De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Vanaf Brussel-Midi rijdt ICE 17 naar Frankfurt Am Main. De trein van dienst ICE3m 4607 zal binnen een aantal minuten het station Luik-Guillemins binnenrijden. 2017. Foto: Rob Dammers, Flickr / cc-by-2.0
Opinie - Back on Track Belgium vzw

Internationaal grensoverschrijdend treinverkeer: wir schaffen das of quo vadis?

donderdag 28 juli 2022 17:18
Spread the love

 

De laatste weken kampt de zeer belangrijke ICE-verbinding Brussel-Frankfurt met ernstige problemen met zeer verontrustende gevolgen voor de reizigers.

Op verschillende social media kanalen verschijnen verhalen en foto’s van geheel of gedeeltelijk geannuleerde verbindingen. Als ‘Fahrt fällt aus’ een bestemming zou zijn geweest, dan was die zeer gemakkelijk te bereiken.

In plaats van een goed rijtuig met airconditioning en goede zitplaatsen, wordt het mensen niet toegestaan gebruik te maken van een Thalys die deel uitmaakt van hetzelfde ‘Railteam’ (maar niet in deze tegels blijkbaar). In plaats daarvan worden zij gedwongen in een oude NMBS wagon van eind jaren zestig zonder airco en smerige ramen de grens over te steken van Aken naar Welkenraedt (ritje van slechts 10 minuten).

Meer nog, de verbinding tussen de geannuleerde ICE en de oude NMBS stoptrein (slechts 5 minuten van elkaar verwijderd) is niet verzekerd (wegens afzonderlijke vervoerbewijzen) waardoor zij op het perron van Aken 55 minuten moeten wachten omdat juist deze grensoverschrijdende verbinding op uurbasis werkt…

We zijn dus nog ver verwijderd van ‘wir schaffen das’ als het gaat om passagierscomfort en -rechten met doorgaande tickets van A naar B en spooroperatoren die elkaar helpen zoals we eerder schreven.

We hopen dat de Belgische minister contact opneemt met zijn Duitse collega’s om deze kwesties te bespreken zodat er op korte termijn betere reisomstandigheden komen blijven. Het Duitse spoorwegennet is cruciaal om internationaal te kunnen reizen!

 

Peter van Back on Track Belgium vzw

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!