De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

De wilde avonturen van een Belgische Webwinkelaar in Nederland.

De wilde avonturen van een Belgische Webwinkelaar in Nederland.

zondag 2 april 2023 15:51
Spread the love

Het is nu zondagochtend, 2 april 2023.

Ik krijg het bericht in mijn mailbox dat het de laatste dag is van de uitzonderlijke week met grote kortingen van BOL.COM!
Ik wist niet eens dat die bestond en schonk er de voorbije dagen ook geen aandacht aan. Maar waarschijnlijk heb ik het bericht wel gehad.
Ik ben geen grootconsument dus heb ik er, in principe, weinig interesse voor.

De mail maakt me echter benieuwd. Je weet maar nooit en ik kijk toch nog eens naar de grote kortingen die me belooft worden, want hoewel het om luxeproducten gaat en ik weinig geld heb, zit er misschien toch iets tussen dat ik nodig heb en vandaag kan kopen tegen een uitermate gunstige prijs.
Helaas, zie ik niet onmiddellijk iets staan dat van nut zou kunnen zijn.

Ik zie wel een zinnetje dat me intrigeert en waar ik meer over wil weten.
U moet begrijpen dat de televisie op dit eigenste ogenblik aanstaat met de Ronde van Vlaanderen en dat Guy Depré zijn wekelijkse verhaal doet in de Préhistorie op Radio 2. Ik doe altijd veel dingen tegelijk, ook passief.

Het zinnetje dat me opviel was: “U heeft al het maximum producten in je lijstje staan.”
Lijstje? Welk lijstje?
En inderdaad, BOL.COM legt lijstjes aan, zeker 2:
– Een winkelmandje dat klaar staat om te betalen. (Een paar muisklikken en het is van jou)
– en een lijstje met de producten die je, om God weet welke reden, in het verleden bekeken hebt (m.a.w. ik heb interesse getoont)

Ik had toen nog geen weet van een lijstje, nadien heb ik het wel gezien.
Maar maar maar, als mijn aantal producten aan het maximum zit, tjonge dat moet nogal wat zijn, dat lijstje. Dus ik vraag een chatgesprek aan bij BOL.COM om te weten te komen wat er dan zoal opstaat.
Bent u verwonderd dat ik van een kale reis terug kwam? Ik had wel willen bellen maar ik ben hardhorig dus ik schrijf enkel en bellen doe ik niet, want ik versta het toch niet.

Ik tik mijn zinnetje in :
Herman: “Beste, wat betekent het zinnetje: “Je hebt al het maximum aantal producten in je lijstje staan?”

De voorbije weken heb ik 3 dingen besteld en gekocht. En de rest is een aantal jaar geleden.

BOL.COM: “Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Stel je vraag nogmaals in andere woorden, dan kan ik je beter helpen.”
(tiens, zo moeilijk was mijn vraag toch niet.)
Herman: “Ik heb het maximum aantal producten in me lijstje staan?”
BOL.COM: “Hallo. Ik heb nog een paar antwoorden nodig, zodat je kunt bellen, mailen of chatten. Waar gaat je vraag over?”
Herman: “Iets anders”
BOL.COM: “Gaat je vraag over een artikel dat je al besteld hebt?”
Herman: “Nee”
BOL.COM: “OK. Ik verzamel nu al onze contact-opties voor jou. Kies een contactoptie.

U kent dit soort gesprekken wel. Chat met de bol.com klantenservice. We reageren binnen 2 minuten. We zijn dag en nacht bereikbaar.

BOL.COM reageert onmiddellijk en stelt me een chatpartner “Raghnie” voor waar mee ik kan praten en mijn vraag stellen.
Ik dacht: ‘Aha, daar heb ik een correspondent in levende lijve aan de lijn. Nu zal ik het wel snel te weten komen.’

Raghnie: “Goedemorgen! Mijn naam is Raghnie. Waarmee kan ik je helpen?”
Herman: “Wat betekent het zinnetje: “Je hebt al het maximum aantal producten in je lijstje staan?”
Raghnie: “Dan heb je het maximale aantal artikelen in je verlanglijstje staan.”
Herman: “Hoeveel artikelen zouden dat dan zijn? Bij mijn weten zijn dat er 0. Dat is niet veel.”
Na dit zinnetje ben ik voor alle zekerheid eens gaan kijken en ik had me vergist. Er zat 1 CD in mijn winkelmandje dat ik er onmiddellijk uithaalde. Maar soit, er zat maar één product in en daarmee zou mijn mandje vol zitten? Raar.
Raghnie: “Ik kan je lijst niet inzien.”
Herman: “Hoeft ook niet want er is geen lijst. Daarom mijn vraag: “Wat betekent de zin”
(Lange stilte)
Herman: “alloo Raghnie.”

