De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

THE MONUMENTS MEN van G. Clooney. Inspiratie voor onze mannelijke identiteit?

vrijdag 25 augustus 2023 10:50
Spread the love

Mooie film gezien. Een waar verhaal voor film gedramatiseerd op scenario en geregisseerd door George Clooney. Uit 2014. Met implicaties voor ons zelfbeeld als mannen.
Spannend maar zonder veel oorlogsgeweld. Kijkadvies is “All”. Een voorbeeld, een herinnering aan wat vorige generaties voor ons gedaan hebben. De Madonna van Brugge van Michelangelo en het prachtige middeleeuwse Van Eyck retabel van Gent werden bijvoorbeeld gered, tezamen met zowat twee miljoen kunstwerken die door de Duitsers werden ‘ontvoerd’!

Zeven kunstkenners werden met militair gezag bekleed en voltooiden deze ongelofelijke missie met succes. Er vielen al doende wel twee doden. Kunstwerken waren verstopt in zout- en kopermijnen verspreid over Duitsland en in slot Neuschwanstein.

We volgen de “zachte mannen” –  ‘soldaten’ met wonderlijke expertise over fijne dingen – op hun tocht. Van de stranden van Normandië enkele dagen na D-Day door Frankrijk waar in Parijs een soort HQ wordt opgezet (dat via een door de mannen in elkaar geknutselde zender contact houdt)  richting diverse plaatsen in Duitsland. We zien herr Hitler bij zijn maquette dromen van het reusachtige museum dat hij in zijn geboortestad Linz wou oprichten “na de oorlog”.

Mooi om te zien wat mannen samen doen onder uitdagende omstandigheden.

Vandaag is de identiteit van de man voor vele mannen onduidelijk

De vrouw heeft in feite in deze tijd keuze te over: zij kan zich op het moederschap toeleggen. Op het koesteren en opvoeden van de eigen kinderen – wat een grote winst betekent voor de kinderen tegenover het gebruiken van het Crèche-systeem dat in crisis is – of zij kunnen in duizend beroepen hun ding doen en hun draai vinden. Dit is historisch een grondig nieuwe situatie – dat mogen we niet vergeten.

Lichamelijk jezelf zijn

Vrouwen hebben ook meer keuze als zij hun vrouwelijke identiteit en seksualiteit willen affirmeren. Zoals een columniste onlangs aangaf in De Standaard: “In de zomer beslis je in de morgen hoeveel je gaat tonen”. Hoeveel huid of vrouwelijk vlees je aan zon en zicht blootgeeft. Vrouwen beslissen sinds corona vaker geen bh te dragen.

De geest van de vrouw van nu is in tegenstelling tot de geest van de man zeer zelfzeker. De leggins die sinds een paar jaar gedragen worden laten de vorm van het vrouwenlichaam volkomen zien. Elke heuvel en elke huidplooi. Als zij het echt pikant wil maken – en het spel van de seksuele (ont)spanning zelfzeker wil spelen – draagt ze niets onder de rok. Iets dat ik recent in verschillende steden zag in volle dag.

De mogelijkheden voor de man om met zijn lichaam zijn sekse te affirmeren zijn veel beperkter. Of je moet richting Bredene strand gaan ter hoogte van tramhalte Renbaan.

Mannen die destijds de enige kostwinner waren – of zich in een mooi uniform konden hijsen en min of meer heldhaftige dingen doen tijdens een oorlog – zijn vandaag vaak het Noorden kwijt.

Wie zijn wij… Waar vinden wij kansen om onze identiteit uit te leven én er waardering voor te krijgen…?

Veel activiteiten die traditioneel de man graag deed en ons een eervolle bezigheid gaven – zoals soldaat zijn of de neerhofdieren doden en villen – zijn bijna onder een taboe gaan vallen. Om overtallige kittens of gekweekte konijnen te doden moet je tegen betaling naar de dierenarts. De professionalisering schiet misschien toch door.

Toch blijft de drang om mannelijk te zijn groot evenals het vacuüm. We zien in dit verband met belangstelling hoe de jacht in de natuur bij jongeren aanslaat. Vooral bij mannen – ook bij een minderheid jonge vrouwen. De Hubertusvereniging Vlaanderen heeft op vele plaatsen jeugdafdelingen.

Over dat verlies aan identiteit voor de moderne man – daarover gaat het actuele debat ook geregeld – zoals pas nog in De Standaard – naar aanleiding van de film Barbie.

Deze film die tegen de achtergrond van de tweede wereldoorlog speelt maar waarin vechten – doden en gedood worden – niet centraal staat – geeft interessante aanzetten op een antwoord voor de man van heden.

Mannen – zo lijkt de boodschap ook juist – houden van samenwerken onder uitdagende omstandigheden. Zij zijn in staat tot sterke kameraadschap en solidariteit. Zij ontplooien graag iets als dapperheid en strijdvaardigheid. Zij trotseren wellicht graag een graad van Gevaar. Houden van vormen van avontuur dat je koelbloedigheid op de proef stelt. Ook als het niet gaat om macho’s maar om hoogopgeleide kunstkenners en geleerden.

 

George Clooney kreeg bij het schrijven van het scenario hulp van Robert Edsel. Die schreef intussen zelf een boek over de reddingsoperatie van de Italiaanse Kunst die door de nazi’s werd geroofd. “Saving Italy. The race to rescue a nation’s treasures from the Nazis”.

 

 

The Monument’s Men van George Clooney, met Kate Winslet, Matt Damon John Goodman en anderen.

Kijk eens in uw eigen verzameling films of onderzoek het bestand van uw gemeentelijke bibliotheek. Die door de overheid ingerichte bibliotheken beschikken vaak over een mooie collectie films op DVD.

____________________________

Commentaar van prof. Em. Piet Nijs, filosoof, psychiater, psycholoog, seksuoloog en schrijver:

“Een prachtbericht. Wijs en zeer actueel.”

 

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!