‘Rochefort’-trappistenbier versus multinational
Trappistenbier, Rochefort -

‘Rochefort’-trappistenbier versus multinational

zondag 7 juli 2013 11:39

Het kan een onnozelheid lijken. Ik besef trouwens dat dat het intellectueel vragen kan oproepen dat iemand die zich normaal op zijn blog in DWM vooral tot intellectuele beschouwingen wil beperken, het nu plots wil opnemen voor bier.

Een zonneslag is nochtans met de zomer die we meemaken zo goed als uitgesloten.  Een vorm van drankzucht dan maar? Ik denk het niet. Steekpenningen gekregen van een of andere vereniging van brouwers? Echt niet, en mijn leerstoel aan de KU Leuven ook al niet. Wat dan wel? Ik ben gewoon geschandaliseerd dat er maar zo weinig protest komt tegen de aanval op een van de beste bieren die ons land rijk is: de Rochefort, die ik net na de Westfleteren zou durven plaatsen.

Italië is gekend voor zijn Barolo, zijn Chianti, en een reeks andere wijnen. Kan u zich inbeelden dat er zich daar plots een multinational vestigt die enkele Toscaanse of andere wijnvelden zodanig bedreigt dat de wijnen er riskeren anders te zullen gaan smaken in de toekomst? Bij ons kan dat dus, zonder dat er een serieuze revolte uitbreekt. Waarom? De alom geprezen almacht van de  ceo’s en multinationals, in onze media, ingelepeld dag in dag uit.  . Wees hen dankbaar, lieve mensen, al de ceo’s van deze wereld, die al baggerend en doende voor onze welvaart instaan. Zonder hen zou er geen werk zijn. Cultuur? Nutteloos. Erfgoed? Als het opbrengt! En desnoods zorgen we wel voor een vervangstuk voor het origineel. Laat alles voor hen wijken. Want anders is er crisis.

Zo denkt klaarblijkelijk ook de leiding van het concern Lhoist erover, dat er geen enkel probleem in ziet om risico’s te nemen met een cultuurgoed als de Rochefort. Dat dit erfgoed tot meer dan 100 jaar zelfs tot 1892 teruggaat, is geen probleem. De waterbron mag volgens Lhoist riskeren om drooggelegd te worden. Want een kalkbedrijf is toch veel belangrijker? Lhoist ziet er geen graten in om haar kalkgroeve in Rochefort, die over tien jaar volledig zal zijn afgegraven, nog zestig meter dieper te maken. Het zal 100 werknemers 30 jaar lang werkzekerheid bieden. We weten ondertussen wat zulke toezeggingen door multinationals waard zijn. Het Rochefort bier riskeert daarom te moeten verdwijnen? Dan zij het maar zo. Er zal trouwens altijd wel ergens water voor in de plaats gevonden worden. Dat andere water geeft een andere smaak aan het bier? De mensen zullen wel wennen…

De multinational heeft een studie laten uitvoeren en die zou aangetoond hebben dat de kwaliteit van het water gegarandeerd zou blijven. Als dat niet het geval zou zijn, is het natuurlijk te laat om op zijn stappen terug te keren… en dan is de Rochefort om zeep, maar dat zij dan zo.

Waar gaat het hier eigenlijk om? De arrogantie van een multinational die zich om cultureel erfgoed niet veel gelegen laat zijn. Het eerste brengt geld op. Het tweede ongetwijfeld ook… maar houdt vooral ook een ‘smaak’, een ‘traditie’, een ‘cultuur’ in stand… wat Lhoist en co nooit zullen waarborgen.

Er is een petitie gestart om de Rochefort te redden. Google gerust en doe mee. (en profiteer ondertussen van uw vakantie om ook eens een goeie Rochefort te drinken)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!