Ik denk dat Raghnie het gesprek heeft verlaten omdat ik haar met mijn vraag klem reed.

Billie: “Je chat met Billie. Wat kan ik voor je doen?”
Ha, een andere correspondent, Billie, neemt over.
Herman: “Ik vroeg daarnet aan Raghnie wat dit zinnetje betekent “Je hebt al het maximum aantal producten in je lijstje staan?” Ik heb namelijk geen verlanglijstje bij mijn weten.
Billie: “Wat wil je precies weten over je verlanglijstje?”
Herman: “Wat daar op staat. Ik heb namelijk geen verlanglijstje bij mijn weten”
Billie (maar de chatrobot van BOL.COM heeft overgenomen denk ik):
“Als je artikelen op je verlanglijstje wilt plaatsen, klik je bij het gewenste artikel op ‘Op verlanglijstje’. Vervolgens kun je je verlanglijstjes bekijken via je account. Houd er wel rekening mee dat bol.com je verlanglijstje alleen kan onthouden als je bent ingelogd.
Kan ik nog wat voor je doen?”
Herman: “Mijn vraag was: waarom wordt mij gemeld dat ik het maximum produkten erop heb staan.”
Billie of BOL.COM: “Je hebt een vraag over een product, begrijp ik dat goed?”
Herman: “Nee”
Billie of BOL.COM: “Wil je contact opnemen?”
Herman: “Graag een persoon, geen computer”
Billie of BOL.COM: “Gaat je vraag over een artikel dat je al besteld hebt?”
(Dat zinnetje kreeg ik EXACT hetzelfde in het begin. Vermoedelijk heb ik nu de chatrobot te pakken)
Herman: “Nee”
Robot: “OK. Ik verzamel nu al onze contact-opties voor jou. Channel icon. Chat met de bol.com klantenservice. We reageren binnen 2 minuten. We zijn dag en nacht bereikbaar.”
Herman: “Ik krijg de melding dat ik het maximum aantal producten op mijn lijstje heb staan. Bij mijn weten heb ik niets op dat lijstje staan. Waarom krijg ik die melding ?”
Billie: “Je chat met Billie. Waarmee kan ik je nog helpen?”
‘Ha Billie is terug, dacht ik bij mezelf.’
Herman: “Ik heb geen producten op mijn lijstje en toch krijg ik het bericht dat ik aan het maximum aantal producten zit.”
Billie: “Wil je weten wanneer je bestelling afgeleverd wordt?”
Herman: “Nee”
Billie: “Je hebt een vraag over een product, begrijp ik dat goed?”
Herman: “Nee”
Billie: “Wil je me vertellen wat je bedoelt?”
Herman: “Mijn verlanglijstje.”
Billie: “Je wilt wat vragen over verlanglijstjes bij bol.com, begrijp ik dat goed?”
Herman: “Ja” (een chatrobot die begrijot. Sterk.)
Billie: “Wat wil je precies weten over je verlanglijstje?”
‘Hier gaan we weer, dacht ik.
Herman: “Ik heb geen producten op mijn lijstje en toch krijg ik het bericht dat ik aan het maximum aantal producten zit.”
Billie: “Als je artikelen op je verlanglijstje wilt plaatsen, klik je bij het gewenste artikel op ‘Op verlanglijstje’. Vervolgens kun je je verlanglijstjes bekijken via je account. Houd er wel rekening mee dat bol.com je verlanglijstje alleen kan onthouden als je bent ingelogd.
(Dit is exact hetzelfde zinnetje als daarnet zie ik. Dus die Billie is een robot en die Ranghie hoogstwaarschijnlijk ook. Maar ik probeer nog even een mens aan de lijn te krijgen. Ik hou koppig vol.)
Billie: “Kan ik je nog ergens anders mee helpen?”
Herman: “Zeg manneke!” Zeg ik en ik word het toch wat beu. Ik weet nog altijd evenveel als in het begin van het gesprek.
Billie: “Ik begrijp je niet helemaal. Wil je me nog een keer vertellen wat je bedoelt?”
Herman: “Ik heb geen producten op mijn lijstje en toch krijg ik het bericht dat ik aan het maximum aantal producten zit.”
Billie: “Wil je weten wanneer je bestelling afgeleverd wordt?”
Herman: “Nee”
Billie: “Je hebt een vraag over een product, begrijp ik dat goed?”
Herman: “Nee …
Billie: “Wil je me vertellen wat je bedoelt?
Herman: “Ik heb geen producten op mijn lijstje …

