De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Meer talent en technologie naar de rurale gebieden

Meer talent en technologie naar de rurale gebieden

China wil de komende jaren meer technologisch talent aantrekken in de rurale gebieden. De technologische groten zien de digitalisering van de landbouw best zitten want voor hen is het een middel om vaste voet te verwerven in de online kruideniersmarkt die tegen 2023 120 miljard dollar zou bedragen.

vrijdag 26 februari 2021 11:05
Spread the love

 

De CPC en regering hebben een plan opgevat meer technologisch talent aan te trekken in de landbouw om de digitale kloof tussen stad en platteland te dichten. Een rurale inwoner verdient maar 39 procent van de stedeling. Het land wil bijgevolg tegen 2025 een politiek en regelgeving opzetten zodat een gestage stroom van talent in landbouw, in zakelijke werking en qua openbare diensten en bestuur vloeit naar deze gebieden. Lokale autoriteiten worden opgeroepen om meer talent op te leiden in e-commerce en de hogescholen tot het organiseren van academische titels op dit vlak. Hoewel China over 13 miljoen rurale e-commerce handelaars beschikt, zou het tekort aan krachten van 2,1 miljoen groeien dit jaar tot 3,5 miljoen in 2025, aldus een rapport van de China Agricultural University.

Bron: chinasquare.be

Digitalisering van de landbouw is het middel om de kloof te dichten. Daartoe beschikt China al over het Digital Agriculture and Rural Area Development Plan 2019-2025. Dit wil de digitaliseringsgraad van de landbouw optrekken van 7 procent in 2018 tot 15 procent in 2025. Tegen dan moet 70 procent van de landbouwgebieden toegang hebben tot internet. Het plan wil ook landbouwrobots inzetten, artificiële intelligentie, blockchain applicaties en ook meer gebruik van Beidou.

Voorbeelden

In de kustprovincie Fujian heeft Alibaba de kippenboeren slimme potenbanden ter beschikking gesteld die de gezondheid van hun pluimvee volgen. Boer Lei Jinrong van een kippenboerderij met 1000 kippen heeft zijn dieren voorzien van een soort slimme potenbanden die de stappen tellen. Als een kip dagelijks minder dan 20.000 stappen aflegt, wordt dit als een potentieel teken van ziekte aanzien. Hij heeft ook toestellen geplaatst die de luchttemperatuur, vochtigheid en zelfs het niveau van giftig ammoniakgas afkomstig uit vogelafval controleren. Deze gegevens worden in real time op zijn scherm getoond zodat hij niet meer moet gaat patrouilleren op zijn velden zoekend naar zieke kippen. Dit heeft Lei toegelaten zijn productie uit te breiden zonder nieuw personeel aan te werven want de salarissen verviervoudigden in zijn dorp het voorbije decennium.

In de westelijke provincie Yunnan werd van mei tot december laatstleden onder leiding van de FAO en met medewerking van Pinduoduo en de China Agricultural University teams in concurrentie gebracht die aardbeien teelten op traditionele wijze tegenover andere die kweekten met kunstmatige intelligentie. Deze laatsten wonnen de wedstrijd met klank een landbouwvariant van het go-spel kampioenschap met Ke Jie tegen AlphaGo.

Onder leiding van JD.com hebben rijstboeren uit het droge noorden slimme sensoren geïnstalleerd om inzicht in real time te hebben qua irrigatie. In de oostelijke provincie Shandong konden perzikboeren vorig jaar hun inkomen met de helft verhogen nadat JD.com de blockchain technologie gebruikte om elke stap van het plantproces te versleutelen en zo transparantie en vertrouwen te verhogen bij de consumenten. Pinduoduo heeft in november 6,1 miljard dollar opgehaald om gedeeltelijk in zijn landbouwinnovaties te financieren. Doel is om tegen 2025 de verkoop van landbouwproducten te verviervoudigen tot 1000 miljard yuan. Ook minder grote concurrenten zoals de door Tencent gesteunde Xingsheng Youxuan en MissFresh evenals Dingdong Maicai halen miljarden op om een deel in te palmen van de online markt voor vers voedsel.

Online kruideniersmarkt

De internetbedrijven hebben hun blik op de landbouwgebieden gezet in het gevecht om de bevolking van 1,4 miljard te voorzien van vers fruit en groenten. De drijvende kracht achter het streven naar slimme landbouw is de opgang van online kruidenierszaken waarvan de omzet volgens iResearch in vergelijking met vorig jaar zal verdubbelen tot 820 miljard yuan in 2023. Deze categorie overtrof bij JD.com tijdens het eerste semester van 2020 al de omzet in de categorie verbruikers elektronica. Het streven van de internetbedrijven valt dus samen met het plan van de regering. Meegenomen in een tijd dat hun blazoen wat aangetast was door beschuldigingen van monopolie vorming.

De regering heeft van zelfvoorziening al lang een prioriteit gemaakt om een voedselcrisis te vermijden. Daarvoor is het echter nodig de 200 miljoen kleine boerderijtjes te moderniseren. Fokkerij – en teeltwetenschappen staan bijvoorbeeld op de lijst van topprioriteiten voor de komende vijf jaar. JD.com beweert zelfs dat zijn projecten voor slimme landbouw voor minstens de helft gesteund worden door regeringssubsidies. Momenteel gebeurt de landbouwpluk echter voor 98% door 200 miljoen kleine boeren die maar over een klein lapje grond beschikken. Bovendien is één derde van de landarbeiders ouder dan 50 en zit de geboortegraad op een dieptepunt. Bijgevolg is slimme landbouw de manier om vooruit te gaan zoals bij kippenboer Lei.

 

Bron:

Technode, Bloomberg, scmp, WEForum.org

 

Jan Jonckheere is redacteur bij chinasquare.be, waar dit artikel eerder al is gepubliceerd. 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!