Updates: 090424 de betekenis van de A-bom; 10 april: de natuur in Europa als hel voor de GI in WO II; Gold Medal voor de “Rosies the Riveters” in de VSA.
Op 4 april bestond de NAVO driekwart eeuw en dit werd gepast herdacht. Eergisteren werd bij de eeuwige vlam voor de onbekende soldaat in Brussel een plechtige ceremonie gehouden om alle gesneuvelde Belgische soldaten sinds 1945 te herdenken. Dit ritueel werd ingesteld op deze dag nadat in 1994 op 7 april tien paracommando’s werden gedood in Rwanda – in de aanloop naar de grote genocide in dat land die een miljoen mensen het leven kostte in honderd dagen.
Weer verscheen bij deze gelegenheid op de opiniepagina’s van onze kranten een stukje dat poogt de werkelijkheid in beeld te krijgen wat internationale politiek, vrede en oorlog betreft. Het stukje dagboekfragment van de Duitse soldaat in de vorige wereldoorlog aan het Oostfront (Rusland) heeft Elvis Peeters (De Standaard 8 april 2024, “Staan de Navo-bonzen ooit stil bij wat een oorlog op het slagveld werkelijk inhoudt?“) terecht van onder het stof gehaald. Ik geef het direct even mee.
“De Duitse soldaat Willy Peter Reese schreef in zijn boek Mijzelf merkwaardig vreemd vanuit de loopgraven aan het Oostfront:
“Ik werd meegesleurd in een leegloop van de ziel. De laatste waarden vielen in duigen, het goede, edele en mooie stierf, ik verloor mijn gezonde verstand. Het pantser van de gevoelloosheid, waarmee ik me wapende tegen de verschrikking, gruwel, angst en waanzin, dat me niet meer lijden en uitschreeuwen liet, onderdrukte de tere gevoelens in mij, vertrapte de kiemen van hoop, geloof en mensenliefde en veranderde mijn hart in een brok steen. Ik ging te gronde en lachte om mezelf.”
En toch, beste lezers, en toch.
Persoonlijk ben ik er diep van overtuigd dat, om een uitdrukking te lenen die de columnist gebruikt, “het vijanddenken” onwegneembaar-diep in het mens-zijn zit ingebakken.
Meer nog, wanneer er niet om de vijftig jaar of daaromtrent een grote vijand opduikt, verworden stukken samenleving tot intern touwtrekken en interne agressie. In dit perspectief zie ik rechtse partijen bij ons foeteren, schelden, op respectievelijk “de islamieten bij ons” en “de immigranten bij ons”. In dit perspectief zie ik de regering in Nederland schieten op eigen armen en studenten. (Het grote schandaal dat de huidige regering tot interim-regering maakte tart de verbeelding: duizenden arme steuntrekkers werden onterecht hun inkomen ontzegd en beschuldigd van profitariaat – tot volksvertegenwoordiger Omtzigt eens goed omkeek, en zag dat het totaal niet waar was. Een ander voorbeeld van vijandigheid naar eigen mensen in Nederland betreft de houding van de overheid naar studenten: jarenlang werden rentevrije studieleningen beloofd en gepromoot; tot plotseling wél interest wordt aangerekend. Amerikaanse toestanden komen dichterbij).
In eigen regio zien we hoe bij nogal wat mensen de eis leeft dat wie overtredingen begaat, hard gestraft wordt. Straffen als vrijheidsberoving willen nogal wat burgers nu zonder mildheid uitgevoerd zien; de straf moet volledig uitgezeten worden. Geen pardon.
Dat de medemens, de buurman- en vrouw, in wezen niet zo hard van hemzelf verschillen, en dat hij zelf ook op een dag een overtreding zal begaan,
dat lijkt de extreem-rechtse, hardvochtige mens uit zijn bewustzijn te hebben gedreven. (Het geval Dries Van Langenhove zal hen helaas allicht niet bij hun positieven brengen.
De mens reageert heden als een verwend huisdier. Niets is hem genoeg.)
–
Zonder vorm van “vijandschap” naar een groep buiten de eigen groep,
wordt het voor mensen vaak lastig nog Samenhorigheid te oefenen.
Bijna alleen dat, een gemeenschappelijke, externe vijand,
kan grote interne cohesie bewerken voor een gemeenschap.
Het feit is door geleerde mensen met grote zichtbaarheid vaak genoeg onderstreept.
De gevaarlijke tragiek is dat extreemrechtse groeperingen vanuit een ideologie zonder genade of redelijkheid de laatste decennia weer fel inspelen op dit soort destructieve ‘instincten’ bij mensen.
