Net als op de beurs kan je via FanShares een aandeel kopen om zo een artiest te steunen. Voor één FanShare heb je recht op een gratis download en een deel van de winst uit de albumverkoop.
Een fan kan zijn aandeel kopen tijdens de ‘Funding periode’, die gemiddeld drie maanden duurt. Twee keer per jaar, op 1 april en op 1 september, keert SonicAngel de winsten uit. Fans van Tom Dice kregen in 2010 al een rendement van 360 procent uitgekeerd door het enorme succes van zijn album ‘Teardrops’.
Uitmelken
Inne van Boxel, laatstejaarsstudente muziekmanagement, vindt het een goed concept om jonge artiesten de kans te geven hun muziek aan het publiek te laten horen. “Platenfirma’s hebben steeds minder budget dus zo kunnen artiesten toch een plaat uitbrengen. Platenlabels moeten wel opletten dat ze het concept niet uitmelken. SonicAngel doet nog aan A&R (artiesten spotten, selectie van demo’s,…), maar er zijn ook (buitenlandse) websites waar eender welk groepje zich kan inschrijven. Zo blijf je bezig en geraken de groepen ook niet vooruit. Je moet blijven zoeken naar potentieel.”
“Of de artiesten er groot mee kunnen worden, weet ik niet. Het ligt er aan in hoeverre de platenfirma na het album nog investeert in promotie en distributie. Ik denk wel dat zo’n concepten een stap in de goede richting zijn aangezien platenfirma’s steeds minder budget hebben.”
“Jammer genoeg daalt de platenverkoop, dus misschien kunnen ze ook daarop inspelen. We mogen zeker de optredens niet over het hoofd zien, ‘live’ is vandaag een belangrijk onderdeel van de muziekindustrie. Dat de artiest een plaat heeft, wil niet zeggen dat hij op de radio komt en optredens kan versieren. Ik heb een beetje schrik dat de artiest geen bekendheid kan verwerven en dus nog geen stap verder geraakt. Als je als fan investeert, weet je natuurlijk wel dat dat risico bestaat.”
Investering
Van Boxel: “Je kiest natuurlijk zelf hoeveel je investeert en als het succesvol is kan je er genoeg aan terugverdienen. Maar als je er veel geld in steekt, is het voor het label gemakkelijk, want zij verliezen niets. Aan Tom Dice heeft de platenmaatschappij erg veel geld verdiend dankzij de Eurosonghype. Fans gaven enorm veel uit om hun idool te ontmoeten, zo kon je onder meer een optreden of een voetbalmatch met hem kopen. Ze moeten dus wel oppassen dat ze er niet te ver in gaan.”
“Om echt een oordeel te vellen, wacht ik op de eerste resultaten en cijfers van SonicAngel. Ik juich het initiatief toe, maar twijfel nog een beetje of het goed uitgevoerd is en of het zal werken. Ik hoop alvast van wel.”
© 2011 – StampMedia – Nele Lauryssen