De Australische overheid ontraadt vluchtelingen via speciaal op hen gerichte boodschappen via sociale media als Facebook om naar Australië te komen. Die blijken echter ook aan te komen op de Facebookpagina’s van Australische burgers met een migratieachtergrond.
“No Way: You will not make Australia home”, stelt de Australische overheid in een advertentie die ook via Facebook circuleert. Australië voert een keihard beleid tegen bootvluchtelingen en ontraadt kandidaat-vluchtelingen om de oversteek te wagen. Op Facebook kun je het bereik van advertenties speciaal richten tot bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld tot mensen die in een bepaald land wonen of een bepaalde taal spreken. Alleen die doelgroepen krijgen die advertentie dan te zien.
Met dat doel vertaalde de Australische overheid haar advertentie in zestien talen, onder meer in Tamil, Arabisch en Vietnamees.
Australische staatsburgers, kinderen van migranten die in Australië geboren zijn, blijken deze harde advertenties echter ook e krijgen. Dat stelde Johnny Lieu vast, een reporter van de nieuwssite Mashable. “Sommige Australiërs, waaronder ikzelf, krijgen nu dezelfde anti-immigratiecampagne geserveerd als mensen in andere delen van de wereld”, zegt Lieu.
“Ik heb Vietnamese roots, maar ben in Australië geboren en getogen. Het is mij niet duidelijk waarom ik deze advertenties te zien krijg.” Ook andere Australiërs krijgen gelijkaardige advertenties te zien, meldt Lieu. Een advertentie in het Tamil luidde: “Kom je met de boot? Australië bestaat niet!”
“Ik ben een echte Australiër. Waarom haat je mij nog altijd?” schrijft Lieu in een opiniestuk op Mashable. ” Nu word ik er voortdurend aan herinnerd dat Australië nooit een thuis zal zijn voor mij. Australiërs met uiteenlopende etnische achtergronden krijgen regelmatig te maken met racisme op school, op het werk, in het dagelijkse leven. We hoeven geen Facebook-advertenties die roepen dat we zogezegd verschillend zijn.”
Ook in de VS is de laatste dagen veel commotie over de doelgroepfuncties van Facebook-advertenties. De website ProPublica bracht uit dat Facebook aan adverteerders de mogelijkheid biedt om hun advertentie, voor bijvoorbeeld een huurappartement, alleen bij witte personen aan te prijzen.
Nederlands politicus Geert Wilders heeft zich op de advertentie van de Australische overheid geïnspireerd voor een gelijkaardige internetboodschap.
Bronnen:
Um, why am I being targeted with Australian anti-refugee ads on Facebook?
Anti-Islam campaigner Geert Wilders video replicates controversial ‘No Way’ campaign
Facebook Lets Advertisers Exclude Users by Race
Australische Facebook-advertentie: No Way. You will not make Australia home – English