Vorig weekend was het weer raak: de krasse kerels van de Anonieme Actiegroep voor Veiliger Verkeer trokken er opnieuw op uit, voor een volgende actie van het AVE.
We konden hen even bellen voor wat meer uitleg.’Jawel, we gingen weer aan de slag met de spandoeken, om een veiliger verkeer te promoten vanuit de mensen zelf.’
Hoe was de reactie op jullie eerste actie?
Onze eerste actie die we in Oostvlaamse provinciestad Geraardsbergen uitvoerden, is bijzonder goed onthaald. De artikels en foto’s werden in zowat alle Vlaamse steden verdergedeeld, om dezelfde boodschap ook daar uit te dragen: van Leuven, Lier en Antwerpen over Mortsel, Brussel en Gent tot Kortrijk, Brugge en Oostende. In nagenoeg alle steden zijn er actiegroepen die vrijwillig lokaal werken om het verkeer aan te manen tot veiliger gedrag, en om duurzame manieren van verplaatsen te promoten. Die nemen zulke actie graag over en delen ze verder via websites en sociale netwerken. Ook verschillende BV’s beantwoorden de actie volmondig, zoals Herr Seele in Oostende. Ook hij vindt het een schitterend initiatief.’
Het gaat het jullie eigenlijk om duurzamer verkeer?
‘Exact. Met onze ludieke actie a.h.v. ficitieve foto’s van bestaande straatbeelden in steden en gemeenten, willen we mensen aanzetten om bewust te worden van hun verplaatsingsgedrag. Dat is nog veel te vaak enkel met de auto. Terwijl er voor kortere afstanden makkelijk andere, gezondere en meer duurzame manieren voor handen zijn. En eens je die klik in je hoofd gemaakt hebt, om je vaker met de fiets te verplaatsen, dan ga je die fiets als vanzelf gaan gebruiken voor ook langere afstanden. Kijk maar ‘s om je heen: er zijn beslist heel wat mensen die een dagelijkse fietsverplaatsing naar hun werk maken van meer dan 20 km. Ik zal je zelfs toevoegen: die mensen halen daar heel wat uit, uit die fietstocht: ze zijn in beweging, in de frisse lucht, ze hoeven niet meer naar de fitness waar de zweetgeur overheerst, ze zijn ook opgewekt en hebben een grotere lichamelijke weerstand.’
Maar niet iedereen kan met de fiets naar het werk, toch?
‘Dat is juist. Maar iedereen doet veel verplaatsingen die niet met de auto hoeven. En daar willen we met onze actie de nadruk op leggen: het verkeer moet veiliger en als er vaker gefietst wordt, zijn er minder auto’s in het verkeer en is het meteen veiliger.
Ons actieplan komt ook de diegene die geen andere keuze heeft ten goede: minder auto’s in het verkeer geeft meteen ook meer plaats aan het autoverkeer dat er noodzakelijkerwijze is: daardoor is het autoverkeer rustiger en dus ook weer opnieuw veiliger.
We moeten met z’n allen gewoon wat meer gaan nadenken over wat we doen, en hoe we dat doen. Heel simpel, toch?’
Is dat niet het werk van de Fietsersbond?
‘De Fietsersbond doet daar heel goed werk en het brengt een gemeenschap van fietsers samen. Daardoor kunnen fietsers ook als drukkingsgroep optreden, om aanpassingen in het verkeer te gaan eisen bij de bevoegde diensten en overheden. Naast die nationale Fietsersbond zijn er, zoals ik al zegde, ook veel lokale acties die het fietsen willen ondersteunen en promoten. Je hebt ze in zowat alle steden (in Gent is er bv. blog ‘Fietsbult’, in Lier ‘Lier Woonplezier’, in Geraardsbergen ‘Fietscampagne We Cycle this City’. Ze zijn alle terug te vinden op internet en hebben ook een Facebookpagina, red.).
Ik denk dat dat belangrijk is: lokale groepen kunnen mensen persoonlijker gaan aanspreken en die kunnen dan als een grote familie van de Fietsersbond goed werk leveren: hoe meer fietsers, hoe meer andere mensen die de stap nog niet gezet hebben, ook bewuster zullen gaan worden. En dat is een positieve evolutie natuurlijk. Persoonlijk denk ik wel dat die evolutie al aan de gang is, dus er zijn goede perspectieven. Maar we moeten waakzaam bljiven, en de mensen blijven aanzetten tot duurzame verplaatsingen. In veel gevallen biedt ook de combinatie openbaar vervoer en fiets een goede oplossing. Plooifietsen zijn daarvoor een ideaal hulpmiddel. Dat geeft de gebruiker een enorme vrijheid. En daar zijn we allemaal naar op zoek, toch?’
Dat is zeker zo. Even terug naar AVE’s werk van afgelopen weekend: de actie speelde zich in twee steden af, opnieuw in Geraardsbergen, en ook in een andere Vlaamse stad: waarom weer de stad van de Muur?
‘Dat is toeval. We logeren hier goed, we genoten van de natuur die zich hier weid en zijd voor ons uitspande en beslisten nog wat langer te blijven. Maar we begonnen meteen ook in een andere stad.
Maar die blijft geheim?
‘De stad is geen geheim. We geven de naam nog niet prijs. Dat zet de mensen meteen ook aan het denken. Het is in Vlaanderen, als dat kan helpen. Andere Vlaamse steden volgen nog.We maken er een soort Ronde van Vlaanderen van. Want die passeerde hier vroeger toch ook? Of is die authentieke volkscultuur niet voor de voeten van de Geraardsbergenaars weggepikt?
Hmm…, wel…
(hij speelt meteen in op mijn wezenloos niet weten wat zeggen) Door onze actie uit te voeren in heel Vlaanderen, roepen we de Ronde nieuw leven in, op een andere manier, met en voor alle mensen die hier wonen.’
Een mooie boodschap om de Kerstperiode mee in te gaan -per fiets, uiteraard.
Als afsluiter belden we ook even met Herr Seele, die de actie meteen een warm hart toedraagt:'”De actie van de Anonieme Actiegroep voor Veiliger Verkeer (AVE) is een schitterend initiatief. Ik ben zelf ook erg kritisch op die brutale, vaak boertige automobilist, verschanst in z’n wagen. De echte koning in het verkeer is het verkeer met voeten, de trappers, de fiets, de wandelaar. Laten we als automobilist altijd aan het kortste eind trekken tegenover die royale weggebruiker! Helemaal eens met de boodschap van deze actie die het fietsen wil promoten! Zeg maar dat Herr Seele het gezegd heeft.”
We konden het niet beter zeggen, en we gaan dat geen twee keer zeggen. (WiSch)
AVE is een ludieke actie die duurzame verplaatsingen wil promoten a.h.v. fictieve foto’s van bestaande straatbeelden in steden en gemeenten.