zeer vervuilende voertuigen de Chinese hoofdstad niet meer binnen mogen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!