Foto: screenshot YouTube www.tchak.be
Tchak!

Kleine brouwerijen botsen op muur van AB Inbev, Duvel-Moortgat, Haacht en Alken-Maes

Het Franstalig tijdschrift Tchak! ijvert voor lokale ecologisch verantwoorde landbouw, andere productie-, verdelings- en consumptiemodellen. In zijn oktobernummer toont Tchak! hoe de keine lokale bierbrouwers systematisch worden weggedrukt door de grote spelers AB Inbev, Duvel-Moortgat en Alken-Maes.

woensdag 21 oktober 2020 13:58
Spread the love

 

In het recente oktobernummer van Tchak! La revue paysanne et citoyenner qui tranche (‘het tijdschrift van boeren en burgers dat doorgaat’) staat een uitgebreid onderzoek over de problemen die de kleine artisanale brouwerijen ondervinden om hun eigenheid te vrijwaren.

De enquête van Tchak! behandelt 5 aspecten:

  1. De biermarkt is verzadigd en gaat van ‘boom’ weldra naar ‘boem’!.
  2. AB Inbev, Duvel-Moortgat, Alken-Maes of Haacht domineren de markt volledig. Deze reuzen schermen de horecamarkt af door munt te slaan uit bierkaarten, vaten en koelkasten die ze aan exclusieve prijzen aanbieden aan al wie uitsluitend hun bierassortiment schenkt en exorbitante prijzen eist voor hun producten aan wie dat niet doet. Amper 20 procent van de cafés zijn nog niet afhankelijk van een grote brouwerijgroep of van een verdeler in dienst van een van deze groepen.
  3. Kleine brouwerijen moeten zich noodgedwongen meer regionaal verankeren. Dit betekent het einde van hun exclusieve afzetgebied en het begin van een gevecht op leven en dood.
  4. Zowat 300 zogenaamde kleine, lokale ‘brouwerijen” verkopen in werkelijkheid producten die ze niet zelf brouwen. Waar het door hen aangeboden bier dan wel vandaan komt? De klant blijft daarover in het ongewisse.
  5. Kleine brouwerijen zullen zich alleen nog kunnen handhaven als ze een meerwaarde betekenen en inspelen op de uitdagingen van de huidige maatschappelijke evolutie.

Verder staan in het oktobernummer nog artikels over volgende onderwerpen:

  • Commercialisering: hoe de consument in slechts 200 jaar werd geformatteerd.
  • Veeteelt: er komt almaar meer diversificatie in de veestapel (met exclusieve gegevens over hoe buitenlandse rassen meer en meer doordringen ten koste van lokale soorten).
  • Supermarkten: waarom toch staan er zoveel producten in de rekken?
  • Tuinbouw: pure rendementslogica leidt naar andere soorten boomgaarden.
  • Landbouwgebieden/industriezones: de betonoorlog woedt verder.
  • Groene revolutie? Hoe de Bill & Melinda Gates Foundation Afrika naar het failliet leidt.
  • Standpunt: Sodexo: wanneer kosten primeren op smaak (zie

Tevens biedt Tchak! 15 pagina’s regionale actualiteit over nieuwe producenten en ambachtelijke verwerkers, de oprichting van coöperatieve winkels of de strijd van de boeren in Wallonië. Het tijdschrift richt zich tot producenten, ambachtelijke verwerkers en consumenten en informeert over kleinschalige landbouw, agro-ecologie en nieuwe productiemodellen, distributie en consumptie. Tchak! stelt de activiteiten van de landbouw- en voedingsindustrie en de grote distributiesectoren in vraag.

 

Deze tekst werd vertaald door Marina Mommerency.

YouTube van Tchak! over zijn brouwerijen-enquête (2’15”  Frans gesproken – NL vertaling staat onder deze opname):

  • Kleine brouwerijen tegen de muur
  • Het aantal Belgische brouwerijen is van 150 in 2012 gestegen naar 340 in 2019
  • Deze ‘boom’ gaat ‘boem’ doen zolang de horecamarkt vastgeroest zit
  • In hun café’s gaan AB Inbev, Alken-Maes, Duvel-Moortgat en Haacht er mee door om tapinstallaties en koelkasten te monopoliseren
  • Deze reuzen leggen exclusiviteitsclausules op en/of eisen minimale verkoopshoeveelheden …
  • … in ruil voor het toekennen van kredieten, materiaal om gewoon het recht om een van hun eigen café’s uit te baten
  • Minstens 80 procent van alle café’s zijn gebonden door ‘brouwerijcontracten’ die hun handelsvrijheid beperken
  • Volgens de horecasector zijn café-uitbaters de melkkoeien van de brouwers en de verdelers
  • AB Inbev speelt de vermoorde onschuld maar verandert de vorm van hun glazen, levert of geeft promoties zonder overleg (met de café-uitbater)
  • De brouwerij Haacht legt alles op: zijn bieren, zijn waters, zijn limonades, zijn wijnen, zijn koffies
  • Zelfs verdelers staan onder druk van de mega-brouwerijen wiens tarieven dwingen tot het verbruik van een maximum aan hectoliters
  • Om hier uit te geraken versterken de kleine brouwers hun regionale verankering, met het risico dat ze elkaar dooddrukken
  • Men moet zich bovendien goed afvragen wat ‘lokaal’ betekent: meer dan 300 kleine brouwerijen verkopen bieren die ze niet zelf brouwen
  • De brouwerijen die morgen nog bestaan zijn zij die deze volledige keten van waardes in vraag stellen
  • De kleine brouwerijen staan voor een muur
  • Een enquête van het tijdschrift Tchak!

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!