Op het Muntplein mocht zaterdag een publiek van een 100-tal toeschouwers staan, coronaproof en met de toelating van de stad. Ze keken naar de trappen van De Munt, een hermetisch afgesloten theater, op een steenworp van een winkelstraat waar – o ironie – elke dag tienduizenden mensen rondlopen. Om 17u30 begon de enige liveshow van deze winter: technici, schrijfsters en schrijvers, performers, studenten, makers en maaksters namen het woord of voerden een act uit. Een voor een.
Deze korte cabaretachtige voorstelling van een 30-tal minuten werd gelivestreamd via diverse netwerken en geprojecteerd op gevels van bekende Brusselse cultuurhuizen zoals KVS.
KVS is Still Standing en blijft uitbreken
Hoe onpolitiek correct het ook mag klinken, we moeten blijven zeggen dat we veilig kunnen werken en dat cultuur essentieel is voor het mentaal welzijn. Daarom steunt KVS deze actie. Laten we deze situatie nooit normaal vinden. La cultura es segura. De cultuur is veilig. Michael De Cock trok al eerder de vergelijking met Spanje en andere Europese landen waar de theaters wel open zijn. Zijn opiniestuk – samen met Carme Portaceli van Teatro Nacional de Cataluña in Barcelona – werd ondertekend door tal van directeurs van grote Europese theaters. Allemaal beseffen ze de ernst van de situatie, net als de hele sector, maar net zo goed zijn we met z’n allen bekommerd om de mentale malaise en de eenzaamheid die velen overvalt.
Onder de noemer ‘KVS Breekt Uit’ blijven we ondertussen creatief de bakens verzetten. Zo brengen we deze zaterdag op ons streamingplatform KVS 24/7 een exclusieve online preview van Hands do not touch your precious Me: de jongste creatie van Wim Vandekeybus en Ultima Vez. In het UZ Brussel blijven KVS artiesten elke donderdag coronaproof optreden voor het zorgpersoneel. In Don Bosco in Sint-Pieters-Woluwe zetten we een kruisbestuiving op tussen artiesten en onderwijs. En KVS-medewerkers blijven op regelmatige basis als vrijwilliger bijspringen in woonzorgcentrum De Ovebron in Neder-Over-Heembeek.
*Still Standing nr.1 vond afgelopen juni 2020 plaats. Op tientallen pleinen in België hielden kunstenaars en cultuurmedewerkers toen een stil protest. Als levende beelden symboliseerden ze hun beroep. Daarnaast verscheen op 22 december 2020 carte blanche in de pers – onderschreven door 650 organisaties.