De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

‘Haleluja’ verenigt mode en ecologie

‘Haleluja’ verenigt mode en ecologie

donderdag 7 april 2011 18:33
Spread the love

Sonja Noël is al 27 jaar eigenares van de boetiek ‘Stijl‘ in de Dansaertstraat in Brussel. Daar verkoopt ze collecties van voornamelijk Belgische en enkele buitenlandse ontwerpers. In september 2010 opende Noël haar nieuwe winkel Haleluja op de Nieuwe Graanmarkt in Brussel. Op 2 en 3 april kon het Hasseltse publiek kennismaken met een kleine versie van deze conceptstore in het Modemuseum.

In Haleluja verkoopt Noël ‘Green Fashion’, mode die ecologisch verantwoord is. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van organische materialen of door upcycling. Daarbij recycleert een ontwerper afdankertjes tot nieuwe producten. “Ik ga voortdurend op zoek naar vernieuwing binnen de mode-industrie. Haleluja is daar een logisch gevolg van”, legt Noël uit.

Afgeschreven badpakken

Het Zwitserse bedrijf Freitag maakt hippe tassen uit oude dekzeilen van vrachtwagens en gebruikte autogordels. Het Britse Good One recycleert overschotjes van stoffen tot nieuwe creaties. Het duurzame modemerk From Somewhere werkt samen met badkledingmerk Speedo. Hun ‘LZR Racer’ badpak mag niet meer gebruikt worden tijdens zwemwedstrijden nadat de Fédération Internationale de Natation (FINA) de regelgeving voor materiaal en ontwerp van zwemkledij veranderde, De ontwerpers van From Somewhere verwerkten de afgeschreven badpakken in modieuze designs.

Verknipte trui

Ook de ecologische ontwerpen moeten aan de wetten van de mode-industrie voldoen. “De eigenheid van hun ontwerpen primeert altijd. Ik wil geen verknipte oude truien zien, maar een origineel ontwerp”, aldus Noël.

Mode en ecologie hoeven geen tegengestelde begrippen te zijn volgens Noël. “In de mode-industrie draait alles om vernieuwen en heruitvinden. Deze ontwerpen laten zien dat je binnen de mode ook duurzaam en ecologisch te werk kan gaan. Ik geloof erin dat de ontwerpers zichzelf zullen verbeteren. De tijd is rijp voor deze mode, zonder kritiek te leveren op bestaande systemen.”

Jonger publiek

Met Haleluja wil Noël een jonger publiek aantrekken. De prijs van de designkledingstukken ligt iets lager dan in haar andere winkel. “Stijl heeft een hogere drempel. Ik hoop met Haleluja ook jonge, modebewuste mensen aan te trekken”, besluit Noël.

© 2011 – StampMedia/Xios – Liesbeth Merckx

take down
the paywall
steun ons nu!