De deconstructie van de samenleving en het verlies van onmisbare centripetale krachten nemen zij er dan kennelijk bij;
de winst in ledenaantallen voor de eigen partij, en dus de winst in politieke macht en invloed, is blijkbaar het enige wat voor hen telt.
Het mag niet verbazen; gewetenloosheid is op verschillende niveaus in deze kringen een terugkerend kenmerk.
Ingebakken
Dit soort mechanismen, dat de Homo sapiens telkens weer tot oorlog komt, vervalt, zij zijn goed aan te voelen voor wie de Darwinistische Evolutie in de vingers heeft.
Of wie de geschiedenis van Europa en de wereld in het achterhoofd heeft als geschoold historicus, in het zogenaamde Historisch Bewustzijn.
De illusie blijven koesteren dat militaire strijd vermeden kan worden ad infinitum is volgens de logica van de mensenrechten en de meest humane waarden of christelijke denkbeelden,
immens mooi. Het blijft echter bijzonder onrealistisch en in feite kinderlijk.
Een illusoir geloof.
_
Wie zegt, zoals in bijgaand stuk Elvis Peeters doet, dat je oorlog en vrede in de uitdrukking Si vis pacem, para bellum, kunt vervangen door “rust” en “herrie”, die is niet goed wijs.
Wie denkt dat je niet hoeft te bewapenen en defensie te voorzien op termijn, die vergeet dat telkens weer in de geschiedenis volkeren vijanden hebben moeten bestrijden die het land kwamen binnenvallen.
_
Na storm en regen komt pas de echte zonneschijn
Wie zegt: bewapening en oorlog brengt nooit vrede, die slaagt erin naast recente en lang vervlogen voorbeelden te kijken die het tegendeel klaar aangeven. Van de Pax Romana, waarbij het Romeinse Rijk enkele eeuwen een immens gebied pacificeerde zodat nooit geziene handel kon plaatsvinden en met weinig soldaten orde en wet konden gelden, (tot aan de komst van ontelbare gewapende en arme horden uit het oosten) tot het recente geval van WO II.
Deze tweede wereldoorlog kostte niet alleen twintig miljoen mensenlevens en legde een groot deel van Europa letterlijk in puin. Hij maakte ook mogelijk dat u en ik en onze ouders en grootouders intussen een periode van bijna tachtig (80) jaar grote welvaart en welzijn, veiligheid en stabiliteit meemaken. Dat.was.nog.nooit.eerder.gebeurd!
–
Deze uitzonderlijk heftige oorlog maakte ook mogelijk dat de Europese landen doorheen het kluwen van problemen en spanningen raakten die veel maatschappelijke krachten en bewegingen lieten vastlopen in de jaren twintig en dertig. Een fenomeen dat momenteel in het debat wordt aangeduid met “Weihmartoestanden”. Nadien volgde wat intussen heet “les trentes glorieuses”, van ’45 tot ’75. En het leven is nog altijd historisch mooi en veilig voor miljoenen mensen in onze regio.
_
Merk ook op: in het lange termijn verleden was oorlog weliswaar altijd aanwezig doorheen de eeuwen en de generaties, maar niet als een soort dodelijke epidemie, maar als een relatief kleine ziekte: de aantallen doden waren demografisch altijd eerder beperkt. De meeste mensen stierven in de afgelopen tweeduizend jaar aan… honger. Misschien moet dit feit van de ongelofelijk diepe armoede die tot ca 1900 de mensheid plaagde, toch even mee opgenomen worden in de overwegingen en berekeningen.
Laat mij bij deze gelegenheid het ook herhalen: studie van de vorige oorlog heeft mij telkens weer duidelijk gemaakt dat er niet alleen ellendige ellende te beleven viel, zoals ongetwijfeld bepaalde maanden het geval was voor Wehrmacht soldaten die de Russische pletwals op zich zagen neerkomen, zoals de jongeman in het dagboekfragment. In oorlogstijd gaat het leven voor velen een groot deel van de tijd gewoon door. En voor soldaten (en de vrouwen en mannen die hen bewonderen) is het een tijd van gemengde emoties, maar niet alleen van uiterst negatieve emoties en belevenissen. Honderden, duizenden boeken, documentaires en films getuigen daarvan, en worden tot op vandaag gretig gelezen door zeer veel mensen. Tenzij het een over-en-weer gooien van atoombommen wordt, kan een volgende oorlog best “te doen” zijn.