Bron: Wikimedia Commons
Opinie, Economie, België - BBTK

Herstructurering Proximus: meer dan 1.500 jobs in gevaar bij callcenters

De herstructurering bij telecombedrijf Proximus heeft ook gevolgen voor de vele werknemers in callcenters die werken in opdracht van. Wat zal er met hen gebeuren? Het gaat om meer dan 1.500 werknemers die rechtstreeks voor Proximus werken in verschillende callcenters in ons land. Het zijn bedrijven zoals Mifratel, Ikanbi, IPG, B-connected, Call Excell en andere kleinere callcenters. Deze werknemers bevinden zich sowieso al in een bijzonder kwetsbare positie aangezien een groot deel van hen tewerkgesteld is met een interimcontract.

donderdag 17 januari 2019 18:13
Spread the love

Herstructurering leidt tot nog meer sociale dumping

De herstructurering bij Proximus mag geen excuus zijn om de competitiviteit in de sector nog verder op te drijven. Callcenters staan onder druk in ons land. De opdrachtgevers vragen alsmaar meer voor een strakkere prijs. De gemiddelde facturatieprijs voor de diensten daalde van € 40/uur naar € 28/uur op 15 jaar tijd. Het facturatiestelsel is ten andere van één facturatie per maand naar een prijs per oproep gegaan, die naargelang van de resultaten verhoogd of verlaagd wordt. Voor de werknemers heeft deze wedren naar lowcost zware gevolgen op hun arbeids- en loonvoorwaarden.

Een hels werkritme, opgelegde (maar soms onrealistische) doelstellingen, voortdurende controle op prestaties, moeilijke en lastige uurroosters, flexibiliteit, onzekere contracten, … Met dergelijke werkomstandigheden hoeft het niet te verwonderen dat de stress bij werknemers in callcenters torenhoog is. Om een voorbeeld te geven, bij Mifratel werkt maar liefst 40 procent van de werknemers voor Proximus met een tijdelijk contract of interimcontract.

Callcenters met de minst goede arbeidsvoorwaarden worden bevoordeeld op de markt. Zodra de vakbonden de arbeidsvoorwaarden verbeteren in één callcenter, verschijnen er nieuwe firma’s op de markt die de prijzen breken. Dit heeft ook als rechtstreeks gevolg dat er steeds vaker wordt uitbesteed/geoutsourcet naar het buitenland. Landen waar de arbeidsomstandigheden nog slechter zijn en de werknemers zich nog meer verplicht zien zich hyperflexibel op te stellen.

Proximus heeft aangekondigd dat zij de contracten met de externe callcenters wil herzien. In haar mededeling spreekt het management uitdrukkelijk haar voorkeur uit voor het near- en offshoren van de callcenteractiviteiten. Aan de onderaannemers om hier werk van te maken! Proximus stimuleert dus verder de sociale dumping. De Belgische overheid is hoofdaandeelhouder met 53 procent. De huidige regering steunt dit management terwijl zij de mond vol heeft van jobs, jobs, jobs!

Ook bescherming voor werknemers bij onderaannemers

Deze herstructurering zal onvermijdelijk een effect hebben op de markt waarin callcenters zich bevinden. De werknemers van deze callcenters, vaak in precaire situaties, moeten net zoals het eigen personeel van Proximus ook beschermd worden. De BBTK zal in geen geval naakte ontslagen aanvaarden. Het kan niet zijn dat ook deze werknemers het slachtoffer van slecht management zijn (van de callcenter bedrijven zelf en van Proximus) of dat de hoofdaandeelhouder, de regering, dit laat betijen.

BBTK interpelleert minister van Werk Kris Peeters

De BBTK interpelleert daarom minister Peeters in verband met de verantwoordelijkheid van Proximus ten aanzien van de onderaannemers en het behoud van jobs in België.

take down
the paywall
steun ons nu!