Bart De Wever, Ann Soete, Pol Van Den Driesche, Tijl waelput

Brugge, N-VA Brugge, Filip Somers -

N-VA wil milieu vriendelijke tram in Brugge

donderdag 8 maart 2012 20:25

Bart De Wever verklaard de jacht op de sjerp van de burgemeester voor geopend in Brugge.
Daarvoor riep N-VA z’n leden bijeen in het congress-centrum Oud st-Jan,
500 leden werden er verwacht uiteindelijk waren er 800 aanwezigen woensdagavond 7 maart.
Vorzitter Tijl Waelput merkte op dat het leden aantal in Brugge blijft stijgen, wekelijks komen er nieuwe mensen bij.
Samen met de nieuwe bestuursleden en een nieuwe groep kandidaten willen ze de stembusslag van 14 oktober winnen, omdat Brugge na 18jaar toe is aan verandring.
Pol Van Den Driessche begon z’n toespraak met een vers uit het evangelie,
mijn christelijke roots en overtuiging zijn U bekend.
“ik zeg u zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben”
Zoals wel vaker had de voorzitter gelijk, Akkoord, ik beging al eens een zonde, Maar het betrof geen doodzonde, hoop ik.
Daarmee verwees Pol Van Den Driesche naar z’n vorige politieke carriére.

WAT WIL N-VA VERANDEREN IN BRUGGE
Tijdens drukke weekends wil men het centrum verkeersluw maken, de automobilisten zouden door elektronische borden al ver voor de stad afgeleid worden naar grote randparking.
Enkel de bewoners, openbaar vervoer, taxi’s, hulpdiensten en verblijfstoeristen zouden toegelaten worden.
Er rijden te veel bussen in de binnenstad, die zijn daarbij te groot en te vervuilend het vervoersnet zou grondig hertekend worden.
Vroeger werd het idee al naar voor gebracht om terug met trams te werken, wat meteen voor La Brugoise tewerkstelling met zich zou meebrengen.
Bombardier is een gerenomeerde trambouwer waar ooit 5000 man werkte.
De tramlijnzou moeten bestaan zonder storende bovenleidingen, Bombardier is vertrouwd met deze technologie, en zou meteen voor Brugge een modelproject kunnen maken.
De tram zouden de mensen van net buiten de stad, zo tot het station of tot aan de markt kunnen brengen.
N-VA is ook begaan met de economische toestand van de Zeebrugse haven, waa momenteel 4000 Bruggelingen tewerkgesteld zijn.
Zwankendamme en Lissewege wil men leefbaar houden.
Ook de ringvaart om Brugge verdient aandacht Steenbrugge zou een vaste brug krijgen, met een vernieuwing van de dampoortsluis, waardoor binnenvaartschepen tot 2200 ton toegang tot Zeebrugge zouden krijgen.
Vorige week berekenden professoren dat tegen 2020 het haventrafiek met 30 percent zal toenemen.
Daarom is men voor een verbreding van het schipdonkkanaal tenzij er alsnog onoverkomelijke economische opstakels zouden opduiken, langs dat grotere kanaal moet wel recreatie en natuurgebied blijven, dus geen industrie langs deze waterweg.
Cub Brugge zou hun eigen groot modern stadion mogen bouwen.
Cercele zou blijven in het gerenoveerd Breydelstadion.
Ook de site van de beurshalle op het beursplein verdient beter en wil men openstellen voor modern architectuur, kortom pllats voor een modern congresscentrum.
De nieuwe beurshalle zou aan de achterkant van het station verdwijnen.
Pol Van Den Driesche geeft nog 220 dagen om met deze idéén tot bij de Bruggeling te geraken.
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!