Bijna tien jaar geleden kwamen bij de botsing van twee treinen in Pécrot acht mensen om het leven. De directie van de NMBS en de politieke wereld beloofden toen alle nodige maatregelen te treffen om een dergelijke ramp in de toekomst te vermijden.
Eigenlijk was er toen, in 2001, niets nieuws onder de zon. In 1982, toen in Aalter vijf personen omkwamen nadat een bestuurder het rode licht negeerde, had de directie hetzelfde beloofd.
Op 15 februari 2010 botsten opnieuw twee treinen op elkaar, in Buizingen, bij Halle. Balans: 19 doden (waaronder 5 werknemers van de NMBS) en 171 gewonden. Een onderzoek moet de werkelijke oorzaken van het ongeluk nog bepalen. De bestuurder lijkt om de een of andere reden een signaal voorbijgereden te zijn, dat normaal op rood moest staan. Het onderzoek zal uitwijzen of dat werkelijk zo was.
De veiligheid op het spoor is verre van optimaal in België. Enkele dagen na het ongeval in Buizingen, reed een trein op tegenspoor tussen La Louvière en Charleroi, na een verkeerde toestemming van de signalisatiepost. Op hetzelfde ogenblik kwam er een trein uit de andere richting. Gelukkig heeft men op tijd de elektriciteit kunnen uitschakelen, voordat een ongeval kon plaatsvinden.[1] En alweer enkele dagen later, op 26 februari 2010, reed een trein door een rood licht in Vilvoorde. Gelukkig heeft de bestuurder op tijd z