De laatste weken kampt de zeer belangrijke ICE-verbinding Brussel-Frankfurt met ernstige problemen met zeer verontrustende gevolgen voor de reizigers.
Op verschillende social media kanalen verschijnen verhalen en foto’s van geheel of gedeeltelijk geannuleerde verbindingen. Als ‘Fahrt fällt aus’ een bestemming zou zijn geweest, dan was die zeer gemakkelijk te bereiken.
In plaats van een goed rijtuig met airconditioning en goede zitplaatsen, wordt het mensen niet toegestaan gebruik te maken van een Thalys die deel uitmaakt van hetzelfde ‘Railteam’ (maar niet in deze tegels blijkbaar). In plaats daarvan worden zij gedwongen in een oude NMBS wagon van eind jaren zestig zonder airco en smerige ramen de grens over te steken van Aken naar Welkenraedt (ritje van slechts 10 minuten).
Meer nog, de verbinding tussen de geannuleerde ICE en de oude NMBS stoptrein (slechts 5 minuten van elkaar verwijderd) is niet verzekerd (wegens afzonderlijke vervoerbewijzen) waardoor zij op het perron van Aken 55 minuten moeten wachten omdat juist deze grensoverschrijdende verbinding op uurbasis werkt…
We zijn dus nog ver verwijderd van ‘wir schaffen das’ als het gaat om passagierscomfort en -rechten met doorgaande tickets van A naar B en spooroperatoren die elkaar helpen zoals we eerder schreven.
We hopen dat de Belgische minister contact opneemt met zijn Duitse collega’s om deze kwesties te bespreken zodat er op korte termijn betere reisomstandigheden komen blijven. Het Duitse spoorwegennet is cruciaal om internationaal te kunnen reizen!
Peter van Back on Track Belgium vzw