De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Lubbeeks burgemeester Theo Francken weigert zone 30 in grensstraten met Leuven

Lubbeeks burgemeester Theo Francken weigert zone 30 in grensstraten met Leuven

zondag 9 januari 2022 12:10
Spread the love

Lubbeeks burgemeester Theo Francken weigert zone 30 in grensstraten met Leuven

Lubbeeks burgemeester Theo Francken (N-VA) weigert een zone 30 in te voeren in twee straten waarvan de ene zijde zich in Leuven bevindt en de andere in Lubbeek. Het Leuvense stadsbestuur kondigde enkele dagen terug aan dat het de zone 30 geleidelijk wil uitbreiden naar alle deelgemeenten. Een uitzondering geldt voor de invalswegen en doorgangsstraten met een vrijliggend fietspad. Door het verzet van Francken komt er geen zone 30 in de Jan Davidstraat en de Langelostraat, twee straten in deelgemeente in Kessel-Lo van wie de ene zijde in Lubbeek ligt. De actuele snelheidsbeperking tot 50 km/uur blijft er gehandhaafd.

Het Leuvense stadsbestuur wil de zone 30 uitbreiden van de binnenstad tot de deelgemeenten om de verkeerssituatie veiliger te maken voor alle weggebruikers en bewoners. ‘Heel wat straten in de deelgemeenten zijn woonstraten waar kinderen op straat spelen en er veel gewandeld en gefietst wordt. Bovendien willen we met de zone 30 het sluipverkeer in woonwijken terugdringen. De maatregel zal het verkeer rustiger maken zodat fietsen en stappen aantrekkelijker wordt en er minder geluidsoverlast is”, aldus schepen van mobiliteit David Dessers (Groen). Het risico op overlijden of ernstige verwondingen voor voetgangers is vijf keer lager ligt bij 30 km/u dan bij 50 km/uur. Het geluid wordt met 3 tot 4 decibels verminderd en de doorstroming blijft bij invoering van een grote zone 30 dezelfde.

Lubbeek wil niet weten van een zone 30 in deze straten. “Uiteraard zijn wij ook begaan met de verkeersveiligheid, maar volgens ons is een zone 30 in die straten overbodig. We zijn een landelijke gemeente en de zone 30 ook over de gemeentegrenzen heen naar Lubbeek uitbreiden lijkt ons geen goed idee”, aldus Tania Roskams (N-VA), schepen van mobiliteit. Volgens insiders die namens Leuven bij de gesprekken met Lubbeek betrokken waren was het echter vooral Lubbeeks burgemeester Theo Francken die dwars lag. Op zijn facebook-pagina laat hij weten: “In Lubbeek doen we hier niet aan mee. Zone 30 enkel rond scholen en in fietsstraten. Redelijkheid aub. Respect voor fietsers, voetgangers én automobilisten”, aldus Francken.

Op de facebookpagina van de Jan Davidstraat, die omwille van de ontstane commotie inmiddels ontoegankelijk werd gemaakt voor buitenstaanders, reageren verschillende bewoners ontgoocheld. ”Wij zijn 100 procent pro zone 30! Safety first in woonstraten”, aldus een van hen. Om de verkeersveiligheid te verhogen pleiten anderen echter eerder voor infrastructurele maatregelen zoals het verhogen van stoepen met behoud van de huidige snelheidsregeling. Leuven zit binnenkort terug opnieuw rond de tafel met Lubbeek over het globale mobiliteitsplan dat de stad aan het uitwerken is in het kader van het project VORM3010 voor Kessel-Lo en zal dan de kwestie opnieuw ter sprake brengen. Ook met Bierbeek en Holsbeek komt er overigens overleg over dit mobiliteitsplan.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!