Ik ga nog even door met dezelfde vragen maar het is duidelijk, hier is niets meer te rapen en een mens van vlees en bloed aan de chat krijgen zit er niet in.

Eén uur later probeerde ik nog eens. Ik wil het weten hoe dat zit met mijn volle lijstje van 1 product.
En dan plots heb ik prijs: Shashi aan de lijn, een levende persoon:
Shashi: “Hoi🖐️, je bent hier live aan het chatten met Shashi en ik neem het gesprek over van onze chatbot Billie☝️. Bij deze help ik je graag met plezier😉. Waarmee kan ik je helpen?📝”
Herman: “Laat maar zitten,” reageer ik quasi gerustreerd, “BOL.COM doet alsof ze klanten antwoorden geeft, maar het zijn gewoon standaardzinnetjes en er komt gewoon geen mens aan te pas. Als klant voel ik me aan het lijntje gehouden en uiteindelijk ben ik niets te weten gekomen.”
En dan volgt mijn wonderzinnetje: “Tenzij Shashie wel een mens is.”
(Zou BOL.COM begrepen hebben, dat er een gefrustreerde klant aan de lijn hangt?)
Shiwa: “Bij deze help ik je graag met plezier😉. Waarmee kan ik je helpen?📝
Herman: “Dat Billie en Raghnie robot waren, had ik al door.”
Shiwa: “haha ok hoor.”
Herman: “Ah Shiwa nu, het veranderd per zin. In mijn lijstje had ik 1 product staan en hiermee leek mijn verlanglijstje vol te zitten. Hoe kan dat ?”
Shiwa: “Heb je een moment voor me? Ik zoek het voor je op.”
Herman: “Ik was al een artikel voor DE WERELD MORGEN aan het schrijven hierover. Nu zit er niets meer in mijn winkelmandje, ik heb het er uit gehaald.”
Shiwa: “Bedankt voor het wachten Herman 😄Ik snap u volkomen en snap hoe frustrerend het is maar maakt u geen zorgen, ik zet het meteen door naar de afdeling zodat zij dit meteen kunnen oplossen . Bij deze wil ik u heel vriendelijk afvragen om nog 2 werkdagen af te wachten, dan maak ik dit alles inorde voor u, klinkt dat goed?”
Herman: “Een vol lijstje met slechts 1 artikel, dat is weinig.”
Shiwa: “Ja dat is klopt. Is ook onmogelijk herman.”
Herman: “Wat wilt u in orde maken voor mij ? (dze vraag is een test om alle twijfel weg te nemen of ik dan wel Shiwa of een robot aan de lijn heb)
Shiwa: “Verlanglijstje dat vol zit.”
Herman: “Het stond bij elke product dat ik bekeek, vond ik heel raar. Het is wellicht iets programmamatig dat niet klopt.”
Shiwa: “Maak je geen zorgen ik laat het zsm in orde maken. Heeft u verder nog vragen ?”
Herman: “Nee, niet meer en bedankt, ik zal de review in DE WERELD MORGEN dan ook positief afsluiten. ;-)”
Shiwa: “Super.😉 Ik bedank je voor dit gesprek en wens ik je verder dan een heel fijne en een gezonde dag toe. 🍎 Indien er vragen zijn hoor ik graag van je. Mijn digitale deur staat altijd open. Groetjes 😊”
Je live chat is beëindigd

M.a.w. blijkbaar, als je er wat druk op zet, dan komt er toch iemand aan de lijn en is het bewijs dat ook op zondag mensen of 1 mens bereid wordt gevonden om te klantendesk te bevolken.

Ik dank BOL.COM.

Herman Hillen

Antwerpen

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!