‘Situatie Europese autosector is ‘afschuwelijk’
Europa, Autosector, Ec, Herstructureringen, Sergio Marchionne -

‘Situatie Europese autosector is ‘afschuwelijk’

dinsdag 27 maart 2012 12:54

De toplui van de Europese auto-industrie zijn de wanhoop nabij wanneer de toekomst van de auto-industrie ter sprake komt. Herstructureringen lijken onvermijdelijk, maar lijken binnen het legislatieve kader van de Europese Unie bijna onmogelijk. Sergio Marchionne, de CEO van Fiat-Chrysler en President van de ACEA, nam vorige week tijdens een congres in Brugge het woord ‘afschuwelijk’ in de mond toen de huidige toestand van de Europese auto-industrie ter sprake kwam.

Marchionne voorspelt dat er in 2012 opnieuw 5% minder auto’s verkocht zullen worden dan in 2011, voor het vijfde jaar op rij een inkrimping van de markt. Boosdoener zijn volgens de Italiaan de olieprijzen die zich op recordhoogten bevinden. Het aantal nieuwe autoregistraties blijft maar dalen: in februari zakte dit aantal met 9.7% in vergelijking met vorig jaar, een resultaat dat slechter was dan in 2009, middenin de financiële crisis.

In het oostelijke deel van de Unie is het echter niet zo slecht gesteld: Estland registreerde 21.2% meer auto’s in januari en februari van dit jaar, Hongarije 31.8% en Roemenië 54%. Maar in de grootste Europese markten was Duitsland de enige die de teloorgang beperkt kon houden, met een daling van “slechts” 0,2%: registraties in Frankrijk, Italië, Portugal en Griekenland daalden met respectievelijk 20.5%, 17.8%, 47.9% en 45.2%.

De auto-industrie moet dus herstructureren, volgens Marchionne. Een tiental fabrieken moet sluiten, 20% van de productiecapaciteit (3 miljoen units) moeten geschrapt worden en werknemers moeten massaal worden ontslagen. Marchionne raadt de Europese Commissie aan de nodige stappen te ondernemen om dit toe te laten en aan te moedigen.

Maar dit is nu precies wat onmogelijk is in de Europese Unie. Fabriekssluitingen en massale ontslagen worden gewoonlijk politieke schouwspellen die de werking van de markt tegenhouden. Zo zette de Franse regering recent nog PSA Peugeot Citroën onder druk nadat ze herstructureringen aankondigden. In Duitsland moeide Angela Merkel zich persoonlijk met de herstructureringsplannen van Opel en moederbedrijf GM.

Marchionne weet dat individuele lidstaten niet over de politieke moed beschikken om hun arbeidsmarkten te liberaliseren: terwijl in de VS bailouts en herstructurering aan elkaar verbonden zijn, is in Europa het openhouden van alle fabrieken de meest belangrijke voorwaarde om een bailout van de regering te verkrijgen. Het is daarom dat hij zich nu direct tot de Commissie wendt.

“Overcapaciteit drukt prijzen omlaag, en het is daarom dat bijna niemand nog winst maakt in Europa,” zei hij. Maar bedrijven als VW, BMW en Daimler registreerden vorig jaar recordwinsten. Het is dus duidelijk dat de situatie voor sommige automakers “afschuwelijk” is, maar voor anderen niet.
De automakers die er niet in slagen winst te maken zullen op termijn niet anders kunnen dan herstructureren. Tenzij de belastingbetaler opnieuw opdraait voor hun bailouts…

http://www.bloomberg.com/news/2012-03-20/marchionne-sees-painful-restructuring-for-eu-carmakers.html

Bron : Bloomberg / Express.be

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!